اختصاصی| چرا سفر زیارتی در شرایط کرونا اشتباه است؟

32

1399/12/18

08:17


مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه تصمیم گیری نهایی در رابطه با سفر نوروزی به استان ها از جمله استان های مذهبی چون قم، با وزارت کشور است، بیان کرد: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند که امسال سفر نمی روند و توصیه می کنند که مردم هم نروند و تابع نظرات ستاد مسئولین ستاد کرونا هستند، اقشار مذهبی و مردم نیز باید تابع دستور مرجع دینی خود باشند.

اختصاصی| چرا سفر زیارتی در شرایط کرونا اشتباه است؟

حجت‌الاسلام سید محمد طاهری خرم آبادی با بیان اینکه مردم استان قم در مساجد نسبت به مکان های دیگر بیشتر پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: با توجه به گزارشات و بازدیدهایی که از چندین مسجد در قم داشته ام، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی لوازم نماز مانند مهر و سجاده و همچنین ضد عفونی  فضای مسجد خصوصا در مراسم و مناسبت ها با دقت و مستمر انجام می شود.

رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در نماز جمعه استان قم

وی افزود: در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی در  حرم مطهر هم مسئولین مرتبط تلاش خود را برای تحقق این مهم انجام می دهند . البته گاهی کثرت جمعیت کنترل رعایت پروتکل های بهداشتی را سخت می کند که بخشی از آن طبیعی است.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با شرایط برگزاری نماز جمعه در قم اظهار داشت: چند هفته ای است که با آبی شدن استان قم، نماز جمعه با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی برگزار می شود البته با تغییر وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان، ستاد برگزاری نماز جمعه و سایر ارگان ها تابع نظر مسئولین ستاد استانی هستند و  هر زمان لازم باشد مانند قبل نماز جمعه تعطیل خواهد شد.

اختصاصی| چرا سفر زیارتی در شرایط کرونا اشتباه است؟

رهبر انقلاب توصیه کرده اند که مردم امسال هم به سفر نروند

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: تصمیم گیری نهایی در رابطه با سفر نوروزی به استان ها از جمله استان های مذهبی چون قم، با وزارت کشور است اما با توجه به اینکه مقام معظم رهبری اخیرا فرمودند که امسال سفر نمی روند و توصیه می کنند که مردم هم نروند و تابع نظرات ستاد مسئولین ستاد کرونا هستند، اقشار مذهبی و مردم نیز باید تابع دستور مرجع دینی خود باشند.

 

وی گفت: در واقع رفتن به مکان های مذهبی برای انجام اعمال مذهبی و زیارت را برای ثوابش انجام می دهیم اما اگر قرار باشد در مسیر انجام این ثواب، خلاف دستور فقها و بزرگان دین عمل کنیم قطعا ثواب ما جای سؤال دارد و عمل ما جایز و صحیح نیست.

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: مردم باید امسال نیز مانند سال گذشته از رفتن به سفرهای غیر ضروری بپرهیزند و وزارت کشور نیز مانند موج سوم کرونا، ورودی شهرها را ببندند و رفت و آمد مردم و مسافران را ممنوع کند تا از طغیان مجدد ویروس پیشگیری شود.

تمهیداتی برای رعایت پروتکل های بهداشتی در شب و روز سال تحویل در حرم حضرت معصومه

حجت الاسلام طاهری خاطرنشان کرد: در شب و روز  سال تحویل نیز باید از تجمعات در حرم پیشگیری شود و حتی مردم استان قم نیز به تناوب به حرم و زیارت مراجعه کنند و لزوما ضرورتی ندارد که در زمان سال تحویل حجم زیادی از مردم در حرم حضرت معصومه (س) و جمکران خصوصا در مکان های بسته تجمع کنند.

وی در خصوص در نظرگرفتن تمهیدات لازم برای ایام نوروز و سال تحویل در حرم گفت: تمهیداتی برای ایام نوروز خصوصا شب و روز سال تحویل برای پیشگیری از عدم تجمع مردم قم در حرم و کنترل رعایت پروتکل ها از سوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی قم اندیشیده شده اما دستگاه های دیگر نیز باید برای تحقق نتیجه بهتر همکاری کنند.

اختصاصی| چرا سفر زیارتی در شرایط کرونا اشتباه است؟

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم به بهداشت نیوز گفت: به منظور ارتقاء سلامت مردم و مدیریت بهتر این مسأله ما حاضریم نیروهای دانشجو و طلاب داوطلب را هم برای کمک بفرستیم اما کنترل تعداد زیاد جمعیت گاهی سخت و حتی غیر ممکن است و هر چه ما تلاش کنیم، ازدحام جمعیت، رعایت پروتکل ها را کمرنگ می کند. بنابراین نیاز به همکاری بهتر مردم، رسانه ها از جمله صدا و سیما و مسئولین داریم.

گفتگو: مشکات سخاوتی

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو