چگونه از دندان‌های خود در طول کووید-19 مراقبت کنیم؟

54

1399/12/16

14:05


برخی نکات بهداشت دهان و دندان در مدت شیوع کووید-19 وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.

چگونه از دندان‌های خود در طول کووید-19 مراقبت کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، برخی نکات بهداشت دهان و دندان در مدت شیوع کووید-19 وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.

1. رژیم مراقبت از دهان و دندان عالی داشته باشید: مطمئن شوید حداقل ۲ بار در روز مسواک می‌زنید. به محض اینکه از خواب بیدار می‌شوید و درست قبل از خواب. حداقل به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید زیرا این کار باعث می‌شود زمان کافی برای اطمینان از تمیز شدن کامل سطح دندان‌ها فراهم شود.

نکته خوب: مسواک‌های برقی بسیار عالی هستند زیرا زمان سنج داخلی دارند اما اگر از مسواک دستی استفاده می‌کنید سعی کنید زمان سنج کوچکی را در سرویس بهداشتی نگه دارید یا از تلفن هوشمند خود استفاده کنید.

2. مسواک خود را مرتب عوض کنید: بسیاری از افراد فراموش می‌کنند مسواک خود را تعویض کنند اما اگر مسواک فرسوده یا پاشیده به نظر می‌رسد باید این کار را هر ۳-۲ماه یکبار انجام دهید. به یاد داشته باشید، اگر مسواک شما قدیمی یا فرسوده باشد، دندان‌هایتان به‌طور موثری تمیز نمی‌شود و شما در معرض خطر بیشتری از مشکلات دندان مانند پوسیدگی قرار دارید.

3. نخ دندان کشیدن یک کار ضروری است: نخ دندان یک روش سنتی و ساده برای تمیز کردن بین دندان‌های شماست اما اگر با این مشکل روبرو هستید، چرا مسواک‌های بین دندانی یا مواد نرم را امتحان نمی‌کنید؟ عدم نخ دندان کشیدن به اندازه کافی باعث می‌شود تقریبا یک‌سوم از سطح دندان‌های شما تمیز نباشد که احتمال پوسیدگی دندان و بیماری لثه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اگر تمیز کردن بین دندان‌هایتان کار مشکلی است، با دندان پزشکتان صحبت کنید. او می‌تواند در مورد چگونگی دستیابی به این عمل به شما مشاوره دهد.

4. مصرف روزانه قند را کاهش دهید: وقتی مرتب غذاهای شیرین می‌خورید، اسیدیته را در دهان افزایش می‌دهید. این اسید به مینای دندان شما حمله کرده و آن را ضعیف می‌کند و در نهایت باعث ایجاد حفره می‌شود بنابراین در مورد مصرف شکر مراقب باشید و اگر می‌خواهید غذاهای شیرین را در میان وعده مصرف کنید، آنها را به‌عنوان بخشی از وعده اصلی غذایی خود قرار دهید زیرا باعث کاهش اسیدی شدن دهان و آسیب احتمالی دندان می‌شود.

5. هیدراته بمانید: بدن شما به آب زیادی نیاز دارد تا بتواند بزاق کافی برای حفظ سلامت دهان و دندان شما تولید کند. چرا این مهم است؟ بزاق مایعی محافظ است که به دهان شما کمک می‌کند تا pH خنثی‌تری داشته باشد و ذرات اضافی مواد غذایی، سلول‌های قدیمی پوست و باکتری‌ها را می‌شوید.

همچنین حاوی مواد معدنی خاصی برای محافظت از دندان‌ها و کاهش خطر پوسیدگی است.

منبع: marlboroughdentalcenter.com

چگونه به کودک بیاموزید که مسواک بزند؟

به‌عنوان والدین، باید نبردهای خود را با فرزندتان انتخاب کنید، حتی در مورد بهداشت. اگر کودک شما از مسواک زدن متنفر است، می‌توانید زمان آن را کوتاه‌تر کنید. درمورد مسواک زدن دندان‌ها نمی‌توان مصالحه کرد؛ نه‌تنها به این دلیل که دندان‌های سالم ممکن است به شما کمک کند تا از مراقبت‌های ارتودنسی گرانقیمت جلوگیری کنید، بلکه به این دلیل که بهداشت دهان و دندان برای سلامت کلی مهم است. برخی کارشناسان فکر می‌کنند باکتری‌هایی که با بیماری لثه ایجاد می‌شوند، ممکن است به جریان خون منتقل شوند و تاثیر منفی بر سلامت قلب داشته باشند.

بین ۳تا ۶سالگی، بچه‌ها می‌توانند با کمک بزرگسالان این وظیفه را برعهده بگیرند و تا ۸سالگی باید دندان‌های خود را به تنهایی مسواک بزنند. اگر کودک شما هنوز موقع مسواک زدن با شما مبارزه می‌کند یا از مسوولیت این عادت بهداشتی امتناع می‌ورزد، وقت آن است که به او کمک کنید دهان خود را به شکل درخشان و لبخند درآورد. نمی‌دانید چگونه او را به آنجا برسانید؟ این یک کار مرحله به مرحله است. در اینجا نحوه شروع کار آمده است.

با کودک صحبت کنید

چند بار به کودک خود گفته‌اید که دندان‌های خود را مسواک بزند و فقط با ناله یا شکایت پاسخ داده است؟ مسواک زدن برای بیشتر بچه‌ها کاملا اتلاف وقت است. دندان‌هایشان کثیف به نظر نمی‌رسد و چه کسی به دندان‌های شیری اهمیت می‌دهد؟

خب، کودک شما باید مراقبت کند. دندان‌های شیری مهم هستند! طبق گفته انجمن دندان پزشکی آمریکا، آنها فضایی را برای دندان‌های بزرگسالی که بعدا رشد می‌کنند در نظر می‌گیرند، از دست دادن دندان‌های شیری خیلی زود به دلیل پوسیدگی دندان می‌تواند باعث تراکم و سایر مشکلات شود اما کودک شما هیچ یک از این موارد را نمی‌داند بنابراین باید با او در مورد اهمیت مسواک زدن ۲ بار در روز صحبت کنید. آموزش بهداشت دهان و دندان به فرزندان خود - و قبول مسوولیت توسط آنها - اغلب بهتر از «چون من چنین گفتم» اقتدارگرانه عمل می‌کند. در ادامه برخی نکات و راهکارهای اساسی بیان شده است که می‌توانید هر زمان که کودکتان در مورد مراقبت از دندان کوتاهی کرد، استفاده کنید.

 به کودک خود یادآوری کنید برای خلاص شدن از شر میکروب‌ها چند بار در روز دست‌های خود را می‌شوییم تا بیمار نشویم و هنگام مسواک زدن نیز همان کار را انجام می‌دهیم.

 صبح و شب دندان‌های خود را کنار کودک مسواک بزنید. بچه‌های کوچک دوست دارند رفتارهای بزرگسالان را کپی کنند.

 یک آزمایش علوم کرم‌خوردگی دندان انجام دهید. بسیاری از بچه‌ها وقتی یک مثال تصویری دارند، بهتر یاد می‌گیرند بنابراین ممکن است به کودک نشان دهد هنگام غذا خوردن چه اتفاقی برای دندان‌هایش می‌افتد و باید مسواک بزند.

 به ترجیحات کودک توجه کنید. اگر کودک شما فقط خمیر دندان با طعم آدامس می‌خواهد، اصرار روی نعناع نداشته باشید. اگر آنها می‌خواهند مسواک برقی را امتحان کنند، خوب است. هرچه باعث مسواک زدن آنها شود مفید است.

 گزینه‌های زیادی ارائه دهید. به جای اجبار زمان مسواک زدن، از او سوال کنید که آیا می‌خواهد قبل یا بعد از لباس پوشیدن صبح مسواک بزند؟ این کار باعث می‌شود بدون فرار کردن از مسواک زدن، او را کنترل کنید.

 نوبت بگیرید. به کودک خود اجازه دهید ابتدا دندان‌های خود را مسواک بزند و سپس به او بگویید نوبت شماست. کودکان زیر ۶ سال توانایی حرکتی ندارند تا بتوانند به‌طور موثر مسواک بزنند بنابراین به بزرگسال نیاز دارند تا برای آنها مسواک بزند اما فرصتی برای انجام این کار در ابتدا به آنها کمک می‌کند یاد بگیرند و تمرین کنند.

 نمایش بازی کنید. بچه‌های کوچک عاشق مسواک زدن عروسک‌های مورد علاقه خود و حیوانات عروسکی هستند بنابراین به آنها مسواک بدهید و بگذارید آنها به‌عنوان دندان پزشک نقش‌آفرینی کنند. ببینید آیا آنها می‌توانند برای اسباب‌بازی‌های خود توضیح دهند که چرا مسواک زدن بسیار مهم است؟ آموزش اغلب یادگیری را تقویت می‌کند.

اگر کودکتان هنوز همراهی نمی‌کند، وقت آن است که کمک بگیرید. چند کتاب تصویری بگیرید، به او آموزش دهید یا به دندان پزشک اطفال اجازه دهید این کار را انجام دهد.

آن را به چند مرحله تقسیم کنید

ممکن است برای شما احمقانه به نظر برسد زیرا احتمالا می‌توانید دندان‌های خود را در خواب مسواک بزنید اما بچه‌ها توانایی کارهای چندمرحله‌ای را ندارند. آنها باید مسواک خود را بیرون بیاورند و روی آن خمیر دندان بگذارند و سپس باید مسواک بزنند. خوشبختانه، این مشکلی است که به راحتی حل می‌شود. تمام این کارهای ساده و کوچک را برای کودک خود تقسیم کنید تا بتواند آنها را یکی یکی انجام دهد، مثلا:

1. مسواک و خمیر دندان خود را بیرون بیاورید.

2. در حالی که تا ۳ می‌شمارید، قسمت برس مسواک خود را زیر آب سرد قرار دهید.

3. آب را بسته و مقداری خمیر دندان به اندازه یک نخود را روی برس خود قرار دهید.

4. یک زمان سنج ۲دقیقه‌ای روشن کنید. شما می‌توانید یک زمان‌سنج مناسب بچه‌ها یا حتی برنامه‌ای مانند زمان سنج جادویی بخرید که به بچه‌ها انگیزه می‌دهند مسواک بزنند. زمان سنج اولیه ساعت شنی، زمان سنج آشپزخانه یا پادکست برای کودک 3 تا 7 ساله را امتحان کنید تا هنگام مسواک زدن به آن گوش دهد (این برنامه دو قسمت ۲ دقیقه‌ای روزانه را ارائه می‌دهد).

5. دندان‌های خود را مسواک بزنید تا ۲ دقیقه تمام شود. به هر ۴ قسمت دهان خود توجه کنید و زبان خود را فراموش نکنید! قبل از اعتماد به کودک برای مسواک زدن مستقل، به او خود بیاموزید دهان را می‌توان به ۴قسمت بالا سمت چپ، بالا سمت راست، پایین چپ و پایین راست تقسیم کرد. بسیاری از بچه‌ها ناخواسته روی یک منطقه کوچک تمرکز می‌کنند و از قسمت‌های دیگر غافل می‌شوند.

6. وقتی زمان تمام شد، تف کنید، آبکشی کنید و مسواک خود را طوری بگذارید تا برس به‌صورت قائم در جای خود قرار گیرد.

بعضی بچه‌ها با کمی تمرین می‌توانند این مراحل را به خاطر بسپارند اما بعضی دیگر به یادآوری بصری نیاز دارند. مشکلی نیست! یک فهرست از دستورالعمل‌ها را بنویسید یا چاپ کنید، یا یک مجموعه عکس مرتب شده ایجاد کنید تا بتواند همراه با مراحل آن را دنبال کند. آن را ورقه ورقه کرده و در دستشویی بگذارید تا کودک بتواند هنگام یادگیری مسواک زدن به آن مراجعه کند.

بچه‌ها اغلب فراموشکار هستند اما آنها همچنین موجوداتی عادتی هستند (دقیقا مانند بزرگسالان!). ساده‌ترین راه برای کمک به کودک در ایجاد بهداشت دهان و دندان بخشی از برنامه روزمره این است که آن را به فعالیت‌های دیگری که هر روز بدون فکر انجام می‌دهند وصل کنید؛ لباس پوشیدن یا بیرون آوردن لباس، حمام کردن یا دوش گرفتن، قبل از خوردن صبحانه یا بعد از دسر.

ابتدا، باید کارهای بیشتری انجام دهید و ممکن است مجبور باشید آنها را به خود یادآوری کنید. اگرچه بعد از چند هفته، می‌توانید تامل کنید و ببینید کودکتان به تنهایی چقدر خوب به یاد می‌آورد.

هنگامی که احساس کردید فرزندتان مسوولیت خود را برعهده گرفته است، هنوز نمی‌توانید کاملا دست بکشید. شما باید برنامه‌ریزی کنید تا به‌طور منظم با کودک خود صحبت کنید آیا به یاد می‌آورد که روزانه ۲ بار مسواک بزند یا اینکه آیا تغییراتی در دندان یا لثه مانند درد یا حساسیت مشاهده کرده‌است. ممکن است لازم باشد دهان وی را بازرسی کنید تا مطمئن شوید مسواک زدن کامل انجام شده است. سلامت دهان و دندان کودک شما مسوولیت شماست بنابراین باید مطمئن شوید به درستی انجام شده است.

منبع: هفته سلامت

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو