ارزش بسته بندی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست، اگرچه کیفیت محصولات ایرانی بسیار عالی است اما ضعف در بسته بندی قابل چشم پوشی نیست. صنعت بسته بندی به عنوان توانمند ساز بخش های اقتصادی عمل میکند که ضعیف بودن آن میتواند آسیب های اقتصادی جدی را به دیگر بخش ها وارد کند.

ایران با توجه به کیفیت و مرغوبیتی که در بعضی تولیدات همانند زعفران و خرما دارد، اینگونه محصولاتش بیشتر به صورت فله ای صادر شده و این به طوری ضعف بسته بندی محسوب میشود که در خصوص صادرات بسیار قابل توجه است.

لزوم سرمایه گذاری در حوزه بسته بندی

صادرات در کشورها به دلیل اینکه که منبع درآمدزایی و هم چنین درآمد ارزی محسوب میشود و ارتقای آن، جایگاه بین المللی و رشد اقتصادی را به همراه دارد. اهمیت بسته بندی مخصوصا کالاهای صادراتی بر کسی پوشیده نیست به همین دلیل در تمام دنیا در کنار تقویت صادرات سرمایه گذاری های کلانی نیز برای صنعت بسته بندی انجام  میدهند که در مرحله ی اول برای جذب مشتری صورت میگیرد.

بیشتر بدانید: نمونه جعبه و کارتن های بسته بندی انواع محصولات

به طور کلی صنایع چاپ و بسته بندی بیشتر در بخش های غیر نفتی دیده میشود که برای مطرح شدن کالای موردنظر و نام تجاری هر تولیداتی سرمایه گذاری در این زمینه میتواند مثمر ثمر واقع شده و به فروش بهتر که نتیجه ی آن افزایش سود محصولات است ختم گردد.

تبعات بسته بندی های نامناسب

امروزه اهمیت بسته بندی کالاها به خصوص محصولات صادراتی به درجه ای رسیده است که لزوم سرمایه گذاران و توجه فعالان حوزه تولید در این زمینه بسیار مهم است. موضوع بسته بندی در فروش اقلام و محصولات تولیدی چه در بازارهای داخلی و چه خارجی به قدری حائز اهمیت است که آن را در قالب یک صنعت ویژه بررسی و ارزیابی میکنند، که این صنعت حلقه ی تکمیل کننده زنجیر تولید و صادرات است.

با همه ی این ویژگی های گفته شده میدانید که بسته بندی چه مقدار مهم بوده و نداشتن آن تبعات زیان آوری دارد، برای مثال کالایی همانند زعفران با توجه به اهمیت محصول و قیمت گرانی که دارد به صورت فله ای عرضه میشود. توجه داشته باشید که در روند عرضه ای که دارد چه قدر ممکن است کالا از دست رفته و دیگر قابل استفاده نباشد، حال اگر این کالای ارزشمند در خصوص مواد غذایی با استفاده از پک هایی که درب آنها نیز طوری تعبیه شده باشد که برای مصرف دوباره بر روی زمین نریخته و آنرا حفظ کند به میزان قابل توجهی میتواند در جلب نظر مشتری موثر واقع شود.

در خصوص موادغذایی دیگر، نبود بسته بندی میتواند باعث فاسد شدن آنها شود و در زمینه ی ظروف شکستنی و بلوری بسته بندی به نوعی نگهدارنده کالا  محسوب شده و از رسیدن آسیب های خارجی به محصول جلوگیری میکند، پس بسته بندی یکی از الزامی ترین مواردی است که می بایست به آن بیشتر توجه کرد.

بسته بندی-فروش

تاثیر بسته بندی در فروش کالا

از آنجایی که تاثیر بسته بندی بر همگان مشخص شده است، میدانیم که در فروش محصولات نیز نقش بسزایی دارد. بسته بندی هایی که از طراحی زیبا و منحصرد به فرد استفاده شده باشند جایگاه ویژه ای را در صادرات از آن خود کرده اند زیرا طرح و رنگ دلنشین روی پک های محصولات اولین چیزی است که مصرف کننده با آن سرو کار دارد. مشتری که در حال خرید در یک فروشگاه با انبوهی از محصولات است. اولین چیزی که او را به سمت کالای شما جذب میکند بسته بندی آن است.

بیشتر بدانید: محاسبه آنلاین قیمت کارتن و جعبه بسته بندی در 2 دقیقه

طرح های زیبا و خاص و تناسب رنگی که میان آنها وجود دارد، از آنجایی که پک محصولات خود یک استند تبلیغاتی محسوب میشود ارزش مستقلی از محتویات درونی خویش دارد. طراحی میتواند در این زمینه بی رقیب باشد که در وهله اول از نیاز بازار و فرهنگ و سلیقه ی آن کشور شناخت کافی را داشته باشد در این صورت میتواند طراحی را خلق کند که کمتر کسی آنرا در بین موارد متعدد رویت کرده است.

جذابیت بسته بندی فاکتور اصلی جذب مشتری است که در عین حالی که بدون کلام است، دعوت کننده به خرید باشد. پک محصولات می بایست در بازاریابی و فروش به خوبی عمل کرده که بتوان به کمک آن روش های فروش را مکانیزه کرد به طوری که نیازی به تبلیغات زبانی نباشد، مشتری با خواندن توضیحات روی محصول و نگاه کردن به آن بتواند این ارتباط را درک کند زیرا درک این ارتباط از موثرترین راه های افزایش فروش است.

بهترین بسته بندی

انتخاب بهترین بسته بندی محصولات

انتخاب نوع و جنس بسته بندی کالاها از دیرباز تا به امروز یک معضل همیشگی محسوب میشود زیرا در این بخش به صورت سلیقه ای عمل میگردد و تولید کنندگان با توجه به نوع  سلیقه ای که دارند پک های خود را انتخاب کرده و به بازار عرضه میکنند. بسته بندی های فلزی، کارتن ومقوایی، شیشه ای و غیره از انواع پک ها هستند که هر یک دارای ویژگی های خاص خود بوده و در زمینه های متفاوت استفاده میشوند.

همگی از مزایای بسته بندی های کارتنی و مقوایی اطلاع دارید و میدانید اینگونه پکها در درجه اول با قابلیت بازیافت پذیری بالایشان دوستداران زیادی را پیدا کرده اند از دیگر مزایای پک های کارتنی و مقوایی میتوان به حمل و نقل آسان، وزن سبک، امتیاز خوب چاپ و غیره اشاره کرد که هر یک در حیطه  محصولات داخلی و الخصوص کالاهای خارجی که برای ترخیص، پک های کارتنی و مقوایی را در الویت کار خود قرار میدهند مورد توجه قرار گرفته اند.

کلام آخر

شرکت کارتن سازی آوین پک با در نظر گرفتن نیازها و خواسته های بازارهای داخلی و خارجی میتواند به شما تولید کنندگان عزیز در انتخاب بسته بندی بهتر که بتواند برند تجاری شما را در صادرات مطرح کرده و به افزایش فروش محصولات را به دنبال داشته باشد، کمک های ارزنده ای را ارائه نماید.