بررسی ال جی k41s و نگاهی به مشخصات فنی این اسمارتفون اقتصادی

بررسی ال جی k41s و نگاهی به مشخصات فنی این اسمارتفون اقتصادی


منبع: آرگا

107

1399/12/17

15:07


سال گذشته کمپانی ال جی از سه نسخه جدید سری k به اسامی k61,k51s,k41s رونمایی کرد که هر سه از نمایشگرهای ۶.۵ اینچی، باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی، دوربین چهارگانه، گواهی استاندارد نظامی MIL-STD810G برخوردارند و تفاوت آنها در مشخصات دوربین، کیفیت نمایشگر و سخت افزار می باشد. این مطلب به بررسی ال جی k41s می پردازد.

گوشی ال جی k41s اقتصادی ترین اسمارتفون ال جی می باشد که در فوریه ۲۰۲۰ همراه با دو عضو دیگر خانواده K به اسامی k61,k51s به بازار معرفی شد. این گوشی از لحاظ قیمت در ردیف اسمارتفون هایی مانند گلگسی A11(نسخه با رم ۲ گیگابایت) و نوکیا ۵.۳ نسخه ۲۰۱۹ قرار می گیرد.

بررسی گوشی ال جی k41s

 

چند سالی بود که ال جی در بازار کشور حضور کمرنگی داشت اما در سالی که گذشت این کمپانی بار دیگر شانس خود را امتحان کرد و در تاریخ ۱۸ فوریه ۲۰۲۰ در رویدادی از سه گوشی خانواده K با اسامی k61,k51s,k41s رونمایی کرد. این اسمارتفون ها از گواهینامه MIL-STD810G، باتری، نمایشگر، دوربین و سنسور اثر انگشت مشابهی بهره می برند ولی در کیفیت نمایشگر، مشخصات دوربین و بخش سخت افزاری دارای تفاوتهایی هستند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی اقتصادی ترین گوشی سری K به نام ال جی k41s بپردازیم که از لحاظ قیمت در ردیف اسمارتفون هایی مانند گلگسی A11(نسخه با رم ۲ گیگابایت) و نوکیا ۵.۳ نسخه ۲۰۱۹ قرار می گیرد. بر روی کاغذ و از نظر مشخصات فنی به نظر می رسد ال جی k41s در این بازه قیمتی گزینه بسیار خوبی باشد چرا که نسبت به رقبایش برتری های زیادی دارد ولی آیا در عمل نیز این گوشی به عنوان بهترین اسمارتفون اقتصادی تلقی خواهد شد. از این رو برای دانستن پاسخ این سوال برآن شدیم به بررسی ال جی k41s بپردازیم.

محتویات جعبه

درون جعبه گوشی ال جی k41s شاهد حضور هدفون ۳.۵ میلیمتری، آدابتور ۱۰ وات، کابل یو اس بی سی، ابزار بیرون آوردن سیمکارت، قاب محافظ سیلیکونی شفاف، کارت گارانتی و گواهینامه آن هستیم. البته ال جی k41s گوشی جدیدی نبوده و یکسالی بیشتر از عرضه آن به بازار جهانی گذشته با این وجود در میان اقتصادی ها از لحاظ سخت افزاری گوشی مدرنی محسوب می شود.

طراحی به روز و کیفیت ساخت خوب

در نمای روبروی ال جی k41s نمایشگر کشیده ای حضور دارد که بررسی ها نشان می دهد برای افراد با دستان کوچک طراحی نشده و به راحتی نمی توان با یک دست از گوشی بهره برد. به عنوان یک نسخه اقتصادی دو طرف نمایشگر حاشیه های بزرگی ندارد ولی ناچ دوربین بیش از اندازه به داخل نمایشگر هدایت شده و حاشیه پایین دستگاه هم اندکی پهن است. نمایشگر از فریم اطراف در حد چند دهم میلی متر بالاتر بوده و این امر موجبات نگرانی از بابت صدمه دیدن نمایشگر را افزایش می دهد. به این ترتیب از قاب سیلیکونی شفاف و باکیفیت گوشی باید بهره برد.

فریم گوشی با پنل پشتی پلاستیکی هماهنگ بوده ولی در قسمتی از لبه ها که به قاب پشتی می رسد فرورفتگی مشاهده می شود که سبب می شود گوشی راحتتر در دست قرار گیرد. در بررسی پنل پشتی ال جی k41s  می توان گفت که طراحی ساده ای دارد و البته اندازه بزرگ گوشی نیز سبب می شود این بخش مینیمال به نظر برسد. در این پنل ماژول چهارگانه دوربینها و فلاش به صورت افقی دیده می شود و پایین آن حسگر اثرانگشت جاخوش کرده  است. محل قرارگیری سنسور طوری طراحی شده که برای افراد با دستان بزرگ به راحتی در دسترس بوده ولی اگر ۱.۵ سانتی متر پایین تر بود راحتتر از سنسور بهره گرفته می شد. در قسمت پایین پنل پشتی هم آرم ال جی شبیه به یک چاپ برجسته دیده می شود که به نظر در طی تماس های متوالی با سطوح یا دست و ناخن محو شود. ضمنا این پنل جاذب اثر انگشت می باشد.

در سمت راست دستگاه شاهد حضور کلیدپاور ، پورت حافظه و سیمکارتها هستیم و خوشبختانه پورت سیمکارت از درگاه میکرو اس دی جدا می باشد. در لبه سمت چپ کلید ولوم و کلید فعال ساختن دسیار صوتی گوگل حضور دارد. قسمت پایین گوشی نیز میزبان جک ۳.۵ میلیمتری، سوراخ میکروفون، پورت یو اس بی سی و اسپیکر است. در بالای گوشی نیز تنها یک میکروفون جای گرفته است.

گوشی با توجه به ابعاد ۸.۲*۷۶.۴*۱۶۵.۷ میلیمتر اندازه نسبتا بزرگی دارد ولی در دست متعادل حس می شود که احتمالا به وزن متناسب آن و سنگینی بیشتر در نیمه پایین مربوط است. هرچند فرورفتگی لبه های گوشی هم در محکم قرار گرفتن آن در دست کمک می کند ولی فریم و پنل پشتی بیش از اندازه لغزنده حس می شود که موجب افزایش نگرانی از بابت سقوط و افتادن گوشی از دست می شود. از نکته های جالب در این قسمت قابلیت یو اس بی OTG است که به کمک آن امکان اتصال راحت حافظه فلش یو اس بی و انتقال فایل ها فراهم می شود.

در ادامه بررسی طراحی ال جی k41s قابل ذکر است این گوشی دارای گواهینامه استاندارد نظامی MIL-STD810G می باشد و قادر است دماهای بالا و پایین، رطوبت، لرزش ، ضربه و تغییرات ناگهانی دما را تحمل کند البته شرکت سازنده به جزئیات مقاومت گوشی در این شرایط نپرداخته است. به طور کلی کیفیت ساخت ال جی k41s خوب بوده و طراحی آن نیز در این رنج قیمتی به روز و قابل قبول است.

نمایشگر بزرگ

بررسی ها نشان می دهد گوشی ال جی k41s به نمایشگری بزرگ با سایز ۶.۵۵ اینچ مجهز شده است که رطولوشن ۷۲۰*۱۶۰۰ پیکسل را به همراه تراکم پیکسلی ۲۶۸ پیکسل در اینچ ارائه می دهد. این نمایشگر با نسبت تصویر ۹ :۲۰ حدود ۸۲ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است که در بین اقتصادی ها معمول محسوب می شود. ضمنا هرچند تراکم پیکسلی بالایی ندارد ولی در مقایسه با رقبا مناسب ارزیابی می شود. ضمنا میزان تراکم پیکسلی به گونه ای است که سایز بزرگ پیکسل ها به چشم نیامده و آزار دهنده نیست.

نکته قابل انتقاد در این بخش ناچ بزرگتر دوربین سلفی نسبت به گوشی های دیگر است که اگر این مورد ذوق زننده است از منوی تنظیمات با مشکی کردن دو سمت دوربین سلفی می توانید ناچ را مخفی نمایید ولی در این صورت سایز نمایشگر اندکی کوچکتر به نظر خواهد رسید.

البته نمایشگر ال جی k41s مزایایی همچون زاویه دید مناسب نسبت به دیگر گوشی های اقتصادی دارد که هرچند به اندازه میان رده ای ها نیست ولی در بین رقبا مناسب ارزیابی می شود. به این صورت که در زوایای شدید در نمایشگر افت قابل توجه روشنایی و تغییر رنگها مشاهده نمی شود. این اسمارتفون هم مشابه برخی گوشی های اقتصادی با صفحه نمایش ال سی دی در تصاویر سفید هاله هایی در اطراف ناچ دوربین دیده می شود که البته میزان آن به قدری کم است که احتمالا اکثر کاربران متوجهش نمی شوند.

نکته قابل انتقاد به نمایشگر زنده و شاداب نبودن رنگها به ویژه موقع اجرای بازی یا مشاهده ویدیو می باشد. متاسفانه ال جی k41s هیچ نوع تنظیمات پروفایل رنگی را در اختیار نمی گذارد و تنها به دو قابلیت دارک مود و کامفورت ویو برای کاهش نور ابی مجهز است. در محیط روشن روشنایی صفحه نمایش خیلی خوب بوده ودر زیر نور مستقیم خورشید به راحتی نمی توان محتوای نمایشگر را دید.

سخت افزار و نرم افزار

با توجه به بررسی ها قابل ذکر است گوشی ال جی k41s در قسمت سخت افزاری به تراشه مدیاتک هلیو P22 مجهز شده است که این تراشه شامل هشت هسته پردازشی کورتکس A53 با فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز می باشد و در بین نسخه های اقتصادی قوی تر از مدل هایی من جمله هلیو P22 با چهار هسته مشابه در نوکیا ۲.۳ محسوب می شود.  برای این گوشی حافظه رم ۳ گیگابایت در نظر گرفته شده که در میان گوشی های اقتصادی با رم ۲ یا ۳ گیگابایت مناسب به شمار می رود. ضمنا حافظه داخلی ال جی k41s ظرفیت ۳۲ گیگابایتی دارد که ابتدا حدود ۲۰ گیگابایت آن در دسترس قرار می گیرد. که البته از طریق کارت حافظه جانبی امکان ارتقا دارد.

در بخش نرم افزاری سیستم عامل ال جی k41s برپایه اندروید ۱۰.۰ می باشد و رابط کاربری آن به صورت پیشفرض اپ دراور نداشته ولی در صورت تمایل می توانید این ویژگی را فعال کرد. این رابط کاربری آنقدر امکانات متنوعی را در اختیار قرار می دهد که تا مدتها سرگرم می شوید. در بررسی رابط کاربری ال جی k41s مشخص شد که عملکرد نرم و روانی دارد و تنها در مواقعی که یک یا چند اپلیکیشن یا بازی سنگین در پیش زمینه در حال کار باشد با اندکی لگ و افت روبرو می شود. از نکات منفی این رابط کاربری نصب اپ های زائد پیشفرض من جمله برنامه بوکینگ و پنج بازی دیگر می باشد که البته می توان آنها را حذف کرد. ناگفته نماند امکان حذف برخی اپهای پیشفرض مانند اسمارت ورد و کوییک Memo+ وجود ندارد.

دوربین چهارگانه

اکثر گوشی های اقتصادی از دوربین های تکی، دوگانه و نهایتا سه گانه در پنل پشتی بهره می برند و کمتر موبایلی را سراغ داریم که در این رنج قیمتی از دوربین های چهارگانه بهره ببرد. بررسی ها حاکی از آن است گوشی ال جی k41s در پنل پشتی از چهار دوربین با آرایش افقی بهره می برد که شامل یک لنز ۱۳ مگاپیکسلی واید، یک لنز ۵ مگاپیکسل اولتراواید و دو لنز ۲ مگاپیکسلی ماکرو و سنجش عمق می باشد. این دوربین ها از حالت پرتره، عکاسی، فیلمبرداری، هوش مصنوعی، فیلتر، فلش جامپ کات و.. برخوردارند. دوربین سلفی این گوشی که درون ناچ v شکل بالای نمایشگر حضور دارد دارای لنزی ۸ مگاپیکسلی می باشد.

با دوربین های اصلی ال جی k41s در نور روز تصاویر قابل قبولی به ثبت می رسد البته گوشه های عکس اندکی مات بوده و کیفیت پایین تری دارند و در سایه ها یا نقاط کم نور اندکی آبرنگی جلوه می کنند. با دوربین فوق عریض در نور روز عکسهای با کیفیت پایین به ثبت می رسند که هر قدر به گوشه ها نزدیک شویم کیفیت کمتر می شود.

در نور کم عکس ها نویز زیاد و جزئیات کمتری را به نمایش می گذارند حتی در این شرایط اندکی لرزش دست نیز می تواند موجب ثبت عکسهاس تار بشود. دوربین اولتراواید در نور کم عملا بلااستفاده بوده و بهتر است در این موقعی به دلیل کیفیت خیلی کم و جزئیات اندک و نویز زیاد از آن صرف نظر کنید. با دوربین سلفی می توانید در نور مناسب تصاویری با جزئیات قابل قبول به ثبت برسانید ولی در نور ضعیف معمولا با معضل نورسنجی روبرو می شود.

قابل ذکر است با دوربینهای اصلی و سلفی ال جی k41s می توانید علاوه بر فیلمبرداری با رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه به ثبت تصاویر پرتره نیز بپردازید که علاوه بر ثبت پرتره از صورت می توان از سوژه های دیگر نیز تصاویر بوکه ثبت کرد ولی با توجه به کارایی کم گوشی در این مورد بهتر است به ثبت عکس پرتره از چهره قناعت ورزید.

باتری با دوام مناسب

ال جی k41s برای تامین انرژی خود به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که با یک بار شارژ می تواند حداقل یک روز و در استفاده سبکتر تا یک روز و نیم گوشی را همراهی کند. در تست پی سی مارک صورت گرفته ال جی k41s توانست در شرایط استفاده نسبتا سنگین و روشنایی نمایشگر ۵۰ درصد و وای فای روشن حدود ۱۲ ساعت دوام بیاورد. ضمنا شارژر ۱۰ واتی داخل جعبه گوشی می تواند در زمان نه چندان بالایی ۱ال جی k41s را شارز کند. ضمنا در ۹۵ دقیقه باتری از شارژ صفر به ۷۰ رسیده و در تایم دو ساعت و ۱۵ دقیقه کامل می شود.

کیفیت صدای ال جی k41s

ال جی k41s از اسپیکر مونو بهره می برد که در لبه پایین گوشی قرار دارد. این اسپیکر حجم صدای متوسطی داشته و کیفیت صدای آن نسبت به دیگر اقتصادی ها بهتر می باشد ولی آنطور که انتظار می رفت صدای بیس چندانی از آن به گوش نمی رسد. در ادامه باید اشاره کرد هندزفری موجود در جعبه طراحی قدمی داشته و فاقد لاستیک های فیت شونده درون گوش می باشد. هدفون کیفیت و حجم صدای بیس متوسطی ارائه می دهد و صدای تریبل گهگاه بیش از اندازه گوشخراش و کم دقت به گوش می رسد. ولی می توان با یک هدفون با کیفیت تر صدای به مراتب دقیق تری را تجربه کرد. از تنظیمات مفید صدای هدفون گزینه DTS-X 3D Surround می باشد که به لطف آن امکان انتخاب صدای فراگیر در سه موقعیت wide, front, side to side فراهم می شود که گزینه اول صدای لذت بخش تری را به ارمغان می آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو