همه چیز درباره باشگاه بارسلونا

همه چیز درباره باشگاه بارسلونا


منبع: بیتوته

102

1399/12/17

05:25


همه چیز درباره باشگاه بارسلونا



برنامه های فوتبال باشگاه بارسلونا, بهترین گلزنان تاریخ باشگاه بارسلونا, لوگو باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا: افتخارات، اهداف، تاریخچه، موسسان و...

 

درباره باشگاه بارسلونار چه میدانید؟

باشگاه بارسلونا که معمولا به شکل مخفف بارسا نامیده می شود یک باشگاه ورزشی - اجتماعی مشهور در اسپانیا است که بیشتر به عنوان یک باشگاه فوتبال حرفه ای در شهر بارسلون، منطقه کاتالونیای اسپانیا شناخته می شود. تیم فوتبال بارسلونا که مشهور ترین تیم این باشگاه است در لالیگا بازی می کند و جز سه تیمی است که هیچوقت به دسته پایین تر سقوط نکرده اند. در ادامه جهت آشنایی کامل با باشگاه بارسلونا، تاریخچه باشگاه، اهداف سیاسی و اجتماعی و... همراه ما باشید.

باشگاه بارسلونا

باشگاه فوتبال بارسلونا (به اسپانیایی:‌ Fútbol Club Barcelona) یک باشگاه ورزشی - اجتماعی است که بیشترین شهرت آن به دلیل تیم فوتبال بارسلونا است. این باشگاه هزاران عضو دارد و این تیم تنها بخشی از باشگاه بارسا است. بارسلونا به خاطر روش حمله های ماهرانه و جذابش که به بازی باز تاکید بسیاری دارد شهرتی تاریخی بدست آورده است و برخلاف بسیاری از تیم های جهان، این باشگاه توسط هوادارانش اداره می شود.

 

همانطور که متوجه شدید باشگاه بارسا تنها یک باشگاه ورزشی نیست؛ درسال ۱۸۹۹ عده ای سوئیسی، انگلیسی و اسپانیایی با رهبری خوان گمپر باشگاه بارسلونا را تاسیس کردند و یکی از اهداف اصلی انها بنیان گذاری نهادی برای ترویج فرهنگ کاتالان و کاتالانیسم بود. ملی گرایی کاتالان یا کاتالانیسم جنبشی سیاسی برای حمایت از استقلال سیاسی یا استقلال کامل کاتالونیا، یک منطقه خودمختار اسپانیایی است. 

 

شعار اصلی بارسا «فراتر از یک باشگاه» است و با توجه به آن، بدیهی است که تنها به فوتبال محدود نیست و بیش از ده رشته ورزشی محبوب دیگر از جمله بسکتبال، فوتسال، هندبال و اسکیت هاکی را دارد. همچنین به عنوان نماد ملی گرایی کاتالان ها نقشی تاریخی در مبارزه های آنها داشته است. برای مثال دیکتاتوری فاشیستی ژنرال ریورا به مقابله با این باشگاه پرداخت و در ان زمان ممنوعیتی شش ماهه به این باشگاه تحمیل شد.

 

- موسس باشگاه بارسلونا

خوان گمپر از پیشگامان فوتبال سوئیس و هم‌چنین بازیکن فوتبال و نیز مدیرعامل چند باشگاه ورزشی بود که باشگاه های فوتبال بسیاری را تاسیس کرد. معروف ترین باشگاهی که توسط او تاسیس شد بارسلونا است که دومی باشگاه ثروتمند جهان محسوب می شود.

 

- تاریخچه باشگاه بارسلونا

باشگاه بارسلونا که درحال حاضر به عنوان دومین باشگاه ثروتمند جهان شناخته می شود مسیری سخت و طولانی تا اینجا داشته است. اولین قدم ها برای تاسیس این باشگاه در ۲۲ اکتبر سال ۱۸۹۹ با اعلام تمایل هانس گمپر در روزنامه لوس دپورتس، برای تاسیس یک باشگاه فوتبال برداشته شد. سر انجام در ۲۹ نوامبر همان سال جلسه ای برگزار شد و طی آن یازده بازیکن، یعنی واتر وایلد، لوئیس دی اوسو، بارتومئو ترادس، اوتو کونزله، اوته مه یر، انریک دوکال، پره کبوت، کارلس پوجول، جوزپ لوبت، جانپارسونز و ویلیام پارسونز به اولین بازیکنان باشگاه فوتبال بارسلونا تبدیل شدند.

 

برنامه های فوتبال باشگاه بارسلونا, بهترین گلزنان تاریخ باشگاه بارسلونا

اولین لوگوی باشگاه بارسلونا

 

نتایج حاصل از مسابقات ملی و منطقه ای این تیم، در مسابقه هایی مانند فوتبال کاتالونیا و کوپا دل ری رضایت بخش بود. سه سال بعد یعنی در ۱۹۰۲ باشگاه بارسلونا اولین جام خود، کوپا ماکایا را بالای سر برد و در مسابقات کوپا دل ری نیز تا مرحله فینال رفت اما مقابل بیزکایا ۲ بر ۱ مغلوب شد. سال های بعدی بارسلونا چندان وضعیت درخشانی نداشت و تا ۱۹۰۸ میلادی تنها یک قهرمانی در مسابقات فوتبال کاتالونیا بدست آورد. سال ۱۹۰۸ درحالی که باشگاه وضعیت مالی نامناسبی داشت، خوان گمپر به عنوان ریاست باشگاه برگزیده شد و تا سال ۱۹۲۵ در پنج دوره متفاوت این مسئولیت را بر عهده داشت. او در مدت زمانی حدودا ۲۵ ساله تلاش های بسیاری برای پیشرفت بارسلونا کرد و مهم ترین دست آورد او،‌ بدست اوردن ورزشگاه اختصاصی برای بارسلونا بود.

 

در ۱۴ مارس سال ۱۹۰۹ بارسلونا به ورزشگاه اینداستریا که هشت هزار نفر گمجایاش داشت منتقل شد. پنج سال آینده سال های مفیدی برای بارسا بودند و نتایج شرکت این تیم در جام پیرنه، انتخاب به عنوان بهترین تیم لانگیدوک، میدی، ناحیه آکیتن، باسک و کاتالونیا بود. در همین دوره بود که زبان رسمی باشگاه نیز از کاستیلن به کاتالونیایی تغییر کرد. این اتفاق شروعی برای تبدیل شدن به عنوان یکی از مهم ترین نمادهای کاتالونیا بود و بسیاری از طرفداران به دلیل جایگاه اجتماعی از آن حمایت می کردند. 

 

گمپر تلاش های بسیاری برای پیشرفت این باشگاه کرد. در سال ۱۹۲۲ اعضای این باشگاه به بیش از ۲۰ هزار نفر رسید و باعث شد تیم توانایی تهیه ورزشگاه جدیدی داشته باشد. نقل مکان آنها به ورزشگاه لس کورتس که در آن زمان ۲۲ هزار نفر ظرفیت داشت از دیگر اتفاقات مهم آن دوران است. در دوران گمپر تیم فوتبال بارسلونا وارد اولین عصر طلایی خود شد و یازده بار در مسابقات فوتبال کاتالونیا و شش بار در کوپا دل ری و چهار بار در کوپا دی پیرنه قهرمان شد. اولین مربی تمام وقت این تیم نیز جک گرینول بود که در مسیر پیشرفت بارسا تاثیر گذار بود.

 

در سال ۱۹۲۵ طی اتفاقی که در یکی از مسابقات افتاد، دیکتاتوری میگوئل پریمو ده ریورا شش ماه باشگاه را تعطیل کرد و گمپر نیز مجبور به استعفا از ریاست شد. این اتفاق به دلیل هو کردن سرود ملی به صورت خودجوش توسط حاضرین برای اعتراض به این دیکتاتوری بود. پنج سال پس از این اتفاق بنیان گذار باشگاه پس از دوره ای افسردگی به دلیل مشکلات شخصی و اقتصادی خودکشی کرد.

 

سال های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۸ نیز به دلیل درگیر شدن باشگاه در سیاست، جامعه ورزشی آنرا تحت تاثیر قرار داده بود و با افت شدیدی مواجه شد.

 

- هواداران باشگاه بارسلونا

از دیگر تفاوت های باشگاه بارسلونا با دیگر باشگاه ها،‌ نحوه مدیریت آن است که توسط هوادارانش صورت می گیرد. به طرفداران بارسا اصطلاحا کولز می گویند. بیش از ۲۵ درصد جمعیت اسپانیا طرفدار بارسلونا هستند و دومین تیم محبوب این کشور می باشد. اما در قاره اروپا بارسلونا محبوب ترین تیم فوتبال است و بیش از ۱۷۰ هزار نفر عضو تا سال ۲۰۰۹ داشته است.

 

همچنین طبق امار سال ۲۰۱۰ به طور رسمی تقریبا ۱۳۰۰ نفر در انجمن هواداران بارسا ثبت نام کردند که وظیفه آنها تبلیغ این باشگاه در مناطق مختلف است. در ازای فعالیتی که برای بارسلونا انجام می دهند در زمان بازدید از این باشگاه خدمات مفیدی نیز دریافت می کنند. همچنین افراد سرشناس و مشهور بسیاری از جمله پاپ ژان پل دوم که عضو افتخاری باشگاه نیز بود و خوزه زاپاترو از نخست وزیران کشور اسپانیا، به طرفدارای از بارسلونا پرداخته اند.

 

- دیگر رشته های ورزشی باشگاه بارسلونا

به طور دقیق باشگاه بارسلونا علاوه بر فوتبال چهارده رشته ورزشی دیگر را در خود جای داده است که بسکتبال، فوتسال، هندبال و هاکی جز تیم های حرفه ای این باشگاه هستند. در ادامه به معرفی سایر رشته های ورزشی (غیر از فوتبال) باشگاه بارسلونا می پردازیم

 

● تیم بسکتبال بارسلونا

این تیم در ۲۴ اوت ۱۹۲۶ تاسیس شده است و در اسپانیا افتخارات بسیاری از جمله قهرمانی بیش از ۱۶ لیگ و ۲۲ جام حذفی آفریده است. همچنین دوبار فتح یورو لیگ اروپا در کارنامه این تیم قرار دارد.

 

● تیم هندبال باشگاه بارسلونا

باشگاه هندبال بارسا نیز در ۲۹ نوامبر ۱۹۴۲ تاسیس شده است و تا کنون افتخارات بسیاری در جام قهرمانان اروپا و لیگا آسوبال در اسپانیا بدست آورده است.

 

● باشگاه اسکیت هاکی

در ابتدا این باشگاه در ۱ ژوئن ۱۹۴۲ تاسیس شد اما سال بعد به دلیل مشکلات بعدی منحل و در ۱۹۴۸ دوباره راه اندازی شد. تیم هاکی بارسلونا در مسابقات جام پادشاه، اوکی لیگا و لیگ اروپا به قهرمانی رسیده است.

 

● تیم فوتسال باشگاه بارسا

تیم فوتسال این باشگاه هم به طور رسمی در سال ۱۹۷۸ تاسیس شد و شامل چهار تیم حرفه ای باشگاه بارسلونا (جز تیم فوتبال) می باشد. این تیم نیز توانسته افتخاراتی در مسابقات لیگ اسپانیا، جام اسپانیا و کوپا دل ری بیافریند.

 

● تیم های غیر حرفه ای باشگاه

تیم های غیر حرفه ای بارسلونا را رشته های ورزشی بسکتبال با ویلچر، دو و میدانی، راگبی (در دو بخش راگبی ۱۵ نفره و راگبی ۱۳ نفره)، بیس بال، هاکی روی چمن، هاکی روی یخ،‌ رقص روی یخ و والیبال تشکیل می دهند.

 

● تیم های زنان باشگاه

تیم های زنان بارسلونا شامل تیم فوتبال زنان به عنوان زیر مجموعه ای از بخش فوتبال و تیم والیبال زنان به صورت مستقل می باشد.

 

- رقبا و موانع مسیر

افتخارات باشگاه بارسلونا شامل مسابقات داخلی،‌ اروپایی و جهانی است و به عنوان اصلی ترین رقیب رئال مادرید شناخته می شود. رقابت های میان دو تیم قوی تر در لینگ لالیگا مربوط به بازی های بارسلونا و رئال مادرید است که به آن ال کلاسیکو یا El Clásico می گویند. جالب است بدانید که رقابت میان این دو تیم تنها ورزشی نیست بلکه ریشه ای تاریخی دارد.

 

بارسا به عنوان نماینده کاتالونیا و رئال به عنوان نماینده کاستیل شناخته می شود که از زمان جانگ داخلی اسپانیا رقابت و تنش های سیاسی و فرهنگی بسیاری میان این دو منطقه وجود داشته است. دیکتاتوری پریمو ده ریورا تاثیر بسیاری در محبوبیت بارسا داشت زیرا فشار های آن زمان برای سرکوب فرهنگ های محلی باعث شد مردم کاتالان به باشگاه بارسلونا به عنوان فراتر از باشگاه نگاه کنند و به نمادی برای کاتالان ها تبدیل شود. در یکی از مسابقات میان این دو تیم در سال ۲۰۰۲، بیش از ۵۰۰ میلیون نفر به تماشای این بازی پرداختند که از سوی رسانه های اسپانیا رقابت قرن نام گرفت.

 

لوگو باشگاه بارسلونا

اولین لوگوی بارسا شامل تاجی در بالای تصویر به یاد تاج و تخت آراگون همراه خفاشی به عنوان نماد شاه جیمز بود که با دو شاخه از درخت برگ بو و درخت نخل احاطه شده بود. در طی بیش از یک قرن فعالیت باشگاه بارسلونا لوگوی آن تنها یک بار در سال ۱۹۱۰ تغییر اساسی کرد و طی مسابقه ای برای طراحی نماد یا لوگوی باشگاه،‌ کارلس کومامالا برنده شد و طرح پیشنهادی آن با تغییرات جزئی همچنان به عنوان لوگو بارسا باقی مانده است.

 

 بهترین گلزنان تاریخ باشگاه بارسلونا, لوگو باشگاه بارسلونا, باشگاه بارسلونا

جدیدترین لوگو باشگاه بارسلونا

 

لباس های بارسلونا

طبق معروف ترین نظریه، رنگ های آبی و قرمز در پیراهن بارسلونا که اولین بار سال ۱۹۰۰ استفاده شد، با الهام گیری گمپر از تیم قبلی اش یعنی بازل صورت گرفته است. از زمان تاسیس این باشگاه تا سال ۲۰۰۶ تبلیغ هیچ شرکتی را روی پیراهنش نداشت تا اینکه قراردادی ۵ ساله با یونسیف بست و طبق آن علاوه بر قرار گیری لوگو روی پیراهن، هر سال ۱.۵ میلیون یورو کمک مالی از طرف بنیاد باشگاه فوتبال بارسلونا به یونیسف پرداخت می شد. این بنیاد در سال ۱۹۹۴ با هدف جمع آوری کمک و جلب پشتیبان های مالی برای سازمان های غیر ورزشی تاسیس شده است.

 

نام فوتبالیست سرشناس باشگاه بارسلونا, امکانات باشگاه بارسلونا

لباس تیم فوتبال بارسا یا باشگاه بارسلونا

 

پس از مدتی در سال ۲۰۱۱ با عقد قراردادی به مبلغ ۱۵۰ ملیون یورو با بنیاد قطر، این تیم بالاخره به عدم پذیرش اسپانسر برای لباسش پایان داد. از دیگر اسپانسرهای بارسا می توان به بکو، اینتل و گیترید اشاره کرد.

 

درامد و دارایی های بارسلونا

-  میزان درامد

در سال ۲۰۱۰ مجله فوربز اعلام کرد باشگاه بارسلونا در حدود ۷۵۲ ملیون یورو ثروت دارد و جایگاه چهارم میان باشگاه های فوتبال پس از منچستر یونایتد، رئال مادرید و آرسنال را کسب کرد. طبق اعلام مجله دلویت در سال ۲۰۲۰ نیز بارسلونا با تقریبا ۸۴۱ ملیون یورو درامد، پر درامدترین باشگاه اروپاست.

 

- ورزشگاه

 

 لوگو باشگاه بارسلونا, باشگاه بارسلونا, تاریخچه باشگاه بارسلونا

ورزشگاه نیو کمپ از بزرگترین ورزشگاه های اروپا

 

باشگاه بارسلونا با ورزشگاه اینداستریا به عنوان اولین زمین بازی با ظرفیت ۱۰۰۰ نفر شروع به فعالیت کرد. به دلیل کافی نبودن امکانات آنجا از نظر مسئولین باشگاه، پس از رسیدن جمعیت هواداران به ۲۰ هزار نفر در سال ۱۹۲۲ و با کمک های مالی هواداران توانستند به ورزشگاه بزرگتری به نام لس کورتس نقل مکان کنند. بعد از جنگ داخلی اسپانیا، باشگاه بارسلونا شروع به جذب تماشاچی و اعضای بیشتری کرد و بیشتر شدن تعداد هواداران زمینه ای برای گسترش ورزشگاه را فراهم کرد که در چندین پروژه شامل گسترش جایگاه تماشاچیان،‌ گسترش بخش جنوبی و... ظرفیت آن را تا ۶۰ هزار نفر افزایش دادند.

 

ظرفیت ورزشگاه لس کورتس نیز به حداکثر رسیده بود اما افتخار آفرینی های بارسلونا موجب افزایش هواداران این تیم می شد و مسئولین با کمک هواداران به ساخت ورزشگاه نیوکمپ پرداختند. در سال ۱۹۸۰ ایده ای برای تامین هزینه بازسازی ورزشگاه مطابق استانداردهای یوفو توسط بارسا اجرا شد که طی آن نام هوادارانی که کمک می کردند روی آجرهای مورد استفاده نوشته میشد. بعدها هنگام تهیه گزارش رسانه های مادریدی متوجه نام سانتیاگو برناپئو شدند که یکی از مدیران با سابقه و حامیان فرانکو بود و جنجال زیادی ایجاد کرد. درحال حاضر این ورزشگاه با ظرفیت تقریبا ۱۰۰ هزارنفر یکی از بزرگترین ورزشگاه های اروپاست و در بازی های المپیک تابستانی ۱۹۹۲ نیز میزبان برخی از مسابقات بوده است.

 

افتخارات و رکوردهای باشگاه بارسلونا

 

نقل و انتقالات جدید باشگاه بارسلونا, برنامه های فوتبال باشگاه بارسلونا, بهترین گلزنان تاریخ باشگاه بارسلونا

سال های 2008 تا 2014 به عنوان دوران طلایی بارسلونا شناخته میشوند

 

از جمله افتخارات باشگاه بارسلونا می توان به این موارد اشاره کرد:

 

۲۳ قهرمانی مسابقات قهرمانی کاتالونیا و ۵ نائب قهرمانی

۱ قهرمانی لیگ مدیترانه

۸ قهرمانی کاتالان کاپ (رکورد)

۲ قهرمانی سوپرکاپ کاتالونیا (رکورد)

۱ قهرمانی کوپا دِ اورو آرژانتین 

۴ قهرمانی جام پیرِنِز (رکورد)

۲۶ قهرمانی لالیگا

۳۰ قهرمانی کوپا دل ری (رکورد) و ۱۱ نائب قهرمانی

۳ قهرمانی کوپا اوا دوئارته

۱۳ قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا و ۱۰ نائب قهرمانی

۵ قهرمانی جاک باشگاه های اروپا

۴ قهرمانی جام برندگان اروپا یا uefa winners cup

۳ قهرمانی اینتر سیتی فیرز کاپ (رکورد)

۵ قهرمانی سوپر کاپ اروپا

۲ قهرمانی لاتین کاپ (رکوردی مشترک با اث میلان و رئال مادرید)

و...

 

نام فوتبالیست سرشناس باشگاه بارسلونا, امکانات باشگاه بارسلونا

مسی به عنوان یکی از محبوب ترین و پر افتخارترین بازیکنان باشگاه بارسلونا

 

گردآوری:بخش ورزش بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو