به گزارش خبرگزاری تاس، دمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که آمریکا باید مانند روسیه کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی زرادخانه تسلیحات شیمیایی خود را نابود کند.

 پسکوف روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت: روسیه بطور کامل به مفاد کنوانسیون منع تسلیحات شیمیایی  عمل کرده کرده است و انتظار چنین گام هایی از آمریکا دارد.  

وی در واکنش به شرایط مطرح شده ازسوی وزارت امور خارجه آمریکا برای لغو تحریم ها علیه روسیه ازجمله نابودی سلاح های شیمیایی گفت که روسیه سال ها پیش همه موجودی سلاح شیمیایی در خاک خود را نابود کرد و این اقدامات راستی آزمایی شده است.    

 پسکوف گفت: روسیه بطور کامل مفاد کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی را اجرا کرده و هیچ نوع تسلیحات شیمیایی در خاک روسیه وجود ندارد و انتظار داریم آنها نیز مفاد این کنوانسیون را اجرا کنند.

وی یادآوری کرد که آمریکا در زمره کشورهایی است که سلاح شیمیایی در اختیار دارد و باتوجه به این واقعیت، اتهام واشنگتن علیه مسکو تلاش ناموفق برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات برای بازدارندگی روسیه به نظر می رسد.  

وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه تحریم های جدید در مورد روسیه وضع کرد و علت آن را بکارگیری سلاح شیمیایی در مورد الکسی ناوالنی فعال سیاسی روس مخالف دولت روسیه عنوان کرده است.  

روسیه بارها از آمریکا خواستار امحای تسلیحات شیمیایی خود به عنوان بزرگترین زرادخانه شیمیایی جهان شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در ماه اکتبر سال ۲۰۱۷ با انتقاد از پایبند نبودن واشنگتن به تعهد نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی، گفت: بر خلاف آمریکا، روسیه آخرین مانده جنگ افزارهای شیمیایی را از بین برد.

 رئیس جمهوری روسیه پس از اعلام گزارش نابودی آخرین تسلیحات شیمیایی روسیه با بیان اینکه امروز مناسبتی تاریخی است؛ افزود: حجم بسیار بزرگی از مهمات شیمیایی از دوره شوروی سابق به ارث رسیده بود که به گفته کارشناسان، با آن می شد چند بار تمامی موجودات زنده کره زمین را نابود کرد. این گام بزرگ برای متوازن کردن و امنیت بخشیدن به جهان امروز است. امیدواریم نابودی زرادخانه سلاح های شیمیایی روسیه، الگویی برای دیگر کشورها باشد.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه با بیان اینکه آمریکا و روسیه بزرگترین زرادخانه سلاح های شیمیایی را داشتند، اظهار کرد: متاسفانه واشنگتن از نابودی ذخایر تسلیحات شیمیایی خود شانه خالی می کند.

وی افزود: آمریکا سه بار به بهانه کمبود منابع مالی، نابودی سلاح های شیمیایی را به تعویق انداخت که این استدلال عجیب می نماید، اما باز هم بردباری می کنیم.

 موجودی زرادخانه تسلیحات شیمیایی روسیه که از اتحاد شوروی سابق بجای مانده بود، ۳۹ هزار تن و ۹۶۷ کیلوگرم اعلام شده بود.