روانشناسی و بازار کار | تحصیل در رشته روانشناسی و آینده شغلی این رشته

منبع: دلگرم

91

1399/12/16

19:19


روانشناسی و بازار کار | تحصیل در رشته روانشناسی و آینده شغلی این رشته

معرفی و بازار کار رشته روانشناسی در مقاطع کارشناسی

یکی از رایج ترین تعریفی که برای معرفی ” رشته روانشناسی “ به کار برده می شود این است که روانشناسی را علم مطالعه رفتار و فرایند‌های ذهن موجود زنده علی الخصوص انسان بر اساس روش علمی می دانند.

در واقع این رشته به مباحث رفتار و فرایندهای روانی از جمله احساس، ادراک، شخصیت، تفکر، هوش، حاقظه، هیجان و انگیزیش و … می‌پردازد.

رشته روانشناسی یک رشته کاربردی است که با تمامی جنبه های زندگی انسان ها در ارتباط است و در جامعه امروزی روز به روز نیاز بیشتری به وجود این علم در زندگی مان احساس می شود به همین خاطر است که این رشته در بین داوطلبان کنکوری از محبوبیت خاصی برخوردار است.

هدف از ایجاد رشته روانشناسی چیست؟

اما هدف از ایجاد این رشته چیست؟ هدف از این رشته تربیت افرادی است که مفاهیم و اصول نظری و عملی و روش های پژوهش در این علم را فرا بگیرند و در گرایش مربوطه به کار گیرند.

از جمله مهارت ها و توانایی هایی که سبب موفقیت دانشجویان در این رشته می شود می توانیم به انعطاف پذیری، مهارت های تصمیم گیری و حل مساله، علاقه به انسان ها و کمک به آن ها در حل مشکلاتشان و … اشاره کنیم.

اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید لازم است بدانید که رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی سه گرایش

  1. روانشناسی بالینی
  2. روانشناسی عمومی
  3. روانسنجی

را در بر می گیرد.

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی شامل 144 واحد درسی می باشد که 23 واحد مربوط به دروس عمومی، 71 واحد مربوط به دروس پایه و اصلی، 40 واحد مربوط به دروس اختصاصی و 10 واحد هم مربوط به دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش های این رشته می باشد.

در جدول زیر لیست دروس مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی را در اختیارتان قرار داده ایم.

دروس مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام – اخلاق اسلامی – انقلاب اسلامی – تاریخ وتمدن اسلامی – آشنایی با منابع اسلامی – ادبیات فارسی – زبان عمومی – تربیت بدنی 1 و 2

دروس پایه و اصلی

روان شناسی عمومی 1 و 2 – آمار استنباطی – روان شناسی رشد 1 و 2 – آمار توصیفی – مبانی جامعه شناسی – روش تحقیق در روان شناسی – روان شناسی یادگیری – روان شناسی تربیتی – روان شناسی اجتماعی – شخصیت – بهداشت روانی – تاریخچه و مکاتب روان شناسی – فیزیولوژی عمومی – روان شناسی احساس و ادراک – روان شناسی فیزیولوژیک – علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی – کلیات فلسفه – متون روان شناسی به زبان های خارجی 1 – روان شناسی تجربی – انگیزش و هیجان – روان سنجی – آسیب شناسی روانی 1 – روان شناسی مرضی کودک

دروس اختصاصی

آسیب شناسی روانی 2 – طرح های پژوهشی آزمایشگاهی – مقدمات نوروپسیکولوژی – تفکر و زبان – متون روان شناسی عمومی 2- سمینار در مسائل روان شناسی عمومی – روان شناسی جنایی – پژوهش های علمی ( انفرادی ) در روان شناسی عمومی – روان شناسی مشاوره و راهنمایی – ارزشیابی شخصیت – روان شناسی هوش و سنجش آن – روان شناسی پویایی گروه – روان شناسی کودکان استثنایی – اختلالات یادگیری

دروس انتخابی

کاربرد کامپیوتر در تجزیه و تحلیل آماری – روان شناسی اجتماعی ،کاربردی -فلسفه اسلامی -بازپروری معلولین – روان شناسی مدیریت – انسان شناسی در اسلام – مدد کاری اجتماعی – روان شناسی تفاوت های فردی – روان شناسی اجتماعی ، تجربی – روان شناسی و آموزش کودکان معلول – مقدمات ریاضی – روان شناسی صنعتی و سازمانی – اعتیاد (سبب شناسی و درمان آن ) – نگرش ها و تغییر آن – سیب شناسی اجتماعی – روان شناسی کودکان تیزهوش و آموزش های آن (فقط برای شاخه عمومی و گرایش بالینی

بازار کار رشته روانشناسی نی نی سایت - درآمد رشته روانشناسی - بازار کار رشته روانشناسی بالینی حقوق - روانشناس در بیمارستان

بازار کار رشته روانشناسی چگونه است ؟

بازار کار رشته روانشناسی و درآمد رشته روانشناسی صرفاً با مدرک لیسانس رونق چندانی ندارد. چون فارغ‌التحصیل کارشناسی مجوز کار درمانگری ندارد. اما در دوره‌ی فوق‌لیسانس و معرفی رشته روانشناسی به‌طور کامل به دانشجوها، مجوز تأسیس کلینیک، مطب، مراکز توان‌بخشی و کارهای درمانگری رو میدهند.

همچنین فارغ التحصیلان این رشته این توانایی را دارند که در مراکز دولتی مثل بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان ها و کانون اصلاح و تربیت همچنین مراکز مشاوره، مهدکودک، بیمارستان ها و آموزش و پرورش به کار مشغول شوند. همینطور این افراد می توانند با گرفتن مجوز از سازمان بهزیستی مهدکودک یا خانه سالمندان تاسیس کنند.

بعد از طی کردن مقطع لیسانس فرد می تواند در این مراکز خدمت کند:

  • در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت
  • در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه
  • در مهد کودک به عنوان مربی مهد
  • در مراکز و کلینیک های درمان اعتیاد
  • در کلینیک ها ی مشاور به عنوان مشاور و همچنین همکاری با روانپزشکان

از دیگر ردیف های شغل روانشناسی که یک فارغ التحصیل روانشناسی می‌تواند در آنها مشغول شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نماینده‌ی فروش
  • کارشناس تبلیغات
  • تکنسین و مشاور روان‌پزشک
  • مشاور تحصیلی و شغلی
  • افسر تحقیق و پیگیری
  • نویسنده
  • محقق بازار
  • مددجوی کودکان
  • دستیار آزمایشگاه
  • کارشناس خدمات عمومی و اجتماعی
  • تدریس

تحصیل در رشته روانشناسی - بازار کار روانشناسی تربیتی - نظرات در مورد رشته روانشناسی - معایب رشته روانشناسی


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو