۲۵ هزار بیمار نیازمند عضو داریم/سالیانه 3 هزار بیمار نیازمند عضو را از دست می‌دهیم

71

1399/12/17

14:18


۲۵ هزار بیمار نیازمند عضو داریم/سالیانه 3 هزار بیمار نیازمند عضو را از دست می‌دهیم

سلامت نیوز: نایب ‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما گفت: مردم با این دیدگاه پروتکل‌ها را رعایت کنند که بیماران نیازمند پیوند به واسطه کرونا از دست می‌روند و با رعایت پروتکل‌ها و رهایی از کرونا بیماران نیازمند پیوند را نجات خواهیم داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، امید قبادی در برنامه یه روز تازه گفت: ایران هم همانند سایر کشورهای دنیا بی‌نصیب از تأثیرات کرونا نیست و شاهد کاهش 61 درصدی آمار اهدا و پیوند اعضای در سه‌ماهه ابتدایی شیوع کرونا بودیم اما با توجه به پروتکل‌های مشخص شده، روند صعودی در پیوند اعضا داشتیم؛ البته هنوز نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افت داریم.


قبادی اظهار داشت: در ایران حدود 25 هزار بیمار نیازمند عضو داریم که متأسفانه هر 2 ساعت یک نفر فوت می‌کند. به عبارتی سالیانه 3 هزار بیمار نیازمند عضو را از دست می‌دهیم و در ایران سالیانه حدود 5 تا 8 هزار نفر به علت مرگ مغزی از دنیا می‌روند که از این تعداد حدود 3 هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند که تنها 1000 نفر به اهدا می‌رسند.


وی افزود: نهادینه نبودن مفهوم مرگ مغزی که مساوی با مرگ هست، این شرایط را به وجود آورده است. تفاوت کشورهای پیش‌رو در این امر با کشورهای در حال توسعه در امر اهدای عضو مباحث فرهنگی هست چراکه آنها مرگ معمولی و مرگ مغزی را می‌پذیرند و منتظر معجزه نیستند.


نایب ‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان تأکید کرد: عدم رضایت خانواده‌ها 20 دلیل دارد که یکی از مهم‌ترین دلیل‌ها امکان بازگشت بیمار هست. زمانی که یکی از عزیزان ما فوت می‌کند، به انتظار معجزه و بازگشت به زندگی نخواهیم بود و در مورد مرگ مغزی هم باید دیدگاه ما به همین صورت باشد. مرگ مغزی از نظر پزشکی مرگ غیرقابل بازگشت هست و تائید مرگ مغزی توسط 4 پزشک متخصص جراح اعصاب، داخلی اعصاب، داخلی و بیهوشی صورت می‌گیرد.


قبادی در ادامه گفت: وزارت بهداشت با تائید قوه قضاییه فرمی را ارائه می‌کند که این چهار پزشک در آن فرم مرگ مغزی فرد را تائید می‌کنند. احتمال مرگ مغزی با تائید مرگ مغزی متفاوت است و زمانی که 4 گروه معتمد و آموزش دیده وزارت بهداشت مرگ مغزی را تائید کنند، احتمال بازگشت به هیچ‌وجه وجود ندارد و در تمام دنیا حتی یک مرگ مغزی هم به زندگی بازنگشته است.


وی افزود: باور مرگ مغزی کار سختی هست اما باید توجه کرد که در بحث پزشکی حالت مشابهی به اسم کما داریم. در ظاهر بیمار مرگ مغزی و کما در بخش مراقبت‌های ویژه شرایط مشابه دارند اما هیچ پزشکی توانایی تشخیص از روی ظاهر را ندارد و تفاوت بین کما و مرگ مغزی با معاینه و بررسی‌های لازم شکل خواهد گرفت. در نتیجه مردم توان تشخیص این دو شرایط را ندارند.


نایب‌ رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان ضمن اشاره به شایعه‌ها گفت: ممکن است عده‌ای مدعی شوند که شرایط مشابه مرگ مغزی را داشتند و بیمار به زندگی برگشته است اما باید توجه کرد که حالت ظاهری مرگ مغزی و کما یکی است و بهتر است مردم مثل همیشه به پزشکان اعتماد کنند و بعد از اعلام مرگ مغزی سریع اقدام کنند تا جان چند نفر را نجات دهند و ارگان‌ها ساعت به ساعت از بین می‌روند و ممکن شرایط اهدا از دست برود.


قبادی درخصوص تأثیر کرونا بر شرایط پیوند عضو اظهار داشت: در زمان پیوند به بیمار داروی مهارکننده سیستم ایمنی می‌دهیم تا سربازان بدن میهمان ناخوانده را دفع نکنند و در نتیجه با مهار سیستم ایمنی احتمال ابتلا به هر نوع بیماری ویروسی 8 تا 10 برابر افزایش پیدا می‌کند. احتمال ابتلا به کرونا هست و در روزهای کرونایی تنها افرادی را پیوند می‌کنیم که شرایط اورژانسی دارند و در این زمان تصمیم بین مرگ و زندگی هست. شرایط پیوند سخت شده است و مردم با این دیدگاه پروتکل‌ها را رعایت کنند که بیماران نیازمند پیوند به واسطه کرونا از دست می‌روند.


نایب ‌رئیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در پایان تأکید کرد: با رعایت پروتکل‌ها و رهایی از کرونا بیماران نیازمند پیوند را نجات خواهیم داد چراکه مردم ایران در ایثار و نوع‌دوستی سرآمد هستند و لطفاً هم‌اکنون باور قلبی خودتان را درخصوص اهدای عضو به اطرافیان بگویید و با ارسال کد ملی به شماره 3432 کارت اهدای عضو را دریافت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو