احمد خورشیدی، فعال سیاسی در توضیح آرایش گروه‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، با بیان اینکه اختلافات اصولگرایان با وحدت‌های صوری برطرف نمی‌شود، گفت: ممکن است نامزدهای اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری روزهای آخر به نفع یک نفر کنار بروند، اما لزوما آرای آنها به سبد داوطلب واحد سرازیر نمی‌شود.

«احمد خورشیدی»  افزود: طبق بررسی که در دوره قبل انجام دادیم، زمانی که محمد باقر قالیباف کنار رفت فقط ۸ درصد سبد رای او به ستاد ابراهیم رییسی ریخته شد. چون کسانی که کنار می‌کشند انگیزه‌ای برای کشاندن نیروهای خود میدان رقابت و به نفع نامزد ائتلافی ندارند و الزاما بدنه رای آنها هم رغبتی به حمایت از فرد دیگر نخواهد داشت. این یک اصل انتخاباتی است که ریشه در جامعه شناسی انتخاباتی مردم ایران در دهه‌های گذشته دارد.

عضو هیات موسس جبهه سوم اظهار کرد: واقعیت این است که هم افزایی توده‌های اصولگرا کم است و آنها هم از بزرگان اصولگرا حرف شنوی ندارند در حالی که توده‌های رای اصلاح طلبان از بزرگان خود حرف‌شنوی و هم افزایی دارند. بر همین اساس بررسی‌های ما نشان می‌دهد که بدنه رای اصلاح‌طلبان پشت سر نامزد اجماعی قرار خواهند گرفت.

خورشیدی افزود: پیش‌بینی غلطی که در اردوگاه اصولگرایی رایج شده، این است که آنها فکر می‌کنند اصلاح طلبان در این دوره جدی نیستند. در حالی که من برعکس فکر می‌کنم. دلیلم این است که آنها خیلی زودتر از اصولگرایان تشکل و نهاد اجماع ساز خود را سامان دادند. اینکه اصلاح طلبان فردی مانند بهزاد نبوی را رییس جبهه انتخاباتی خود کردند، بسیار پرمعنا است.

وی، بهزاد نبوی را استاد تبلیغات و سیاست توصیف کرد و گفت: من عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بودم و او را از قبل از انقلاب به خوبی می‌شناسم. نبوی استاد همه اصلاح‌طلبان است و در جنگ روانی و تبلیغاتی، سید مصطفی تاج‌زاده و دیگر اصلاح‌طلبان شاگرد او هم نمی‌شوند.با این اوصاف اصلاح‌طلبان هم دنبال نامزد نیابتی نخواهند رفت و با گارد ضعیف وارد میدان رقابت نخواهند شد.

عضو هیات موسس جبهه سوم در ادامه سخنانش به اصطلاح لج سیاسی اشاره کرد و در توضیح آن گفت: «لج سیاسی» در انتخابات ایران همواره علیه اصولگرایان بوده است. مردم علیه اصولگرایان لج می‌کنند. البته این به معنای آن نیست که مردم عاشق اصلاح طلبان هستند بلکه از لج رقیب به سمت آنها می‌روند.

خورشیدی افزود: نمی‌توان قاطع گفت که اصولگرایان برنده می‌شوند. این ذهنیت درست نیست که برخی از الان اصولگرایان را برنده می‌دانند و تصور می کنند مشارکت بالا نخواهد بود. سال ۹۶ سبد رای رییس جمهوری حدود ۲۴ درصد بود اما چون اصلاح‌طلبان کار انتخابات و تبلیغات را بلد هستند، کاری کردند که ۲۴ درصد به ۵۷ درصد رسید.

وی درباره آخرین تحولات انتخاباتی اصولگرایان و نامزد نهایی این جریان، گفت: فکر می‌کنم نامزد نهایی اصولگرایان سید ابراهیم رییسی باشد. سال ۹۶ رییس ستاد انتخاباتی مردمی رییسی بودم. اکثرا حامیان او در ستاد حامیان رییس دولت دهم بودند که تنور ستاد را داغ کرده بودند.

رییس هیات موسس جبهه سوم با بیان اینکه سال ۹۶ همه ظرفیت‌های جناح اصولگرا روی رییسی متمرکز بود، اضافه کرد: موارد زیادی در سازمان رای قابل توجه رییسی در انتخابات ۹۶ نقش داشت، از جمله آن‌ می‌توان به مطرح کردن یارانه ۲۵۰ هزار تومانی از سوی رییسی اشاره کرد. مجموعه این مسائل منجر به رای ۱۶ میلیونی نامزد اصولگرایان شد.

خورشیدی خاطرنشان کرد: مساله این است که الان نه آن موضوعات، همکاری‌ و ائتلاف‌ها و نه پیش‌بینی مشارکتی چون سال ۹۶ وجود دارد. در تمام سال‌های پس از انقلاب به طور میانگین همواره حدود ۳۰ درصد در انتخابات شرکت نمی‌کردند و به نظر می‌رسد با ادامه این شرایط در این دوره حدود ۲۰ درصد به این عدد افزوده شود.

وی اضافه کرد: اگر گزینه‌های جدید و جذابی در میدان رقابت ۱۴۰۰ حضور نداشته باشند، احتمالا ۲۰ درصد دیگر از رای دهندگان را نخواهیم داشت. بنابراین در صورتی که به سمت انتخاباتی حداکثری و رقابتی حرکت نکنیم و مردم گزینه‌های خود را در عرصه مشاهده نکنند، ریزش ۷۰ درصدی مشارکت را خواهیم داشت.

این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ذکرشده و بررسی‌هایی که انجام شده، در انتخابات۱۴۰۰ نرخ مشارکت ۲۸ درصد خواهد بود مگر اینکه شرایط برای مشارکت حداکثری و ایجاد یک دو قطبی واقعی آماده شود. به طور مثال اگر رییس دولت دهم از جمله داوطلبان انتخابات پیش رو باشد، این اعداد تغییر خواهد کرد. از آن سو هم اگر نامزد اصلی اصلاح طلبان حضور داشته باشد دو قطبی واقعی و پرشوری ایجاد خواهد شد.

خورشیدی با بیان اینکه دو قطبی مصنوعی اثر زیادی در مشارکت ندارد، گفت: دو قطبی به این معنا است که مردم قطب "آ" را مخالف قطب "ب" شناسایی کنند. مثلا مردم تفاوت زیادی میان رییسی، علی لاریجانی و قالیباف قائل نیستند و با حضور این افراد دو قطبی واقعی شکل نمی‌گیرد و به تبع‌آن رای دهندگان هم به مشارکت ترغیب نمی‌شوند.

این فعال اصولگرا گفت: در انتخابات ظرفیت سازی مهم است. ظرفیت سازی‌های انفجاری را کاربلدها انجام می‌دهند. به طوری یک کلید واژه رو می‌شود و همه معادلات را به هم می‌ریزد. انتخابات نقاطی نادیدنی دارد که آن را فقط آدم های کارکشته انتخاباتی می دانند. به نظر من در شرایط کنونی رییس دولت دهم و اصلاح‌طلبان خوب می توانند آرا را به سمت صندوق‌ها هدایت کنند.

این فعال اصولگرا درباره آخرین آرایش سیاسی-ائتلافی درون اصولگرایی گفت: شورای وحدت شامل جامعه روحانیت مبارز، جامعه اسلامی مهمندسین، حزب موتلفه اسلامی و انصار حزب الله و چند گروه کوچک دیگر هستند که به تازگی اعلام موجودیت کرده اند. شنیدم جامعه مدرسین در این ائتلاف وارد نشده است. به نظر من این اعضای این جبهه به هیچ وجه مراجع رای سازی نیستند.

خورشیدی خاطرنشان کرد: محوریت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هم با غلامعلی حدادعادل و افرادی چون مهدی چمران است. حداد عادل میان اصولگرایان شیخوخیت نداشته و ندارد. محمد باقر قالیباف هم از نظر من بعد از سفر جنجالی به روسیه و مدیریت ضعیفی که در مجلس دارد، ظرفیت خود را از دست داده است. مهدی چمران را نیز نمی توان به عنوان شخصی کاریزماتیک و دارای سرمایه اجتماعی به حساب آورد. بنابراین اینگونه نیست که مردم متدین و انقلابی منتظر دنباله روی از قالیباف، چمران یا حدادعادل باشند.

این فعال سیاسی افزود: در سال‌های اول انقلاب همه منتظر بودیم که جامعه روحانیت مبازر یا جامعه مدرسین چه تصمیمی می‌گیرند که عمل کنیم. آن شیخوخیت از بین رفته است، بنابراین در هر دو طیف ذکر شده توان لازم برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ وجود ندارند.

خورشیدی یادآور شد: در این دوره از زندگی سیاسی، مراجع رای ساز تغییر کرده است ولی اصولگرایان نمی‌خواهند این اصل مهم را قبول کنند. باز به اصطلاح لج سیاسی برگردیم، در انتخابات شورای شهر شیراز یک نامزد زن بدون هیچ سابقه فعالیت سیاسی و اجتماعی بیشترین رای را بدست آورد و نفر اول شد و این انتخاب یک لج سیاسی بود کاری که در شورای شهر خرم آباد هم اتفاق افتاد.

این اصولگرا درباره پیش‌بینی‌ها و احتمالات انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ عنوان کرد: حالت اول این است که گزینه‌هایی چون رییس دولت دهم به هر دلیل در میدان رقابت حضور نداشته باشد، در این حالت رقابت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خواهد بود. دو جناحی که در حال حاضر از حیث توان رای آوری برابر هستند و برنده را از اکنون نمی‌توان پیش بینی کرد و باید تا هفته های پایانی تبلیغات انتخاباتی صبر کرد.

وی ادامه داد: به نظر من اگر رییس دولت دهم در میدان نباشد، ۲۰ درصد از بدنه رای او به اصولگرایان رای خواهند داد و ۸۰ درصد سبد رای احمدی‌نژاد به سمت رقیب اصولگرایان سرازیر خواهد شد، که این دقیقا ادامه همان مفهوم لج سیاسی است که ذکر کردم.

سردار خورشیدی درباره شانس رای آوری نامزد نظامی عنوان کرد: مردم نظامیان و رزمندگان را دوست دارند و در ابعاد دفاعی و امنیتی به آنها اعتماد دارند و احترام می‌گذارند. ولی این موضوع در موضوع رقابت انتخابات ریاست جمهوری صدق نمی کند. از ابتدا هر چهره نظامی وارد کارزار ریاست جمهوری شد، با اقبال مردم مواجه نشد و مثال روشن آن، علی شمخانی، محسن رضایی و محمدباقر قالیباف است.