ماه شعبان به چه ماهی معروف است و منسوب به کیست؟

منبع: مینویسم

99

1399/12/16

13:16


ماه شعبان به چه ماهی معروف است و منسوب به کیست؟

ماه شعبان یکی از پرفضیلت ترین ماه های قمری است که تولد چند امام در این ماه پر برکت قرار گرفته است. از آنجایی که ماه شعبان قبل از ماه رمضان می باشد، دعا و مناجات مختلفی برای ماه شعبان روایت شده تا با آمادگی بیشتری وارد ماه رمضان شویم. اما ماه شعبان به چه معناست، ماه شعبان کی هست و ماه شعبان المعظم منسوب به کیست.

در این مطلب به این موضوع می پردازیم که ماه شعبان به چه ماهی معروف است و منسوب به کیست؟ همراه مینویسم باشید.

ماه شعبان به چه ماهی معروف است

ماه شعبان به چه معناست و ماه شعبان جندمین ماه قمری هست. همه ما در مورد پر فضیلت بودن ماه شعبان شنیده ایم و شعبان ماه بسیار مبارکی می باشد. شعبان از ریشه شعب می باشد و به دلیل فراوانی روزی و حسنات مومنین در این ماه، شعبان نام گرفته است.

شعبان المعظم، هشتمین ماه قمری است و به ماه پیامبر (ص) منسوب است. در مفاتیح الجنان آمده که خداوند در روز اول ماه شعبان امر می کند تا درهای بهشت بازشود و به درخت طوبی دستور می دهد تا شاخه های خود را بر این دنیا نزدیک کند، آنگاه ندا می کند که ای بندگان این شاخه های درخت طوبی است، پس درآویزید به او که شما را بسوی بهشت بلند کند.

متن پیام تبریک عید نیمه شعبان و ولادت حضرت مهدی موعود (عج)

پیامبر (ص) فرموده اند: رجب، «شهرالله الأصم» است و بدان سبب آن را «اصم» نامیدند که هیچ ماهى به عظمت آن نمى رسد، مردم زمان جاهلیت به رجب حرمت مى نهادند و آنگاه که اسلام درخشیدن گرفت، بر حرمت آن افزود. بدانید که رجب ماه خدا، شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است.

(رَسُولُ اللَّهِ صلى الله علیه و آله : أَلَا إِنَّ رَجَباً شَهْرُ اللَّهِ الْأَصَمُّ وَ هُوَ شَهْرٌ عَظِیمٌ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ الْأَصَمَّ لِأَنَّهُ لَا یُقَارِبُهُ شَیْ ءٌ مِنَ الشُّهُورِ حُرْمَةً وَ فَضْلًا عِنْدَ اللَّهِ وَ کَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِیَّةِ یُعَظِّمُونَهُ فِی جَاهِلِیَّتِهِمْ فَلَمَّا جَاءَ الْإِسْلَامُ لَمْ یَزْدَدْ إِلَّا تَعْظِیماً وَ فَضْلًا أَلَا إِنَّ رَجَباً شَهْرُ اللَّهِ وَ شَعْبَانَ شَهْرِی وَ رَمَضَانَ شَهْرُ أُمَّتِی) وسائل الشیعة: ج 10 ص 475

دانلود گلچین بهترین مولودی های نیمه شعبان (ولادت حضرت مهدی عج)

ماه شعبان کی هست

ماه شعبان المعظم منسوب به کیست

آغاز ماه شعبان در سال 99، مصادف است با 26 اسفند ماه و ماه شعبان المعظم منسبو به پیامبر ص است. روایت شده که هرگاه ان حضرت هلال ماه شعبان را مشاهده می کردند، امر می کردند تا در سراسر مدینه ندا دهند که ای مردم! این ماه، ماه من است، خدا رحمت کند کسی که مرا بر ماه من یاری دهد، یعنی آن را روزه بدارد.

اعمال متعددی به عنوان اعمال ماه شعبان سفارش شده اند، اما روزه گرفتن از جمله اعمالی است که پیامبر ص در مورد روزه گرفتن در ماه شعبان فرموده اند:

( هرکه شب عید (فطر و قربان) و شب نیمه شعبان را احیا کند، در آن روزى که دلها مى میرند، دل او نمیرد.)

رسولُ اللّه صلى الله علیه و آله : مَن أحیا لَیلةَ العِیدِ ولَیلةَ النِّصفِ مِن شَعبانَ ، لَم یَمُتْ قَلبُهُ یَومَ تَموتُ القُلوبُ .
ثواب الأعمال : ١/١| ٢/٢

و از امام صادق (ع) نقل شده که ایشان فرموده اند: (روزه شعبان ذخیره روز قیامت بنده است و هر بنده اى که در ماه شعبان زیاده روز بگیرد خداوند امر معیشت او را سامان بخشد و شرّ دشمن را از او دفع کند.)

(قَالَ صِیَامُ شَعْبَانَ ذُخْرٌ لِلْعَبْدِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ مَا مِنْ عَبْدٍ یُکْثِرُ الصَّوْمَ فِی شَعْبَانَ إِلَّا أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ مَعِیشَتِهِ وَ کَفَاهُ شَرَّ عَدُوِّهِ وَ إِنَّ أَدْنَى مَا یَکُونُ لِمَنْ یَصُومُ یَوْماً مِنْ شَعْبَانَ أَنْ تَجِبَ لَهُ الْجَنَّةُ) وسائل الشیعه ج : 10ص 505

فروشگاه قطعات آسانسور

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو