همه چیز درباره ی طراحی کاتالوگ

منبع: دلگرم

90

1399/12/17

15:26


همه چیز درباره ی طراحی کاتالوگ

کاتالوگ واژه ایی انگلیسی به معنای فهرست مدون، فهرست نامه یا کتابچه ی راهنما است.

گفته میشود که در قرن 16 یا 17, یعنی اوایل دوران روشنگری در اروپا، نوعی خرید غیر حضوری در میان مردم باب شده بود به این صورت که آنها از طریق کاتالوگ ها انتخابشان را کرده و سفارش محصولشان را به ثبت غیر حضوری می رساندند و با پرداخت هزینه روند خرید شان را کامل می کردند و سفارش پس از گذشت چند روز به دستشان می رسید. البته در آن زمان صنعت چاپ رشد امروز را نداشت و بیشتر این کاتالوگ ها به شیوه ی دستی نگارش میشدند.

لذا یکی از اصلی ترین دلایل طراحی کاتالوگ ها همواره بازاریابی بوده و هست، طراحی کاتالوگ و انتشار آن به شکل و حالتی که امروز رایج است، از قرن بیستم میلادی شروع و باعث شد تا تبلیغات و بازاریابی محصول، وارد فاز جدیدی شده و بدین طریق عرصه ی خرید و فروش محصولات رونق بیشتری پیدا کند. در این مقاله راجع به کاتالوگ صحبت میکنیم و از طراحی کاتالوگ بیشتر می گوییم, با ما همراه باشید .

کاتالوگ یا دفترچه ی معرفی محصول، کالایی است که فروشندگان محصولات مختلف، برای معرفی محصولاتشان از آن استفاده میکنند، حتما برای شما هم اتفاق افتاده که به محض پرس و جو در ارتباط با خرید یا کسب اطلاعات راجع به یک محصول از یک برند خاص، از طرف فروشنده یا معرفی کننده ی آن، کاتالوگی دریافت کرده اید، که به شما در کسب اطلاعات بیشتر از آن محصول کمک کرده است، اگر بخواهیم که کاتالوگ را به زبان ساده تر معرفی کنیم، لازم است بگوییم که کاتالوگ یک دفترچه است که اطلاعات مختلفی از قبیل نام محصول، کشور سازنده محصول، موارد بکار برده شده در آن محصول و... در آن قید شده اند و اطلاعات آن به قدری کامل و جامع است که خواننده به محض مطالعه ی آن با کالا و نحوه ی استفاده از آن آشنا خواهد شد.

همه چیز درباره ی طراحی کاتالوگ

طراحی کاتالوگ, بهترین روش برای بازاریابی گسترده

طراحی کاتالوگ, بهترین روش برای بازاریابی گسترده

همچنین کاتالوگ ها به بازاریابی گستره تر و حتی فرا محلی محصول کمک شایانی کرده اند، از آن جا که دنیا امروزه یک دهکده ی جهانی است و زبان، پل ارتباط میان آدم هاست، چه بسا که تهیه ی کاتالوگ هایی به زبان دیگر، به معرفی و فروش محصول، در محلی دورتر از محل تولید منجر شده و سود زیادی را از قِبَل آن محصول خاص روانه ی جیب تولید کننده کرده اند؛

لذا شاید در نگاه اول این چنین به نظر نرسد، اما کاتالوگ ها، همین دفترچه های کوچک و ساده ایی که برای معرفی محصولات تهیه و توزیع میشوند میتوانند کمک بسیار زیادی به معرفی آن محصول کرده و سود حاصل از فروش آن را به چندین برابر برسانند.

همچنین لازم به ذکر است که تنها کاربرد کاتالوگ ها فروش محصولات نیست و در اکثر مواقع کاتالوگ ها به معرفی یا تبادل اطلاعات لازم، مفید و مهم می پردازند، که این امر مهم نیز بسیار شایان توجه است.

کاتالوگ ها در صنعت چاپ نیز ایجادگر تحولاتی بوده اند، با این حال اگر بخواهیم از یکی از ابزارهای معرفی محصول که بطور چاپی تهیه میشود صحبت کنیم، آن ابزار کاتالوگ نام دارد، که بسیاری از افراد فعال در کسب و کار برای معرفی محصول خود و جلب مشتری، از آن استفاده میکنند و در این باره به شدت به این صنعت قدیمی و کهن وابسته هستند.

یکی از بزرگترین مزایای طراحی کاتالوگ افزایش فروش محصولات است و همین دلیل به خودیِ خود گواه ارزش و اهمیت طراحی کاتالوگ در میان صاحبان کسب و کار و تولید کننده گان محصول، محسوب می شود.

مسائل زیادی در ارتباط با طراحی کاتالوگ از اهمیت برخوردارند، که از این میان میتوان به فونت، رنگ، عکس، و محتوای مناسب اشاره کرد.

در ارتباط با اندازه ی فونت گفته میشود که برای تهیه و چاپ کاتالوگ بهتر است تا در اندازه ی فونت به کار برده شده دقت لازم مبذول شود چرا که هارمونیِ فونت با سایر عوامل دخیل در تهیه ی کاتالوگ میتواند به ارایه ی محصولی بهتر و با کیفیت بیشتر کمک کرده و همچنین کاتالوگ را در چشم مخاطب مقبول تر و تاثیر گذار تر جلوه دهد و چه بسا همین عامل بتواند به فروش محصولات بیشتری نیز منجر شود.

همه چیز درباره ی طراحی کاتالوگ

عوامل مهم در زمینه ی تهیه و طراحی کاتالوگ

عوامل مهم در زمینه ی طراحی کاتالوگ

یکی دیگر از عوامل مهم در تهیه کاتالوگ، انتخاب عکس مناسب با محتوی است، همان طور که همه گی میدانیم دنیای امروز دنیای تبادل اطلاعات بصری است، سرعت گردش اطلاعات و درخواست برای کسب اطلاعات به قدری بالا رفته که مخاطب دوست دارد تا در کمترین زمان، بیشترین اطلاعات را به دست آورد، لذا انتخاب و قرار دادن عکس مناسب از اهمیت شایانی برخوردار می گردد، همچنین انتخاب عکس مناسب در جذب مشتری بسیار تاثیر گذار است و تاثیر زیادی بر سلیقه و انتخاب او میگذارد. پس در هنگام تهیه کاتالوگ از انتخاب عکس مناسب غافل نشوید.

همچنین بنابر علم روان شناسی ِرنگ ها، رنگ ها ارزش زیادی داشته و قادرند تا اطلاعات زیادی را به واسطه ی کارکردشان انتقال دهند، پس در انتخاب رنگ ها نیز سخت گیر باشید و تا حد امکان بهترین رنگ را برای تهیه کاتالوگ، انتخاب کرده و بکار ببرید.

لازم به ذکر است که کاتالوگ ها دارای انواع مختلفی هستند و برای مصارف مختلفی تهیه و به کار برده میشوند از مقاصد فرهنگی تا مقاصد پزشکی و علمی؛ در نتیجه مراکز، سازمان ها، نهاد ها و کسب کارها با توجه به مقصود، جامعه هدفشان را انتخاب و با توجه به سطح بودجه ایی که دارند اقدام به طراحی کاتالوگ می کنند؛ اما در تمام این موارد آنچه که نقطه مشترک محسوب می شود جامعه ی هدفی است که به عنوان مخاطب، خریدار یا مصرف کننده منظور می گردد؛ لذا طراحان و دست اندرکاران تهیه کاتالوگ ها همواره در تلاشند تا با طراحی بهینه و ارائه هر چه بهتر کاتالوگ هایشان در مسیر رضایت این جامعه قدم بردارند.

در زمینه ی طراحی و چاپ کاتالوگ نیز گفته می شود که همواره دو روش عمده برای چاپ این محصول وجود دارد، این دو روش چاپ دیجیتال و چاپ افست نام دارند، چاپ دیجیتال برای انتشار در تیراژ پایین و چاپ افست برای انتشار در تیراژ بالا، که متقاضیان کاتالوگ بنا بر سلیقه، بودجه، هدف و محصولشان شیوه ی چاپ را انتخاب می کنند.

بطور کلی می توان گفت که کاتالوگ یا دفترچه راهنما، امروزه تبدیل به یکی از روش های خوب بازاریابی شده است چرا که قادر است تا بیشترین اطلاعات را در کوتاه ترین زمان، تحویل متقاضی دهد و با سرعت بیشتری رضایت او را جلب کند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو