بررسی هواوی y8p و نگاهی به کیفیت فنی آن

بررسی هواوی y8p و نگاهی به کیفیت فنی آن


منبع: آرگا

96

1399/12/14

15:07


گوشی هواوی y8p با طراحی زیبا و چشم نواز از سخت افزار قدرتمند و باتری با دوام بهره می برد. این میان رده باکیفیت هم امکانات بروز و پیشرفته ای را در اختیار کاربر قرار می دهد و هم مقرون به صرفه نیز می باشد. برای آشنایی بیشتر با هواوی y8p در این مطلب به بررسی همه جانبه آن می پردازیم. همراه ما باشید.

اگر قصد خرید گوشی میان رده ای را دارید که هم امکانات خوب و بروزی داشته باشد و هم قیمت آن مناسب باشد پیشنهاد می کنیم هواوی y8p را در فهرست انتخاب های خود قرار دهید. این گوشی زیبا و خوش ساخت از سخت افزار قدرتمند و قیمت اقتصادی بهره می برد.

بررسی گوشی میان رده هواوی y8p

با توجه به بازار رو به رشد گوشی های هوشمند انتظار کاربران نیز حالا بالاتر رفته و طرفدار اسمارتفون هایی هستند که بیشترین بازده و عملکرد را داشته باشند حتی اگر گوشی مدنظرشان جزو میان رده های بازار باشد. از این رو شرکت های سازنده نیز در تلاش هستند که محصولات میان رده یا متوسط خود را تا حد ممکن به مشخصات فنی خوب مجهز نمایند. یکی از شرکت های شناخته شده در تولید و عرضه گوشی های میان رده کمپانی هواوی می باشد که تاکنون محصولات زیادی را روانه بازار موبایل کرده است. این شرکت محصولات میان رده اش یعنی سری Y را به گونه ای طراحی نموده که با توجه به اقتصادی بودنشان عملکرد قابل قبولی را نیز ارائه نمایند.

یکی از این میان رده های جدید که در ماه ژوئن  ۲۰۲۰ به بازار عرضه شد گوشی هواوی y8p می باشد که مدتی است در بازار کشورمان نیز حضور دارد. این اسمارتفون قابلیتهای بسیار پیشرفته و به روزی را در اختیار کاربر قرار می دهد و اصطلاحا کاربر پسند می باشد. قابل ذکر است می توانید گوشی با کیفیت هواوی y8p را با بسیاری ویژگی های جذاب و خوب با قیمت مناسبی نیز خریداری نمایید. اگر مایلید تا با این میان رده زیبا و اقتصادی بیشتر آشنا شوید در ادامه به بررسی همه جانبه گوشی هواوی y8p می پردازیم. همراه ما باشید.

طراحی زیبا و ظریف

در بررسی طراحی ظاهر گوشی هواوی y8p  می توان گفت که از چهره ای زیبا و چشم نواز بهره می برد و طراحی ظریفی دارد. جنس فریم این گوشی همانند بسیاری از گوشی های هم رده اش پلاستیکی می باشد و با ابعاد ۷.۸* ۷۳.۲*۱۵۷.۴ میلیمتر حدودا ۱۶۳ گرم وزن نیز دارد.

در نمای روبرو شاهد نمایشگر ۶.۳ اینچی هستیم که حدود ۸۳.۲ درصد قسمت جلو را به خود اختصاص داده و حاشیه های کمی دارد. ضمنا در بخش بالای نمایشگر نیز بریدگی باریکی برای میزبانی دوربین سلفی نیز تعبیه شده است. ناگفته نماند هواوی مدعی است این نمایشگر به شکل منحنی سه بعدی ساخته شده است. با توجه به لبه های منحنی و وزن مناسب گوشی، این محصول در ردیف گوشی های خوش دست قرار گرفته و راحتی را به کاربر هدیه می دهد.

در پنل پشتی نیز دوربین های سه گانه با آرایشی عمودی به همراه یک فلاش حضور دارند و اندکی پایین تر نیز اسم شرکت هواوی دیده می شود.

فریم براق اطراف گوشی نیز موجب می شود به راحتی در دست قرار بگیرد. می توان گفت این گوشی واقعا زیبا و خوش دست طراحی شده است. در سمت راست هواوی y8p  کلیدهای پاور و تنظیم صدا تعبیه شده اند و در سمت چپ اسلات دو سیمکارت و کارت حافظه جانبی نانو دیده می شود.

در قسمت پایین شاهد حضور یک بلندگو و درگاه یو اس بی سی هستیم و درگاه جک هدفون ۳.۵ میلی متری نیز در قسمت بالای گوشی تعبیه شده است. در بررسی ها مشخص شد دکمه های گوشی هواوی y8p   عملکرد خوبی دارند و هنگام لمس نمایشگر نیز مشکلی مشاهده نشد.

قابل ذکر است که هواوی y8p در دو رنگ مشکی و کریستالی به بازار عرضه می شود که بکار رفتن تکنیک سایه روشن در هر دو مدل بر زیبایی گوشی نیز افزوده است. در رنگ کریستالی از طیفهای مختلف آبی استفاده شده و در مدل مشکی رنگ بخش زیرین آن بسیار شبیه رنگین کمان است. ضمنا در پایین نمایشگر گوشی هواوی y8p  سنسور اثر انگشت تعبیه شده است که در بررسی صورت گرفته مشخص شد عملکرد سریع و بدون تاخیری دارد.

همچنین باید اشاره کرد که این گوشی از نظر امنیتی علاوه بر حسگر اثر انگشت از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره می برد که حتی در نور نسبتا کم هم سریع عمل می نماید ولی باید گزینه Low Light Compenstion را در بخش تنظیمات فعال نموده باشید.

به طور کلی با توجه به بررسی ها باید گفت طراحی گوشی هواوی y8p  تقریبا شبیه دیگر گوشی های سری Y این شرکت می باشد. اندازه بدنه استاندارد همراه با وزن سبک آن خوش دستی را به ارمغان آورده و کلا المان های طراحی گوشی مانند محل قرارگیری کلیدها، دوربین اصلی، دوربین سلفی همگی باتوجه به استانداردهای رایج می باشد.

نمایشگر ۶.۳ اینچی

گوشی هواوی y8p به نمایشگر ۶.۳ اینچی اولد مجهز است که بنا بر بررسی ها با مجهز شدن به فناوری Dewdrop Display دارای خمیدگی برای قرارگیری دوربین سلفی می باشد. این صفحه نمایش رزولوشن ۱۰۸۰* ۲۰۰ پیکسل، کیفیت فول اچ دی و تراکم پیکسلی ۱۸ پیکسل در هر اینچ را ارائه می کند که برای یک گوشی میان رده کیفیت خیلی خوبی به حساب می آید. رنگها خیلی دقیق و واضح بوده و دقت خوب آن موجب می شود محتوای صفحه نمایش بهتر نمایش داده شود. در بررسی ها مشخص شد نمایشگر گوشی هواوی y8p همراه با ارائه طبیعی ترین رنگها این قابلیت را دارد که می توان میزان نور آبی صفحه را نیز کم کرد تا در طولانی مدت چشم ها خسته نشوند.

این نمایشگر علاوه بر نمایش طیف وسیعی از رنگها با وضوح و شفافیتی که دارد تجربه دلپذیری را به ارمغان می آورد. در قسمت تنظیمات دستگاه گزینه هایی نظیر حالت تیره، تنظیم دمای رنگ، راحتی چشم وجود دارد تا کاربر بنا به سلیقه اش بتواند تغییراتی را اعمال نماید. همانطور که پیشتر اشاره شد رنگها بسیار واضح هستند و تماشای محتوا را در نمایشگر لذت بخش می سازند. ضمنا رنگ سیاه و سفید دارای کنتراست بالایی بوده همچنین نور صفحه نمایش به اندازه کافی خوب می باشد و می توان در نور روز و هوای آفتابی به راحتی جزئیات را مشاهده کرد البته تماشای محتوایی مانند فیلم در نور زیاد چندان راحت نخواهد بود. قابل ذکر است بریدگی بالای نمایشگر اصلا آزار دهنده نیست و بسیاری از کاربران به این موضوع عادت پیدا کرده اند.

سخت افزار قدرتمند

گوشی هواوی y8p از تراشه کایرین ۷۱۰f دوازده نانومتری بهره می برد. در بررسی ها مشخص شد پردازنده مرکزی ۸ هسته ای بوده و شامل چهار هسته کورتکس A-73 با فرکانس کاری ۲.۲ گیگاهرتز و چهار هسته کورتکس A-53 با فرکانس کاری ۱.۷ گیگاهرتز می باشد. ضمنا شرکت هواوی پردازنده گرافیکی مالی G51 MP4 را همراه این پردازنده نموده که در تست های انجام شده از عهده اجرای بازی هایی مانند کال اف دیوتی و پابچی تا حد نسبتا خوبی بر آمده از این رو می توان اسمارتفون هواوی y8p را انتخاب مناسبی برای گیمرها دانست.

این گوشی در دو نسخه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و رم های ۶/۴ گیگابایتی عرضه می شود. ضمنا هواوی y8p به کارت حافظه جانبی مجهز می باشد که تا ۲۵۶ گیگابایت ظرفیت ارتقا دارد. با حضور رم ۶ گیگابایتی گوشی عملکرد روان و بدون تاخیری خواهد داشت. به طور کلی سخت افزار این میان رده قدرت خوبی در اجرای برنامه و بازی ها از خود به نمایش می گذارد. به طوری که باید اشاره کرد قابلیت اجرای هم زمان چندین برنامه و جابجایی راحت و سریع بین برنامه ها از مزیت های رم بالای هواوی y8p می باشد. ناگفته نماند میزان حافظه داخلی در این گوشی برابر با اسمارتفون های رده بالا بوده و فشرده سازی فایل ها توسط تکنولوژی EROFS نیز موجب عملکرد سریع این دستگاه در اجرای نرم افزارها می شود.

قابل ذکر است در بررسی پردازنده گرافیکی هواوی y8p این نکته حائز اهمیت است که کیفیت بالایی دارد به این خاطر که نه تنها در اجرای برنامه ها از سرعت آن کم نمی شود بلکه به ولتاژ و قدرت کمتری هم برای اجرای آن ها نیاز دارد. ضمنا می توان بازی های روز را در گوشی نصب و بدون هیچ مشکلی ساعت ها به اجرای بازی پرداخت. به طور مثال بازی کال آف دیوتی با تنظیمات گرافیکی پایین بدون هیچ مشکلی نصب و اجرا شد.

عملکرد نرم افزاری روان

سیستم عامل گوشی هواوی y8p برپایه اندرویدی ۱۰ و رابط کاربری EMUI 10.1 بنا شده است که عملکرد بسیار روانی داشته و در اجرای همزان چندین برنامه یا جابجایی بین آن ها تاخیری دیده نشد. به این ترتیب می توان با پرداخت هزینه کمتر یک گوشی خوب در اختیار داشت. این گوشی به خاطر تحریمات آمریکا فاقد خدمات گوگل است از این رو در این دستگاه اپلیکیشن هایی مثل گوگل پلی استور قابل استفاده نبوده و برای نصب اپ های جدید باید به فروشگاه خود شرکت هواوی به اسم اپ گالری (APP Gallery) اعتماد نمایید.

هر چند در گوشی های هواوی به جای استفاده از خدمات گوگل باید از خدمات موبایلی هواوی یا HMS بهره بگیرید ولی این گوشی به رابط کاربری مجهز است که جزو لانچرهای پیشرفته ئ با عملکرد بالا به حساب می آید و قابلیت های هوشمند زیادی را به هواوی y8p اضافه می نماید. از جمله بهینه سازی مصرف باتری تا قدرت بیشتر در پردازش های گوشی همگی به لطف  این رابط کاربری و هوش مصنوعی مرتبط با آن رخ می دهد.

باتری با دوام

باتری هواوی y8p ظرفیتی برابر با ۴۰۰۰ میلی آمپر دارد و بررسی ها نشان می دهد در استفاده معمولی یک روز کامل دوام می آورد. شارژر درون جعبه گوشی ۱۰ واتی بوده و حدود ۲ ساعت زمان می برد تا ظرفیت باتری را از صفر به صد برساند. قابل ذکر است گوشی هواوی y8p فاقد قابلیت شارژ سریع می باشد.

دوربین سه گانه

در دنیای امروز عکاسی موبایلی به یکی از رایج ترین شیوه های عکاسی در جهان تبدیل شده است. در این میان کیفیت بالای گوشی هواوی y8p عکاسی را برای شما لذت بخش تر خواهد ساخت. دوربین سه گانه این گوشی همراه با چراغ ال ای دی در ماژول عمودی در پنل پشتی دستگاه جای دارند و امکان ثبت تصاویر با کیفیتی را به ارمغان می آورند. دوربین اصلی ۴۸ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم F/1.8 و از نوع عریض می باشد و دو دوربین دیگر با دقت ۸ و ۲ مگاپیکسل به ترتیب از نوع فوق عریض با دریچه دیافراگم F/2.4 و عمق سنج با گشودگی دیافراگم  F/2.0 می باشند. حداکثر دقت فیلمبرداری دوربین اصلی و سلفی فول اچ دی با نرخ فریم ۳۰ ثانیه و کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل است. همچنین این گوشی فاقد لرزشگیر اپتیکال می باشد.

دوربین سلفی هواوی y8p نیز ۱۶ مگاپیکسلی بوده و از حالت عکاسی HDR برخوردار است. با این دوربین که به حالت زیبایی نیز مجهز است می توان سلفی های زیبا و قابل قبولی را به ثبت برسانید البته تا حدودی از مشکل روشنایی اندکی بیشتر از میزان مورد نیاز رنج می برد ولی عکس های باکیفیتی را ارائه می دهد. قابلیت زیبایی می تواند برای بانوان جذابیت خاص این اسمارتفون محسوب شود.

بررسی ها نشان می دهد در نور روز با دوربین اصلی هواوی y8p عکس هایی واضح و شفاف به ثبت می رسد. این دوربین حتی در محیط های کم نور نیز امکان عکاسی با جزئیات و دقت خوب را فراهم می آورد البته اگر گزینه نایت مود را فعال کنید دقت بالاتر هم می رود. ضمنا قابلیت هوش مصنوعی و HDR نیز در بهتر شدن کیفیت عکس ها کمک کنده هستند. به خاطر کوچک بودن دریچه دیافراگم و همچنین امکان باز ماندن لنز آن برای ۶ ثانیه می توان تصاویر با کیفیتی را در شب به ثبت برسانید زیرا این میزان باز ماندن دیافراگم بهترین روش جذب نور در محیط های کم نور می باشد.

مجهز بودن دوربین گوشی هواوی y8p به حالت مخصوص عکاسی پرتره نیز بهترین تنظیمات را برای این نوع تصاویر فراهم می کند. در این حالت سوژه به خوبی در مرکز توجه بوده و همه حالات چهره وی قابل تشخیص خواهد بود. در ادامه باید اشاره کرد که تا مدت ها قابلیت عکاسی از فاصله نزدیک سوژه در انحصار دوربین های عکاسی حرفه ای بود ولی حالا این قابلیت در گوشی های هوشمند نیز مشاهده می شود. نکته جالب این که هواوی y8p هم به این قابلیت مجهز بوده و با آن می توان تا فاصله ۳ سانتی متری از سوژه عکاسی نمود. لنز مخصوص عمق میدان موجب تمرکز فوکوس تصویر روی سوژه و به تصویر کشیدن جزئیات از نزدیک می گردد. به طور کلی ویژگی های بارز دوربین هواوی y8p ثبت تصاویر با جزئیات بالا، کیفیت رنگ و روشنایی مناسب می باشد که همه این موارد با توجه به رنج قیمتی و رده گوشی در نظر گرفته شده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو