هشدار ، مادران باردار بیشتر مراقب کرونا باشند

70

1399/12/17

10:40


کارشناس برنامه سلامت مادران شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: زنان باردار نسبت به زنان غیر باردار در صورت ابتلا به کرونا احتمال بیشتری برای بستری در بخش مراقبت ویژه دارند.

هشدار ، مادران باردار بیشتر مراقب کرونا باشند

به گزارش بهداشت نیوز، روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان این شهرستان روز یکشنبه به نقل از مریم بهبهانی زاده افزود: عوامل خطر ابتلا به ویروس کرونا همراه با بیماری شدید یا بستری در بخش مراقبت ویژه در بارداری شامل سن ۳۵ سال و بالاتر، چاقی، فشارخون بالا و دیابت شیرین است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در تعداد زیادی از مادران باردار مبتلا به کووید ۱۹، خطر زایمان زودرس و سزارین مشاهده‌ شده‌است، ممکن است تب و کاهش اکسیژن خون ناشی از این بیماری،  خطر زایمان زودرس، پارگی زودرس کیسه آب و الگوهای غیرطبیعی قلب جنین را افزایش دهد.

بهبهانی زاده با بیان اینکه  تب یکی از علامت‌های کووید  ۱۹ است، گفت: تب در بارداری به خودی خود در سه ‌ماه اول در مادران باردار با افزایش آنومالی‌های مادرزادی، بخصوص نقایص لوله عصبی و سقط می‌تواند همراه باشد و به همین دلیل کنترل تب در هر صورت الزامی است.

بهبهانی زاده بیان کرد: بارداری باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نمی‌شود اما دوره بالینی بیماری در این گروه نسبت به جمعیت غیر باردار می‌تواند بدتر شود.

وی افزود:  زنان باردار از جمله گروه‌های پرخطر در دوران همه‌گیری کرونا محسوب می‌شوند که نیاز مضاعف به مراقبت‌های ویژه در ایام تعطیلات نوروز دارند و برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس  باید به‌طور همزمان به فکر سلامت خود و جنین باشند.

وی گفت:حساسیت بدنی زنان در دوران بارداری با سایر دوران زندگی متفاوت است و این افراد در این ایام نیازمند مراقبت بیشتری هستند و تحقق این امر مستلزم خود مراقبتی و مراقبت همراهان او در طول این مدت است.

بهبهانی زاده افزود: تولد موجودی که بخشی از وجود گران‌بها و ارزشمند یک مادر است، شعله امید او را برای در آغوش گرفتن این موجود و گذر از ایام سخت و پرمشقت بارداری روشن نگه می‌دارد و با جان خود معامله می‌کند تا روزی شاهد این لحظه‌های ناب و بی‌نظیر باشد.

وی یادآورشد :در یک سال اخیر ۵۰ زن باردار در شهرستان گناوه به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و ۱۰ درصد آنان در بیمارستان بستری شدند.

این کارشناس با اشاره به محتوای آموزشی موردنیاز مادران باردار توسط ماما گفت: شمارش روزانه حرکات جنین از هفته ۲۵ بارداری به بعد، علائم خطر بیماری و زمان ارجاع به بیمارستان باید توسط ماما به مادران باردار آموزش داده شود.

وی ادامه داد:  هر مادر باردار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ بایددر صورت مشاهده کاهش حرکات جنین از سن ۲۵ هفته، بروز علائم خطر شامل تنگی نفس، تعداد تنفس بیش از ۲۴ بار در دقیقه، تب ۳۸ درجه یا بیشتر که با مصرف استامینوفن بهبود نمی‌یابد، عدم تحمل خوراکی، مایعات و داروها، درد پایدار قفسه سینه، گیجی، خواب‌آلودگی، اختلال هوشیاری و  کبودی اندام‌ها در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کند.

کارشناس برنامه سلامت مادران شبکه بهداشت و درمان گناوه اضافه کرد: پس از خروج مادر از قرنطینه، سلامت جنین بر اساس دستورالعمل کشوری ارزیابی می‌شود.

وی  در باره شرایط خروج مادر باردار از قرنطینه خانگی گفت: مادر باردار مبتلا حداقل ۱۴ روز بعد از شروع علائم یا سه  روز بدون علامت بدون مصرف داروهای تب بر می‌تواند از قرنطینه خارج شود.

بهبهانی زاده  بیان داشت: در صورتی که مادر بخواهد قبل از مدت موردنظر از قرنطینه خارج شود باید  دو نتیجه آزمایش منفی با فاصله حداقل ۲۴ ساعت داشته باشد.

کارشناس برنامه سلامت مادران شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: با توجه به پیش رو بودن عید نوروز و احتمال وجود دورهمی‌های خانوادگی، مادران باردار باید از حضور در تجمع‌های خانوادگی پرهیز کنند.

وی به مادران باردار توصیه کرد که از  رفتن به مکان‌های خرید سربسته و شلوغ و سفرهای نوروزی خودداری کنند و استفاده از ماسک و شستن دست‌ها را فراموش نکنند.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد و در وضعیت زرد کرونایی است.

منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو