آیا قرنطینه چاره کار است؟

76

1399/12/17

16:23


آیا قرنطینه چاره کار است؟

سلامت نیوز:شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از بحث‌های اصلی و جدی کشور نه‌تنها سلامت جامعه را تحت تاثیر قرار داد بلکه به اقتصاد و همچنین بنگاه‌های تولیدی، خدمات فنی و مهندسی نیز آسیب وارد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با این حال روز به روز کرونا در حال شیوع است. خوزستان این روزها بحرانی‌ترین استان کشور است؛ با وجود این هنوز افراد زیادی هستند که بی هیچ نگرانی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و کرونا هم جان آن‌ها و اطرافیان‌شان را می‌گیرد.رصد اخبار خوزستان طی یک هفته گذشته نشان می‌دهد که آمار فوتی‌ها و بستری‌های کرونایی در این استان همچنان در صدر اخبار است؛ ویروسی که همچنان میان مردم این استان دست به دست می‌چرخد و در حال چرخش است وقتی برای سومین بار این استان را قرمز می‌کند، یعنی زنجیره انتقال از هر زمان دیگری قوی‌تر است.

با وجود اینکه تاکنون اغلب مردم از چگونگی راه‌های پیشگیری از کرونا باخبر شده‌اند اما برگزاری مراسم عروسی و عزا نشان می‌دهد برخی یا هنوز نمی‌خواهند کرونا را جدی بگیرند یا اینکه از وجود این ویروس منحوس بی‌اطلاع‌ هستند، به طوری که حتی روز گذشته آقای قاسم سلیمانی‌دشتکی، استاندار خوزستان در نشست قرارگاه عملیاتی و نظارتی ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: متاسفانه اخیرا مراسم عزاداری منتسب به یکی از نمایندگان مجلس با جمعیت بالا برگزار شده است و فرماندار مربوطه در برابر این مراسم سهل‌انگاری کرده و تعارف و رودربایستی‌‌‌های رایج را ملاک قرار داده است. چنین وضعیتی مایه تاسف است و به هیچ عنوان قابل پذیرش و توجیه نیست.

فرمانداران نماینده عالی دولت به شمار می‌روند، نه نماینده نماینده و در برابر حفظ سلامتی و جان تک‌تک شهروندان مسوول هستند.» حتی مسوولان خوزستان برای جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس خطرناک نشستی با بزرگان طوایف آبادان به منظور تشریح شرایط بحرانی شیوع کرونا و ضرورت پرهیز از برگزاری هرگونه مراسم و تجمع غیرضروری برای مهار این ویروس خطرناک داشتند.

دکتر علی خدادادی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان هم دراین‌باره گفته است: «میثاق‌نامه‌‌ای با بزرگان طوایف آبادان برای همکاری و مشارکت برای راهنمایی مردم و آموزش پروتکل‌های بهداشتی تنظیم و به امضای بزرگان طوایف شرکت‌کننده در نشست رسید.» وی ابراز امیدواری کرد كه با وحدت و همدلی همگانی شرایطی فراهم آید تا رعایت حداکثری شیوه‌نامه‌های بهداشتی تحقق یافته و شاهد کاهش میزان ابتلا باشیم و خوزستان بار دیگر از وضعیت قرمز کرونا خارج و پایدار شود.

در هفته‌ای که گذشت هم مثل هفته اول این ماه پر فراز و نشیب وضعیت قرمز کرونا و محدودیت‌های خاص این وضعیت بر استان خوزستان حاکم بود و بنا بر اعلام ستاد استانی با تعطیل‌شدن اصناف و بازار غیر از واحدهای صنفی گروه یک، تلاش شد از تجمع و تردد مردم در سطح شهرها جلوگیری شود. با وجود این هنوز کرونا در خانه به خانه این شهرها می‌تازد. شرکت توزیع برق اهواز هم در دو هفته گذشته تلاش کرد هر روز با قطع برق در ساعت ۱۹ در مناطق پرتردد و بازارچه‌‌‌های اهواز از تردد و تجمع مردم در بازار و مناطق شلوغ جلوگیری کند.

همچنین محدودیت‌های ترافیکی در ورودی و خروجی‌‌‌های خوزستان تشدید شده و مبادی ورودی و خروجی به روی خودروهای غیربومی بسته شده‌اند.

روزانه 5 هزار کرونایی در خوزستان شناسایی می‌شوند

بنا بر آنچه دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرده است، 11 شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز کرونا هستند و اغلب بیمارستان‌های اهواز نیز از بیماران بستری کرونایی پر شده‌اند.

طبق گفته سخنگوی ستاد مدیریت کرونای خوزستان روزانه بیش از ۱۰ هزار تست کرونا در این استان انجام می‌شود که ۵۵ درصد آن‌ها مثبت هستند و نشان از فعالیت ویروس در سطح شهرهای این استان دارد. پس از تایید ورود ویروس انگلیسی از مرز عراق به استان خوزستان ازسوی استاندار خوزستان، تردد مسافران از پایانه‌های مرزی چذابه و شلمچه ممنوع شد و این ممنوعیت برای مسافران همچنان ادامه دارد.

براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا از اسفند سال گذشته تاکنون، همه اعزام‌های زمینی و هوایی به عتبات عالیات از طریق این استان متوقف شده و هیچ اعزامی انجام نگرفته است؛ اما طرحی با طرف عراقی در دست تدوین است که اگر بنا بر اعزام بود، براساس این طرح اعزام‌ها صورت پذیرند ولی در حال حاضر با توجه به شرایط اپیدمی کرونا، هیچ‌گونه اعزام زائر تحت پوشش و سازماندهی سازمان حج و زیارت انجام‌ نمی‌شود. گفته می‌شود تا هفته گذشته 3500 دوز واکسن کرونا به خوزستان اختصاص داده شد که بخش مهمی از آنها به کادر درمانی استان تزریق شد اما بخشی از این واکسن‌ها نیز به ایثارگران خوزستان اختصاص یافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو