وزیر امورخارجه آمریکا با ادعای اینکه این کشور آماده دیپلماسی با تهران است، گفت: هنوز فاصله زیادی تا رفع تحریم های ایران داریم.

آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگو با شبکه پی بی اس در پاسخ به سوالی درباره مذاکرات هسته ای این کشور با ایران مدعی شد که پس از خروج واشنگتن از برجام، تهران نیز تعهدات خود را زیر پا گذاشته و اکنون در موقعیتی است که فاصله کمتری با توانایی تولید مواد شکاف پذیر برای تولید بمب دارد.

بلینکن افزود: منافع ما در محدود کردن دوباره ایران است و این، تنها از طریق دیپلماسی حاصل می شود. به روشنی مشخص کرده ایم که برای دیپلماسی آماده هستیم. اتحادیه اروپا نیز که یکی از طرف های توافق هسته ای است از متحدان اروپایی مان و همچنین چین، روسیه ، ایران و ما دعوت کرد تا مذاکرات برای آغاز بازگشت احتمالی به این توافق را آغاز کنیم.

وی بدون اشاره به حق قانونی ایران برای بهره مندی از منافع برجام که به واسطه خروج غیرقانونی آمریکا از توافق هرگز محقق نشده است، افزود: ما موافقت کردیم اما ایران نپذیرفت. باید ببینیم آنها چه کاری انجام خواهند داد.

وزیر امورخارجه آمریکا با تکرار این ادعا که واشنگتن برای دیپلماسی آماده است، گفت: توپ در زمین ایران است تا تصمیم گیری کنند موافق هستند، یا نه.

وی در پاسخ به این سوال که "جواب ایران هرچه باشد، آیا آمریکا قصدی برای رفع تحریم ها دارد؟ " گفت: ما مشخص کرده ایم که ایران می بایست به اجرای کامل تعهداتش ذیل توافق هسته ای بازگردد و اگر این کار را انجام دهد، ما نیز همان کار را می کنیم.

بلینکن افزود: در این صورت کاهش تحریم ها را خواهیم داشت اما فاصله زیادی تا آن داریم.

وی با طرح این ادعا که ایران در مسیر اشتباه قدم برمی دارد، مدعی شد: ایران در حال خطرناک تر کردن برنامه هسته ای خود است. در مرحله نخست و اولین چیزی که می خواهیم این است که ایران به پیروی کامل از تعهداتش بازگردد.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند آمریکا به عنوان طرفی که تعهدات خود را زیر پا گذاشته و به طور یک جانبه از برجام خارج شده است، ابتدا باید به این توافق بازگردد و به علاوه تحریم های وضع شده علیه ایران را لغو و حسن نیت خود را ثابت کند.