در یادداشتی که نیویورک تایمز منتشر کرده‌اند، دیدار پاپ فرانسیس با آیت‌الله العظمی علی سیستانی با هدف با ایجاد پیوندهای نزدیک‌تر میان کلیسای کاتولیک روم و جهان اسلام تحلیل شده تا بدین وسیله از مسیحیان آسیب دیده در عراق  محافظت شود.

جیسون هارویتز و جین ارف، نویسندگان این یادداشت با تاکید بر سخنان پیترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان و دومین مقام عالی رتبه بعد از پاپ، سعی کرده‌اند پیام‌های این سفر را رمزگذاری کنند. پارولین با اشاره به دیدار پاپ از شهر تاریخی اور –زادگاه حضرت ابراهیم (ع)- و دیدار او با آیت‌الله سیستانی در نجف گفته میان دیدار از اور و دیدار با آیت‌الله ارتباط مستقیم وجود دارد. هم‌چنان که خود پاپ فرانسیس نیز در اور گفت : «این مکان پربرکت ما را به اصل خود باز می گرداند... انگار که ما به خانه خود برگشته ایم».

فرانسیس در سخنان دیگری گفته بود بزرگ‌ترین کفر این‌ست که  به نام خدا نسبت به برادران و خواهران خود نفرت بورزیم... خصومت، افراط‌گرایی و خشونت از یک قلب یک دین‌دار پدید نمی‌آید، این‌ها خیانت به دین هستند... وقتی ترریسم از نام دین سوءاستفاده می‌کند، ما مومنان نباید سکوت کنیم.

متن کامل این گزارش را با تیتر «بزنگاه مهم تاریخ مذهبی مدرن» در اقتصادنیوز بخوانید.