دیدنی های اربیل عراق و بهترین نقاط گردشگری تاریخی و طبیعی آن

دیدنی های اربیل عراق و بهترین نقاط گردشگری تاریخی و طبیعی آن


منبع: آرگا

178

1399/12/16

21:03


اربیل مرکز کردستان عراق است که علاوه بر این اهمیت سیاسی و جغرافیایی، دارای جاذبه های دیدنی و تماشایی زیادی می باشد؛ در این مطلب آرگا به معرفی دیدنی های اربیل عراق پرداخته است. امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

بر روی نقشه جغرافیایی کشوری به نام عراق وجود دارد که اغلب افراد با آن آشنا هستند، این آشنایی ممکن است به دلیل دارا بودن مکان های زیارتی و مذهبی و یا تیتر اخبار بودن اتفاقات سیاسی و جنگی باشد؛ این کشور مکان های دیدنی جذابی دارد که چشم شما را به روی بعد دیگری از عراق باز می کند؛ برای آشنایی با دیدنی های اربیل عراق یکی از شهرهای این کشور همراه ما باشید.

آشنایی با اربیل عراق

هم نام شهر کردستان ایران در کشور عراق نیز شهری وجود دارد؛ مرکز کردستان، اربیل می باشد که در فاصله ۳۶۰ کیلومتری بغداد واقع شده است. اربیل به زبان های مختلف متفاوت به عربی اربل، به کردی هولیر تلفظ می شود؛ اغلب اهالی این شهر کردها می باشند و اقلیتی را عرب ها، آشوری ها و ترکمن ها تشکیل می دهند. اربیل از کهن ترین ها در بش تمدن شهرنشینی محسوب می شود؛ همچنین رتبه چهارم وسعت و پر جمعیت بودن را در کشور عراق به خود اختصاص داده است.

آشنایی با جاذبه های توریستی اربیل عراق

با در نظر گرفتن ناامنی قسمت های جنوبی و مرکزی عراق و همچنین کوچ کردها از بخش های دیگر به این نقطه، جمعیت در این قسمت فزونی یافته است. اربیل را یکی از شهرهای آزاد و شب زنده دار مانند دبی، بیروت واقع در خاورمیانه می دانند, وجود رستوران ها و کافه هایی که تا دیر وقت در این شهر خدمات ارائه می دهند دلیل آن می توان دانست.

معرفی دیدنی های اربیل عراق

آشنایی با دیدنی های اربیل عراق

ارگ اربیل

ارگ اربیل یا قلعه هاولر تل یا ماهوریست مرکز شهر اربیل به شمار می رود که به عنوان یکی از کهن ترین شهر سکونتی جهان شناخته می گردد. بناهای بالای این تپه که از منطقه صاف پیرامون خود اندازه ای به ارتفاع ۲۵ – ۳۵ متر بالاتر است در راستای مکانی به شکل بیضی با ابعاد ۴۳۰*۴۳۰ متر که تقریبا ۱۰۲ هزار متر مربع را فرا گرفته است. یکی از سازه های مذهبی و تاریخی واقع در این شهر که تاکنون هنوز باقی مانده؛ مسجد ملا افندی می باشد.

آشنایی جاذبه های گردشگری اربیل عراق

غار شاندر

غار تاریخی شاندر یکی از غارهای کهن و قدمت دار که تاریخچه ی آن به زمان ماقبل تاریخ باز می گردد, در این غار فسیل هایی از انسان های نخستین با قدمتی تقریبی ۳۵ -۳۶ هزار سال پیدا شده است. غار شاندر جنب کوه «برادوست» در سلسله کوههای زاگرس قرار دارد.

آشنایی با دیدنی های اربیل عراق

بازار قیصری

این بازار از جمله بازارهای قدیمی خاورمیانه محسوب می شود که دگرگونی های زیادی را در کنار پیشرفت شاهد بوده است؛ این تغییر باعث مبدل شدن به یکی از برترین بازارها در کشورهای همسایه شده است. این بازار در جنوب قلعه اربیل واقع می باشد.

آشنایی با دیدنی های زیبای اربیل عراق

موزه تمدن

این موزه مکان مناسبی برای حفظ و نگهداری آثار تاریخی و قدمت دار، دارای ۳ اتاق می باشد که با قدم گذاشتن در آن سفر در زمان و رفتن به زمان گذشته را تجربه خواهید کرد.

آشنایی با دیدنی های اربیل عراق

مناره شیخ چولی

در این پارک مناره ای وجود دارد که متعلق به مسجدی باستانی داشته است؛ این مسجد از بین رفته و تنها همین مناره از آن باقی مانده است. ارتفاع آن ۳۶ متر بلندی دارد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی اربیل عراق کشوری تجاری و مذهبی

پارک مناره

پارک مناره یکی از پارک های زیبا و جذاب واقع در اربیل است که دارای بخش های قهرمان ها و همچنین تئاترهایی مانند دوران رومی های کهن می باشد.

شهر مرگسر

این شهر در فاصله ی ۱۶۵ کیلومتری اربیل واقع شده است، مرگسر دارای آب و هوایی دلچسب و مناظری زیبا می باشد که رودخانه جامه هم از آن می گذرد.غار شاندر هم از جاذبه های این شهر محسوب می شود.

پارک شنیدار یا شانیدار

از جاذبه های گردشگری اربیل می توان به پارک شنیدار و یا شانیدار اشاره نمود که در مقابل پارک مناره واقع شده است. وجود تله کابین ها برای مشاهده شهر از بالا، و نیز وجود یک مرکز هنر برای تهیه پست کارت از جذابیت های آن محسوب می گردد.

مکان های دیدنی زیبای اربیل عراق

چشمه های جندیان(جوندیان)

چشمه ها در بخش شمالی شهر «رواندوز» در سمت شمالی اربیل قرار گرفته است، علاوه بر این چشمه ها این مکان دارای منظره ها و تفرجگاه هایی زیبا و دلچسب است که به واسطه ی آن توریست های بسیاری را به خود جذب می کند. سوئیت های نیز در این نقطه برای استراحت و اقامت توریست ها قرار دارد. این منطقه به «سحر و جادوی بهار» نیز شهرت دارد.

آبشارهای بیخال

این آبشارها در میان کوه های بلند و سر برافراشته و قسمت مرکزی عراق و در فاصله ۵ کیلومتری شهر رواندز واقع شده است. این نقطه با دارا بودن آبشارهای زیبا و منظره ای خیره کننده هر ساله میزبان بومیان و گردشگران می باشد.

آشنایی با جاذبه های دیدنی اربیل عراق

دره سکران

این دره بر روی دامنه شمالی کوه سکران قرار گرفته که در دره سکران درخت ها و باغ های پر از میوه زیادی قرار دارد و رودخانه ای باریک از میان آن عبور می کند، همچنین در امتدا آن و در قسمت پایانی دره آبادی سکران واقع شده است.

آشنایی با مکان های دیدنی اربیل عراق کشوری مذهبی

شهرک گردشگری هیران

این شهرک در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرقی اربیل قرار دارد، که به دلیل داشتن آب و هوایی مطبوع و همچنین منظره ای دلچسب هر ساله میزبان گردشگران زیادی می باشد.

مکان گردشگری طق طق

در این مکان جاذبه های تفریحی و گردشگری زیادی از جمله رودخانه ها، باغها و همچنین مناظری بکر و زیبا برای جذب و میزبانی از توریست ها و بازدیدکنندگان می باشد که دارای ۲ منبع آب معدنی باباجیسک می باشد که برای درمان انواع امراض پوستی مفید است.

میدان اربیل

در قسمت پایین ارگ واقع در اربیل یک میدان با چشمه های زیاد واقع شده است که محل مناسبی جهت گفتگو و گردش، عکاسی و چای نوشیدن می باشد.

جاذبه های گردشگری خیره کننده و زیبای اربیل عراق

در این مطلب گردشگری شما عزیزان را با دیدنی های شهر اربیل واقع در کردستان عراق آشنا نمودیم؛ شاید کمتر کسی این شهر به عنوان یک منطقه تفریحی و توریستی بشناسد. پس از مرور جاذبه های آن امیدواریم هدف بعدی شما عزیزان برای بازدید و سفر این شهر خاطره ساز و همسایه باشد. برای آشنایی با دیدنی های عراق بر روی آن کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو