واکسیناسیون و قرنطینه از زبان ایرانیان مقیم اروپا و امریکا

41

1399/12/16

13:52


واکسیناسیون و قرنطینه از زبان ایرانیان مقیم اروپا و امریکا

سلامت نیوز:تصویری که این روزها خیلی از ما از وضعیت درمانی و واکسیناسیون در کشورهای اروپایی در ذهن داریم، با واقعیت متفاوت است. با کشف واکسن کرونا از سوی دو شرکت بزرگ بسیاری از کشورها از ابتدای ژانویه 2021 کار واکسیناسیون را آغاز کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، دولت کانادا سه برابر جمعیت کشور سفارش واکسن داد و انگلیس و امریکا نیز با سرعت زیادی مشغول واکسیناسیون مردم کشورشان هستند. اما این روند در بسیاری از کشورهای اروپایی با کندی پیش می‌رود. در آلمان تا امروز بیش از 2 میلیون و 50 هزار نفر مبتلا و 71 هزار نفر هم بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند. با این حال 4/4 درصد جمعیت واکسن دریافت کرده‌اند. کشوری که با وجود توسعه‌یافتگی در اغلب زمینه‌ها نمایش کاملی از شلختگی سیستم بهداشت و درمان را به نمایش گذاشت.میترا ساکن آلمان که هر روز اخبار مربوط به کرونا و واکسیناسیون را دنبال می‌کند، می‌گوید: «مؤسسه روبرت کوخ در جدیدترین گزارش با اشاره به کاهش آمار مبتلایان و کشته‌های کرونا در آلمان آخرین آمار تعداد مبتلاها را نزدیک به 10 هزار نفر و فوتی‌ها را هم 385 نفر اعلام کرد.

آمار مبتلایان در ماه ژانویه بالای 26 هزار نفر بود. در آلمان برخلاف تصور خیلی از مردم دنیا مباحثی مانند واکسیناسیون با کندی جلو می‌رود و تا امروز 2/2 درصد از 83 میلیون نفر جمعیت این کشور هر دو دوز واکسن فایزر را تزریق کرده و 4/4 درصد هم دوز اول واکسن را زده‌اند.

گروه اول دریافت کننده واکسن افراد بالای 80 سال خانه‌های سالمندان هستند و همچنین کادر درمان و گروه دوم شامل افراد 70 تا 80 سال و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند یا در مدارس و مهدکودک‌ها کار می‌کنند. من هم به خاطر بیماری قلبی در گروه‌های ریسک‌پذیر قرار دارم اما اواخر تابستان نوبتم می‌رسد.»وضعیت در کشور سوئد نیز شباهت زیادی به آلمان دارد و بدقولی شرکت‌های تولید‌کننده واکسن باعث شده روند واکسیناسیون در این کشور نیز با کندی پیش برود.

سارا یکی از ایرانی‌های ساکن استکهلم که جزو کادر درمان نیز هست با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان و فوتی‌ها در سوئد زیاد شده می‌گوید: «تا امروز 700 هزار نفر مبتلا شده‌اند و بیش از 13 هزار نفر هم فوت کرده‌اند. این تعداد مبتلا و فوتی برای کشوری مثل سوئد بالاست و به همین دلیل دولت، زدن ماسک را در تعدادی از شهرها اجباری کرده است.با شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی و برزیلی از روز اول مارس (11 اسفند) قوانین سخت‌تری در استکهلم به اجرا درآمد. سوئد جزو کشورهایی بود که مردم اجباری در زدن ماسک نداشتند اما امروز خیلی از مردم ماسک می‌زنند.»

سارا هر دو دوز واکسن را تزریق کرده و می‌گوید همه افراد بالای 70 سال و کادر درمان واکسن زده‌اند: «پیش‌بینی‌هایی که دولت سوئد برای واردات واکسن از شرکت فایزر داشت، محقق نشد. البته با رایزنی‌هایی که انجام شده قرار است هفته‌ای250 هزار دوز واکسن وارد شود و تا اواسط تابستان همه مردم واکسینه شوند. تا امروز 250 هزار نفر دوز اول و دوم و 407 هزار نفر هم دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند و قرار است واکسیناسیون با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.»

سارا با اشاره به اینکه هنوز کسانی هستند که به واکسن اعتقادی ندارند می‌گوید: «دانش آموزان پایه ابتدایی و راهنمایی مدرسه می‌روند و محدودیتی برای ورزش هم ندارند و متأسفانه تا امروز 200 کودک به کرونا مبتلا شده‌اند.»

حدیث یکی از ایرانی‌های ساکن لیون فرانسه وضعیت قرنطینه در این کشور را به حکومت نظامی تشبیه می‌کند. او با اشاره به اینکه فرانسه از نظر تعداد مبتلایان و کشته‌ها در وضعیت بدی قرار دارد می‌گوید: «کرونا تا امروز جان بیش از 85 هزار فرانسوی را گرفته و بیش از 3 میلیون نفر هم مبتلا شده‌اند. دولت فرانسه مجبور شد برای چندمین بار قرنطنیه سفت و سختی را اجرا کند. در مورد واکسیناسیون هم مشکلات زیادی وجود دارد. دولت فرانسه روزهای نخست شروع واکسیناسیون اعلام کرد به سرعت همه گروه‌های هدف واکسن می‌زنند.

اما تأخیر ارسال واکسن از سوی شرکت‌های تولید کننده باعث شده تا به امروز 2 میلیون و 560 هزار نفر دوز اول و بیش از یک میلیون نفر هم دوز دوم را دریافت کنند. مسئولان وزرات بهداشت فرانسه می‌گویند یک بار تزریق واکسن برای کسانی که قبلا کرونا گرفته‌اند کافی است و دریافت دو دوز برای آنها عوارض شدیدی دارد. با این سرعت کم بعید است وعده‌ای که دولت برای واکسینه کردن همه مردم تا آخر ماه اوت داده است محقق شود.»شهلا یکی از ساکنان کشور چک هم با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا در زمینه واکسن عقب است می‌گوید:

«چک به لحاظ مرگ و میر کرونا چهارمین کشور اروپایی است. از ژانویه با دستور دولت دوباره قرنطینه آغاز و هنوز هم ادامه دارد. مدارس بجز پایه‌های اول و دوم تعطیل هستند. از 10 اسفند ماه هم که زدن ماسک FFP2 یا دو ماسک سه لایه اجباری شد. بیش از 20 هزار نفر در جمهوری چک بر اثر کرونا جان باخته‌اند و بیش از یک میلیون نفر هم مبتلا شده‌اند. با این همه به دلیل تأخیر در خرید واکسن روند واکسیناسیون با کندی پیش می‌رود و هنوز بخشی از کادر درمان و افراد بالای 80 سال واکسن دریافت نکرده‌اند.»وضعیت واکسیناسیون در انگلیس با کشورهای اروپایی متفاوت است.

انگلیس تا چند هفته قبل جزو سه کشور اول دنیا در تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا بود و به همین دلیل به سرعت واکسیناسیون را آغاز کرد. پریا یکی از ایرانی‌های ساکن لندن می‌گوید با همکاری خوب مردم که داوطلب کمک به کادر درمان می‌شوند نزدیک به یک سوم مردم انگلیس واکسن دریافت کرده‌اند: «از اواسط ماه ژانویه واکسیناسیون رسماً آغاز شد و تا به امروز بیش از 18 میلیون نفر واکسن دریافت کرده‌اند. در این راه نقش پزشک خانواده و مراکز درمانی هر منطقه خیلی مهم است.

وضعیت تعداد مبتلایان و کشته‌ها نسبت به یک ماه گذشته بهتر شده و فوتی‌ها به روزی 400 نفر رسیده است. با شیوع ویروس جهش‌یافته اواسط ژانویه تعداد فوتی‌ها به بیش از 1800 نفر هم رسیده بود. تا امروز بیش از 123 هزار نفر بر اثر کرونا در انگلیس فوت کرده‌اند.»

کانادا تنها کشوری است که 3 برابر جمعیت خود سفارش خرید واکسن داده و قرار است بخشی از واکسن‌های مازاد در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار بگیرد تا بین کشورهایی که به آن نیاز دارند توزیع شود.

از همان روزهای اول ایرانی‌های ساکن کانادا با به راه انداختن کمپینی از دولت کانادا خواستند بخشی از واکسن‌های مازاد را به ایران بدهد اما دولت کانادا قبول نکرد. مهدیه یکی از خبرنگاران ایرانی که در مونترال زندگی می‌کند می‌گوید:«استان کبک بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی کرونا در کانادا را دارد. برای همین از روز دوشنبه اول مارس (11 اسفند) واکسیناسیون در این ایالت آغاز شد و هر روز 250 هزار نفر واکسینه می‌شوند. 870 هزار نفر در کانادا تا امروز به کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از 22 هزار نفر فوت کرده‌اند. همین طور تا امروز 10 درصد از جمعیت کانادا واکسن دریافت کرده‌اند و از دو هفته قبل هم تعداد مبتلایان و فوتی‌ها کاهش داشته و قرار است از 25 اسفند سینماها و استخرها در استان کبک فعالیت‌شان را آغاز کنند ولی با این وجود هنوز کسی حق ندارد میهمان به خانه‌اش دعوت کند.»امریکا هنوز هم در صدر جدول بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی‌های دنیا قرار دارد.

همین چند روز قبل بود که تعداد فوتی‌ها از مرز 500 هزار نفر گذشت و بایدن رئیس جمهوری امریکا دستور داد پرچم‌ها به حالت نیمه برافراشته دربیایند. امیررضا یکی از دانشجویان ایرانی ساکن نیوجرسی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 29 میلیون امریکایی به کرونا مبتلا شده‌اند، می‌گوید: «بیش از 70 میلیون دوز واکسن در امریکا توزیع شده و روند واکسیناسیون به سرعت در برخی از ایالت‌ها انجام می‌شود.حدود 20 در صد مردم امریکا واکسن دریافت کرده‌اند. واکسن جانسون اند جانسون هم مجوز گرفته و به زودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینجا تأثیر تزریق واکسن در خانه سالمندان کاملاً مشهود بوده و تعداد فوتی‌ها در این مراکز کاهش چشمگیری داشته است.»

اما در برخی ایالت‌های دیگر امریکا وضعیت اینگونه نیست. غزال ساکن ایالت تگزاس با اشاره به اینکه وضعیت واکسیناسیون در این ایالت با کندی پیش می‌رود می‌گوید: «از آنجایی که هنوز تفکر ترامپ در این ایالت حاکم است، مردم از روز اول هم کرونا را باور نداشتد و می‌گفتند همه اینها بازی سیاسی است تا انتخابات تحت‌الشعاع قرار بگیرد. همین بی‌توجهی باعث شد تگزاس دومین ایالت از نظر تعداد مبتلاها و فوتی‌ها بعد از کالیفرنیا باشد. از طرف دیگر سرمای تگزاس و قطعی برق باعث شد روند واکسیناسیون با مشکل مواجه شود.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو