توصیه های طلایی برای افرادی که مشکلات کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارند

37

1399/12/16

11:02


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه در صورت بروز کم خوابی و یا بی خوابی باید برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کرد اظهار کرد: مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور خطرآفرین است و باید از آن خودداری شود.

توصیه های طلایی برای افرادی که مشکلات کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارند

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر لحیا افشاری در نشست هماهنگی برگزاری جشنواره روز جهانی خواب که با حضور مسئولان این رویداد در بیمارستان ابن سینا برگزار شد، اظهار کرد: 29 اسفند روز جهانی خواب با شعار "خواب منظم، آینده سالم" نام گذاری شده و در این راستا برنامه‌های مختلفی  برگزار می‌شود و معتقدیم که کارابودن، بی‌دغدغگی، عمر باکیفیت، حفظ عملکرد خانوادگی، شغلی و اجتماعی در گروه خواب استاندارد است.
 
وی افزود: ما باید خوابمان با یک نظم خاصی صورت پذیرد و خوابمان در ساعاتی از شبانه‌روز باشد که بدن نیازمند خواب است، در قدیم تصوری وجود داشت که باید در هر شبانه‌روز 8 ساعت خواب داشته باشیم، اما به زمان آن توجه نشده بود و معتقدیم که برگزاری جشنواره خواب راحت، گامی مؤثر در مسیر خواب درست و به‌موقع افراد مختلف جامعه به‌ویژه شرکت‌کنندگان در این جشنواره برمی‌دارد.
 
دبیر جشنواره خواب راحت با بیان اینکه بدن انسان یک ضرباهنگ و یک چرخه خواب و بیداری دارد که باید خوابمان منظم و مطابق با آن چرخه باشد، خاطرنشان کرد: خوابیدن در هر ساعت شبانه‌روز هرگز توصیه نمی‌شود، زیرا نه تنها اثرپذیری مثبت ندارد، بلکه ممکن است آسیب‌هایی ناشی از اختلال در خواب صحیح، کافی و به‌موقع را ایجاد نماید.
 
دکتر افشاری‌صالح تصریح کرد: نیاز خواب شبانه‌روز 7 تا 9 ساعت است که متوسط 8 ساعت در نظر گرفته شده و توصیه ما به مردم این است که بین ساعت 11 شب تا 6 صبح را حتماً در خواب باشند و در شعار روز جهانی خواب بر خواب منظم تأکید شده و افراد باید زمان ثابت خواب و بیداری را تنظیم کنند و این زمان با چرخش کره زمین همخوانی داشته باشد و 8 ساعت نیاز خواب به‌خوبی تأمین شود تا فرد در زمان بیداری با مشکل مواجه نشود.
 
وی با اشاره به اینکه اگر نیاز خواب فرد در شب تأمین نشد بهترین وقت به عنوان زمان کمکی ساعت 13 تا 15 است و افراد نباید پس از این ساعت بخوابند تا تأثیر منفی روی خواب شبانه‌شان نگذارد، بیان کرد: باید مراقب باشیم زمان خواب را به چیز دیگری اختصاص ندهیم تا ضمن محرومیت خود از خواب کافی، تأثیرات منفی‌اش را در عملکرد قلب، عملکرد ایمنی، عملکرد غدد بدن، ضعف حافظه، افسردگی و غیره شاهد نباشیم؛ زمان خواب بعد از ظهر در کل سال ثابت بوده و متغیر نیست و تغییر ساعت و روزهای کوتاه و بلند تأثیر در  ساعت ذکر شده ندارد.
 
دبیر جشنواره خواب راحت با ذکر این نکته که توصیه اکیدمان این است که اتاق خواب به اتاق مطالعه و انجام دیگر کارها تبدیل نشود، تأکید کرد: اگر فرد خوابش نمی‌برد و می‌خواهد با مطالعه شبانه چشمانش را خسته کند تا خوابش ببرد نباید این کار در اتاق خواب انجام دهد و باید به مکان دیگری برود.
 
دکتر افشاری‌صالح گفت: خواب زیاد هم در کنار خواب کم عوارض منفی زیادی دارد و موجب می‌شود که فرد در زمان خواب استاندارد خوابش نبرد، مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد افرادی که بیش از حد استاندارد می‌خوابند نسبت به سایر افراد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت و عارضه چاقی قرار دارند، پس باید ضمن عدم کم‌خوابی از خوابیدن زیاد هم پرهیز شود.
 
وی افزود: اگر کسی مشکلی در بحث کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارد به‌جای مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور که عوارض منفی زیادی دارد، به پزشک متخصص مراجعه نموده و طبق تجویز پزشک اقدام به درمان مشکل خواب خود کند و از خودتجویزی و مصرف خودسرانه به‌شدت پرهیز نماید.
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو