زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها


منبع: برترین ها

101

1399/12/16

08:16


پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سفری تاریخی و چهار روزه به عراق رفته است تا این سفر فتح بابی در راستای نزدیکی ادیان و مذاهب به یکدیگر باشد.

برترین‌ها: پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در سفری تاریخی و چهار روزه به عراق رفته است تا این سفر فتح بابی در راستای نزدیکی ادیان و مذاهب به یکدیگر باشد.

روزنامه جهان صنعت نوشت: پاپ پیش از سفر به عراق در یک کلیپ درباره سفر خود به عراق گفته: من به‌عنوان یک «زائر صلح» به عراق می‌آیم و به دنبال اخوت و آشتی هستم. پاپ فرانسیس که در ابتدا با استقبال مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق مواجه شده و در نخستین ملاقات با او به گفت‌و‌گو پرداخته، قرار است امروز با آیت‌ا... العظمی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف دیدار کند و پس از آن نیز با برهم صالح رئیس‌جمهور عراق دیدار کرد. شایان ذکر است حضور پاپ در عراق با استقبال بسیاری از گروه‌ها و مردم مواجه شده و بازتاب‌های زیادی داشته است.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

پس از هفته‌ها حرف و حدیث بالاخره روز گذشته (جمعه) عراق شاهد فرود هواپیمای پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در فرودگاه بغداد بود. اتفاقی که در نوع خود بی‌نظیر، مهم و به شدت از حیث امنیتی، سیاسی و مذهبی حائز اهمیت قلمداد می‌شود. نکته قابل توجه اینکه پاپ در نخستین دقایق ورود به بغداد خواهان پایان دادن به «خشونت، فرقه‌گرایی، افراطی‌گری و ناشکیبایی» شد.

«توسعه ایرانی» هم در این رابطه گزارش داد: همه او را با نام «پاپ» یا «فرانسیس» می‌شناسند اما نام اصلی‌اش خورخه ماریو برگولیو است. او متولد بوئنوس آیرس (پایتخت آرژانتین) است. از سال ۱۹۹۸ به عنوان سراسقف بوئنوس آیرس بخدمت پرداخت و در سال ۲۰۰۱ مقام کاردینالی را از پاپ ژان پل دوم دریافت کرد. برگولیو در سال ۲۰۱۳ به جای بندیکت شانزدهم به عنوان پاپ انتخاب شد و لقب فرانسیس را برای خود برگزید. نکته جالب در کارنامه او این است که وی نخستین عضو فرقه یسوعی (یسوع به معنی معلمان مسیح) و اولین کشیشِ اهل قاره آمریکا و اولین غیر اروپایی است که به این مقام می‌رسد. پاپ فرانسیس ایتالیایی، اسپانیایی و آلمانی را به راحتی سخن می‌گوید و حالا او در بغداد است و سه روز را در عراق سپری خواهد کرد.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

اوایل ظهر دیروز که هواپیمای پاپ وارد بغداد شد، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به استقبال او رفت که از مدل راه رفتنش می‌شد یک غرور خاص را به صورت محسوس مشاهده کرد. او اولین نخست‌وزیری است که حالا از بالاترین مقامِ مذهبی در جهانِ مسیحیت استقبال می‌کند و این استقبال زمانی انجام شد که بسیاری از معتقدان وی بارها اعلام کرده‌اند که امنیتِ عراق این روزها بسیار شکننده است. بر این اساس اولین پیامی که از ورود پاپ به عراق به تمام دنیا و به خصوص کشورهای منطقه مخابره می‌شود این است: «عراق هنوز امنیت دارد.» این پیام برای داعش و حامیان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هم بسیار مهم است و بر همین اساس مصطفی الکاظمی توانست اولین دستاورد خود از سفر پاپ را در کارنامه‌اش ثبت کند؛ چراکه او اساساً یک چهره امنیتی بوده و سال‌های سال در کسوت مسئول سرویس اطلاعاتی عراق مشغول به فعالیت بوده و حالا که بحث انتخابات آتی در عراق داغ شده، در حال میدان‌داری است.

سفر پاپ به استان نینوا و توقف او در موصل که روز یکشنبه انجام خواهد شد، موضوعی است که نگرانی‌های زیادی را به وجود می‌آورد؛ چراکه او قرار است در پایتخت خلافت خودخوانده داعش به کلیسای التحیرا برود!

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

از مانور قدرتِ الکاظمی که بگذریم باید به این نکته توجه شود که در این سفر حدود 70 تا 80 خبرنگار پاپ فرانسیس را همراهی می‌کنند که این خود نشان می‌دهد تا چه حد سفر به عراق برای واتیکان و جهان مسیحیت اهمیت ویژه‌ای دارد. باید به این موضوع اشاره کرد که در سال 2000 میلادی قرار بود پاپ به عراق سفر کند اما اوضاع و احوال امنیتی در عراق و همچنین منطقه که حوادث 11 سپتامبر بر آن سایه انداخت، مانع از این سفر شد. مساله دیگر این است که پاپ فرانسیس پیشتر و قبل از آنکه رُم را به مقصد بغداد ترک کند در جمع خبرنگاران گفته بود می‌خواهد با افرادی دیدار کند که رنج‌های فراوانی را در سال‌های اخیر متحمل شده‌اند. بدون تردید اشاره رهبر کاتولیک‌های جهان به مسیحیانی است که در زمان جولان داعش بر بخش‌هایی از عراق، دشواری‌ها و مرارت‌های فراوانی را تجربه کردند که مارونی‌ها و حتی ایزدی‌ها هم در این جرگه قرار می‌گیرند.

پیش از تولد داعش، در ۳۱ اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی نیروهای القاعده در کلیسای جامع بغداد (کلیسای نوتردام) اقدام به گروگانگیری کردند. حادثه‌ای که به خونین‌ترین گروگانگیری اسلامگرایان علیه مسیحیان این کشور تبدیل شد و در جریان آن ۴۴ نفر مسیحی، دو کشیش و هفت نیروی امنیتی کشته شدند. اینکه پاپ فرانسیس بر سفر به عراق اصرار داشته، انتقادهای زیادی را از سوی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به وجود آورده است که دلیلش هم پاندمی کرونا است. واتیکان با وجود بدتر شدن وضعیت شیوع کرونا در عراق از این سفر دفاع کرد و در بیانیه‌ای اعلام داشت که فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر اقدام‌های بهداشتی، با دقت اعمال خواهد شد.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

نخستين سخنراني پاپ در بغداد

روزنامه اعتماد هم به سفر پاپ به عراق واکنش نشان داد و نوشت: پاپ فرانسيس، رهبر كاتوليك‌هاي جهان در مقابل نمايندگان هيات‌هاي ديپلماتيك در عراق كه براي استقبال از او در كاخ بغداد گردهم آمدند، سخنراني كرد. پاپ فرانسيس تصريح كرد: از فرصت آمدن به عراق، مهد تمدن قدردان هستم. پاپ فرانسيس خاطرنشان كرد: بايد به ارزش‌هاي صلح و همزيستي مشترك پايبند باشيم. او عنوان داشت: عراق از تروريسم و نزاع‌هاي طايفه‌اي بسيار متحمل رنج شده است. او عنوان داشت: جامعه بين‌الملل بايد نقش تعيين‌كننده‌اي در تقويت صلح در عراق و در تمامي خاورميانه ايفا كند. او افزود: ما از تنوع نژادي، ديني و فرهنگي عبرت مي‌گيريم. طي دهه‌هاي گذشته عراق از فاجعه جنگ‌ها و آفت تروريسم رنج برده است. رهبر كاتوليك‌هاي جهان گفت: بايد صداي سلاح‌ها ساكت شود، بايد صداي فقيران را بشنويم، خشونت و تندروي ديگر بس است.

 

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

عراق از قديمي‌ترين مهدهاي مسيحيت در جهان است و از قرن يكم پس از ميلاد مسيح، توما از حواريون مسيح بنيانگذار اين مذهب در بين‌النهرين بود. سال 2003 و پيش از اشغال عراق توسط امريكا و بريتانيا، بيش از يك ميليون و 600 هزار مسيحي در عراق زندگي مي‌كردند. اما 18 سال جنگ و ظهور گروه‌هاي تروريستي افراطي همچون القاعده و داعش در خاك عراق، بخش اعظم اين جمعيت را از بين برده يا آواره كرده است. براساس آمار كليساي كلداني عراق، در حال حاضر تنها 300 هزار شهروند عراقي مسيحي در خاك اين كشور زندگي مي‌كنند.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

ديدار با رهبران مذاهب

يكي از مقاصد سفر پاپ، شهر اور در جنوب عراق است. شهري كه به عنوان محل تولد حضرت ابراهيم خليل (ع) به شمار مي‌رود. براساس گزارش رسانه‌ها، پاپ در اين شهر با رهبران مذاهب ديگر عراقي از جمله رهبران اهل سنت و ايزدي‌ها ديدار و گفت‌وگو خواهد كرد. پاپ در سفر سه روزه‌اش به عراق، قرار است از شهرهاي بغداد، اور، موصل، اربيل، نجف و بغديدا (قره‌قوش) ديدن كند. يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي سفر پاپ، ديدار با آيت‌الله سيستاني، مرجع عالي قدر شيعيان عراقي است كه از هفته‌هاي پيش موضوع گمانه‌زني‌ها در عراق بوده است. اين ديدار امروز در نجف اشرف انجام خواهد شد.

لويس روفاييل اول ساكو، رهبر كليساي كاتوليك كلداني عراق اعلام كرده است كه ديدار ميان آيت‌الله سيستاني و پاپ فرانسيس يك ديدار خصوصي و بدون تشريفات خواهد بود. اين رهبر مسيحيان عراق، اظهار اميدواري كرده است كه سند موسوم به «اخوت بشري براي صلح» كه دو سال پيش در ديدار ميان پاپ با احمد الطيب، امام جماعت مسجد الازهر و مفتي ارشد اهل سنت امضا شده‌بود، در ديدار پاپ با مرجع شيعيان عراقي هم امضا شود.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

سفر پاپ به عراق، پیامی برای ایران است؟

این رسانه اصلاح طلب در ادامه نوشت: برخي رسانه‌هاي فارسي زبان، ديدار پاپ از نجف اشرف و گفت‌وگوي او با آيت‌الله سيستاني را به نوعي پيام به ايرانيان توصيف كرده‌اند و گفته‌اند كه اين سفر نشان مي‌دهد كه پاپ تهران و قم را مركز شيعيان جهان نمي‌داند. هر چند اين توصيف چندان با شرايط واقعي در ايران و عراق مطابقت ندارد. هدف پاپ از سفر به عراق بيش از هر چيز ديدار با مسيحيان پيرو مذهب كاتوليك است. عمده مسيحيان عراقي كاتوليك مذهب هستند، درحالي كه درصد كمي از مسيحيان ايراني كاتوليك هستند و از كليساي واتيكان پيروي مي‌كنند. غلام‌رضا اباذري رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در بغداد هم با انتشار توييتي درباره سفر پاپ فرانسيس رهبر كاتوليك‌هاي جهان به عراق، اين سفر را نشانه تمدن ريشه‌دار عراق، تاريخ، مرجعيت، حوزه علميه و نقش مهم اين كشور در منطقه و جهان توصيف كرد.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

سفري براي صلح و اخوت

پاپ خود را در سفر به عراق «زائر صلح» توصيف كرده است. بعد از دو دهه جنگ و خونريزي و تروريسم در عراق، كه نه تنها از ميان اكثريت مسلمان عراقي قربانيان زيادي گرفته است بلكه هزاران نفر از اقليت‌هاي مذهبي در اين كشور را نيز به دليل آنچه گروه‌هاي افراطي كفر و شرك مي‌خواندند، تحت تاثير قرار داد، سفر پاپ فرصتي براي نشان دادن ميزان امنيت در عراق، سه سال بعد از شكست داعش است.

پاپ در بدو ورودش به عراق، از دويست متري محلي عبور كرد كه يك سال پيش، دولت ايالات متحده امريكا در عملياتي تروريستي با استفاده از پهپادهاي مسلح اقدام به ترور سردار سپهبد شهيد قاسم سليماني و ابومهدي مهندس، فرماندهان جنگ عليه تروريسم كرده ‌بودند. تعدادي از گروه‌هاي عراقي با انتشار پوسترهايي در شبكه‌هاي اجتماعي، از پاپ در اين مورد سوال كرده‌اند كه آيا حاضر به محكوم كردن خشونت‌هاي امريكا در عراق هست يا نه.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

یک رویداد تاریخی

سفر پاپ فرانسیس به عراق را سفری پراهمیت ارزیابی کرده‌اند. اهمیت این سفر برای واتیکان و شخص پاپ را می‌توان در پذیرش دعوت رسمی دولت عراق دانست. دعوت از پاپ به ابتکار کاردینال لوئیز ساکو بوده است. کاردینال ساکو رهبر اقلیت کلدانی-کاتولیکی عراق است. با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و همچنین گسترش دامنه حملات موشکی به منطقه سبز بغداد و دیگر نقاط عراق، سفر پاپ به این کشور خالی از خطر نیست.

سفر سه‌روزه رهبر ۸۴ ساله کاتولیک‌های جهان به عراق ۱۵۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود. از بغداد به نجف، از نجف به اور، از آنجا به موصل و اربیل و سپس بازگشت به بغداد. بخش اعظم این سفر توسط هواپیما و هلی‌کوپتر خواهد بود. با وجود آن، پاپ به مناطقی پا می‌نهد که هسته‌های «دولت اسلامی» (داعش) همچنان در آنها فعال هستند. از این ‌رو پاپ بندیکت شانزدهم رهبر سابق کاتولیک‌های جهان سفر جانشین خود را به عراق خطرناک خوانده است.

اهمیت سفر پاپ فرانسیس به عراق برای دولت این کشور نیز حائز اهمیتی سیاسی است. دیدار با آیت‌الله سیستانی از رهبران مذهبی شیعیان در عراق نیز یکی دیگر از برنامه‌های سفر پاپ فرانسیس در این سفر خواهد بود. اما اهمیت سیاسی سفر پاپ به عراق تنها به دیدار او با آیت‌الله سیستانی خلاصه نمی‌شود. مصطفی کاظمی نخست‌وزیر این کشور سفر پاپ را در شرایط کنونی نشانه‌ای برای تثبیت دولت خود می‌داند.

زائر صلح؛ سفر «پاپ» به عراق در میانه بحران‌ها

اولین واکنش ایران به حضور پاپ در عراق

روزنامه آرمان هم در این خصوص آورده است: دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل به سفر پاپ به عراق واکنش نشان داد. حسین امیرعبدا...یان در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «پاپ فرانسیس وارد بغداد شد. بدون نقش مهم جانفشانی ابومهدی المهندس، سردار سلیمانی و شهدای مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و منطقه، امروز پاپ اعظم واتیکان نمی‌توانست با امنیت و آرامش وارد عراق شود. مداخلات کاخ سفید و وجود نظامیان آمریکا در عراق و منطقه همچنان عامل ناامنی است.»

سفری برای بازگشت امید

بر اساس آمار، پیش از حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ نزدیک به ۵/۱ میلیون مسیحی در عراق زندگی می‌کردند که امروز تنها چهارصد هزار نفر از این اقلیت در عراق باقی مانده‌اند. با گذشت نزدیک به هفت سال از این حمله، هنوز آثار آن در شهر موصل، بزرگ‌ترین مرکز زندگی مسیحیان عراق قابل رویت است.

پاپ فرانسیس گفته است: «مدت‌هاست در انتظار ملاقات با مردمی است که رنج فراوانی را تحمل کرده‌اند.» پس از حمله داعش بسیاری از مسیحیان موصل کشته و بسیاری دیگر به شهر اربیل در اقلیم کردستان عراق گریختند – جایی که امروز میزبان یکی از بزرگ‌ترین جوامع مسیحیان عراق است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو