خواص پودر ژلاتین و فایده های خوردن این ماده غذایی محبوب

خواص پودر ژلاتین و فایده های خوردن این ماده غذایی محبوب


منبع: آرگا

115

1399/12/16

20:01


توجه داشته باشید که خواص پودر ژلاتین بسیار زیاد است و شما می توانید با مطالعه این مقاله با مزیت ها و فواید این ماده بی طعم و بی بو به صورت کامل آشنا شوید.

پودر ژلاتین ماده ای بی رنگ و بدون طعم است که از ترکیب اجزای مختلف بدن جانواران مانند استخوان و غضروف تشکیل شده است و مصرف آن به دلیل خواص بی شماری که دارد اغلب ضامن سلامت و جوانی است. بیشترین مواد تشکیل دهنده ژلاتین پروتئین می باشد زیرا ژلاتین از هیدرولیز پروتئین کلاژن تشکیل می شود اما به علت اینکه همه اسید آمینه های ضروری را ندارد یک پروتئین ناقص محسوب می شود.

آشنایی با خواص پودر ژلاتین

بهتر است بدانید که ژلاتین در واقع یک عنصر منحصر به فرد در رژیم روزانه بسیاری از مردم است که از کلاژن موجود در محصولات جانبی حیوانات مختلف به دست می آید. یک ماده ی ترد، بی رنگ، بدون طعم و کاملا مات است که به ظاهرش نمی خورد اما همین ماده بخش پایه و اصلی بسیاری از مواد مانند ژله، بستنی، ماست، آدامس های آبنباتی و مارشمالو می باشد. همچنین کاربرد های غیر خوراکی این ماده هم گسترده است و اغلب در عکاسی، داروسازی و بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می رود. شما می توانید برای کاربرد های خانگی ژلاتین را در قالب ورقه، گرانول و یا دانه های ژلاتین یا پودر ژلاتین تهیه نمایید و برای بهره بردن از خواص سلامتی این ماده از مکمل ها ژلاتین استفاده نمایید. ژلاتین در واقع یک عنصر منحصر به فرد در رژیم روزانه بسیاری از از مردم است که ترکیب پروتئین ها و پپتیده ها ساخته شده و منبع فوق العاده ای است که از اسید های آمینه که برای بسیاری از فرآیند های بدن ضروری هستند. به علاوه از آنجایی که ژلاتین از پروتئین های استخراج شده از حیوانات به دست می آید و برا خلاف پروتئین های گیاهی بدن نیاز به شکستن و تبدیل آن ها به اشکال قابل استفاده برای انسان ندارد.

خواص پودر ژلاتین برای بدن

فواید ماده ژلاتین:

جالب است بدانید که در واقع ژلاتین دارای فواید و خواص بی شماری است که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از خواص ماده ژلاتین آشنا نماییم:

سلامتی مفاصل و استخوان ها:

یکی از خواص پودر ژلاتین این است که می تواند در بهبود سلامت مفاصل و استخوان ها موثر عمل کند. استفاده از مکمل ژلاتین برای کاهش درد پس از تمرین ورزشی موثر است و همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های مفاصل یا استخوان مانند پوکی استخوان و آرتریت را کاهش دهد و مصرف آن بیماران که به مبتلا به استئوآرتریت هستند باعث کاهش درد و سفتی مفاصل نمی شود. توجه داشته باشید که خوراکی های حاوی کلاژن مانند ژلاتین به سلامت استخوان ها کمک فراوانی خواهند کرد.

استفاده به عنوان ماسک صورت:

به طور کلی برای صاف شدن و نرم شدن پوستتان می تواند پودر ژلاتین و آب گرم را به همراه آبلیمو تازه با هم ترکیب کنید و اجازه دهید ماسک ژلاتین حدود ۱۵ دقیقه بر روی پوستتان باقی بماند و سس با آب ولرم شستشو دهید.

تهیه ماسک صورت با استفاده از پودر ژلاتین

افزایش زیبایی:

ماده ژلاتین به دلیل نگه داشتن کلاژن خواص درمانی عالی برای پوست خواهد داشت و در بهبود ظاهر و افزایش رطوبت آن نیز موثر عمل خواهد کرد. در واقع این ماده با افزایش تولید کلاژن پوست شما را جوان و شاداب می کند و باعث جلوگیری از علائم پیری زودرس مانند چین و چروک خواهد شد. وجود کلاژن موجب افزایش سفتی و خاصیت ارتجاعی پوست خواهد شد و این ماده تاثیر مثبتی در کاهش بروز سلولین پوست دارد و برای درمان ترک پوستی مفید عمل می کند.

بهبود مو، ناخن و دندان ها:

از آنجایی که ژلاتین سرشار از کراتین می باشد و کراتین در رشد بهتر موها و بهبود ناخن ها و دندان ها موثر است. قطعا مصرف ژلاتین می تواند باعث بهبود ضخامت و رشد مو شود و از ریزش موهایتان جلوگیری نماید.

افزایش متابولیسم بدن:

بهتر است بدانید گلیسین موجود در ژلاتین مانند یک ماهیچه ساز قادر است تا متابولیسم سالم را در بدن افزلیش دهد و در تنظیم حساسیت به انسولین نیز نقش خواهد داشت و باعث کاهش چربی شکمی می شود.

تاثیر ژلاتین بر متابولیسم بدن

کمک به کاهش وزن:

بهتر است بدانید که ژلاتین در واقع منبعی از پروتئین می باشد که مصرف باعث می شود احساس سیر شدن در افراد افزایش پیدا کتد و دیرتر گرسنه شوند. به همین خاطر توصیه می شود به خوردن تنقلات روی نیاورید و وزن خود را کنترل نمایید. استفاده از ژلاتین در صورتی که به شکل بدون شکر تهیه شود کالری کمی دارد و اشتها را نیز کاهش می دهد. بهتر است برای لاغر شدن در برنامه غذایی خود ژلاتین را در کنار میوه و سبزیجات قرار دهید.

افزایش سلامتی دستگاه گوارش:

افزایش سلامت دستگاه گوارش از مهم ترین خواص این ماده محسوب می شود زیرا ژلاتین با بهبود ترشح اسید گوارشی و بازگرداندن سلامت غشار مخاطی، سطح اسید معده را متعادل کرده و همچنین باعث بهبود سلامت روده شده و حرکات سالم را در سطح روده افزایش می دهد.

بهبود لوله گوارشی:

در واقع ژلاتین برای جذب مواد مغذی لازم از غذای مصرفی اسید کافی تولید می کند و با جذب آب بیشتر و تعادل سطح مایعات در لوله گوارش باعث افزایش توانایی گوارش می شود. در نهایت ژلاتین با جذب آب و مایعات از احتباس آب جلوگیری کرده و باعث درمان یبوست می شود.

تاثیر ژلاتین بر روی سلامت بدن

بهبود کیفیت خواب:

مصرف ژلاتین معمولا برای سلامت فرد خواص زیادی مانند کمک به بهبود کیفیت خواب دارد و برای افرادی که به بی خوابی دچار هستند مناسب خواهد بود زیرا گلیسین موجود در ژلاتین به بهبود خواب کمک کرده و برای تعادل هورمون های بدن مناسب است.

کاهش التهاب:

ریشه بسیاری از بیماری ها را می توان التهاب دانست که در برخی مواقع به بیماری های حادی مانند سرطان منجر می شود. مصرف خوراکی های سالم از راه های کاهش التهاب محسوب می شود و ماده ژلاتین نیز به دلیل داشتن پروتئین و چربی های سالم باعث کاهش التهاب خواهد شد.

درمان اضطراب:

بهتر است بدانید که یکی دیگر از خواص ژلاتین وجود گلیسین در ژلاتین است که می تواند باعث تعادل هورمون های بدن شده و شما را آرام کند و اضطراب را نیز درمان نماید. در واقع این ماده باعث کاهش حس درد و هورمون استرس شده و سلامت ذهن را افزایش دهد و خطر مشکلات ذهنی را کاهش خواهد داد.

مزیت های ژلاتین برای بدن

بهبود خلق و خو:

گلیسین موجود در ژلانین مانند یک پیام رسان عصبی بازدارنده عمل می کند و اضطراب و افسردگی را درمان خواهد کرد. همچنین این ماده باعث کاهش هورمون های استرس و افزایش سلامت ذهنی و بالا رفتن هورمون های شادی و در نتیجه بهبود خلق و خو خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو