علت ترک و زخم گوشه دهان چیست؟+ 10دلیل

61

1399/12/16

17:12


گاهی اوقات لب ها دچار سوزش و خارش می شوند و ترک هایی در گوشه دهان بروز می کند. این ترک ها به مرور زخم می شوند. زخم هایی که قرمز رنگ می شوند، می سوزند و خیلی وقت ها آنقدر دردناک هستند که مانع صحبت کردن و غذا خوردن در فرد می شوند.

علت ترک و زخم گوشه دهان چیست؟+ 10دلیل

به گزارش بهداشت نیوز، در اینجا به 10 علت شایع و مهم ترک و زخم گوشه دهان  اشاره می کنیم.

1- کم خونی کمبود آهن

آنمی یا کم خونی ناشی از فقر آهن، در واقع کمبود تعداد گلبول های قرمز خون است که می تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد. خستگی، رنگ پریدگی صورت و لثه، شکنندگی ناخن ها، اختلالات یادگیری و خیلی دیگر از مشکلات می تواند نشانه و البته عارضه کم خونی در فرد باشد.

کمبود آهن همچنین می تواند باعث تضعیف دندان ها، زخم های دهان و به طور کلی آسیب دهان و دندان شود. از این رو کم خونی فقر آهن را می توان یکی از علت های موثر در ایجاد زخم های گوشه لب ها در نظر گرفت. اما اگر این زخم ها فقط وابسته به وضعیت کم خونی باشند، مصرف قرص آهن، در طی یک ماه باید آنها را بهبود دهد و اگر بیمار بعد از یک تا دو ماه مصرف قرص آهن، هیچ بهبودی را در وضعیت این زخم ها مشاهده نکرد، علت چیز دیگری است.

در مورد خانمی که صحبت هایش را در ابتدای مطلب آوردیم نیز به نظر می رسد کم خونی فقر آهن اصلی ترین علت این زخم ها باشد، زیرا سایر موارد و علت هایی که برای این وضعیت وجود دارد در این خانم صدق نمی کند.

2- استوماتیت آنگولار

استوماتیت آنگولار (Angular Chelitis) یا همان زخم در گوشه لب ها، اختلال التهابی است که می تواند به قرمزی، پوسته پوسته شدن، خراش و زخم گوشه لب ها منجر شود. مطالعات تغذیه ای نشان داده اند که یکی از مهم ترین علت های ابتلا به استوماتیت آنگولار کمبود ویتامین ب در برنامه غذایی است. اگر علت ابتلا به این شرایط کمبود ویتامین ب باشد، مصرف مکمل ویتامین های گروه ب قادر به درمان کلی این وضعیت خواهد بود.

3- آبسه دندان

آبسه و التهاب لثه و دندان و عفونت جدی دندان ها، علت دیگری است که می تواند به زخم گوشه دهان که با التهاب، قرمزی، ورم و خارش همراه است، منجر شود.

4- ورم حاد سینوس ها

التهاب سینوس ها در سر، بیماری است که به سردرد و سرگیجه منجر خواهد شد، اما یکی دیگر از عوارض این بیماری قرمزی و ورم برخی نقاط صورت از جمله لب ها و دهان می باشد.

5- تب یونجه

تب یونجه، یک واکنش حساسیتی به گرد و غبار، قارچ ها و مایت های معلق در هوا است. این بیماری به عوارض زیادی از جمله عطسه، سرفه، آبریزش بینی، اشک و التهاب چشم ها و همچنین ورم و قرمزی لب ها منجر خواهد شد.

6- ویروس هرپس تب خال دهانی

ویروس هرپس دهانی که عامل تب خال است، عفونت دهانی را ایجاد می کند که احساس گلودرد، تب و ورم صورت و مخصوصا اطراف دهان از شایع ترین عوارض آن خواهند بود.

7- سوختگی دهان و زبان

سوختگی دهان، زبان و لب ها مثلا در اثر خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم و سوزنده، می تواند به ورم و قرمزی زبان، دهان و گوشه لب ها منجر شود.

8- دندان در آوردن در بچه ها

دندان درآوردن در کودکان یک تغییر فیزیولوژیک کاملا مشهود است که از علامت های آن می توان به بی قراری کودک، درد و ورم لثه ها، افزایش ترشح بزاق و البته خیلی وقت ها التهاب و زخم های اطراف دهان اشاره کرد.

9- انسداد مجاری بزاقی

انسداد مجاری بزاقی وضعیتی است که می تواند به درد، خشکی و سوزش مخاط دهان و زبان منجر شود. خشکی ، پوسته پوسته شدن و سوزش اطراف دهان از دیگر عوارض انسداد مجاری بزاقی است.

10- بیماری کاوازاکی

بیماری کاوازاکی بیماری التهابی است که اگرچه شیوع کمی دارد، اما در صورت ابتلا عوارض آزاردهنده ای نظیر تب، التهاب و ورم صورت و مخصوصا دهان و لب ها را ایجاد خواهد کرد.

منبع: تبیان

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو