انتشار کتابی برای مربی‌گری موسیقی کودک | نواختن ساز باید بر اساس حساب و کتاب باشد

71

1399/12/18

08:38


مجموعه «آموزش مربی‌گری موسیقی کودک» اثر سحر میرهاشمی و نیلوفر نادی به همت انتشارات آروَن منتشر شد.

انتشار کتابی برای مربی‌گری موسیقی کودک | نواختن ساز باید بر اساس حساب و کتاب باشد

سرویس موسیقی هنرآنلاین: این مجموعه چکیده‌ای از تجربیات چندین ساله این دو هنرمند در زمینه موسیقی کودک است که در دو زبان فارسی و انگلیسی به چاپ رسیده است.

سحر میرهاشمی در مورد دغدغه خود از انتشار این کتاب گفت:در حوزه موسیقی کودک اساتید بزرگواری تدریس می‌کردند که در تدریس، شیوه‌های خاص خودشان را به کار می‌بردند و با توجه به شیوه‌های متفاوت اساتید، تصمیم گرفتیم که روش تدریس این بزرگواران را با شیوه‌های دیگری که در خارج از کشور تدریس می‌شود را به صورت یک مجموعه مکتوب درآوریم و ما با توجه به این منبع، دوره مربی‌گری موسیقی کودک را آموزش دیدیم که با درآمدی بهتر کار تدریس انجام گیرد.

وی همچنین ادامه داد: ما برای تدریس موسیقی کودک، اصولی را برای خودمان تنظیم کرده بودیم که از طریق آن، روند تدریس را به خوبی پیش می‌بردیم و پس از مدتی که بازخورد خوبی را دیدیم، تصمیم گرفتیم که این اصول را به صورت مدرن و مکتوب وارد بازار کنیم تا منبع خوبی برای افرادی باشد که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند.

میرهاشمی در پایان خاطرنشان کرد:مخاطب این کتاب، بزرگسالان و تمام مربی‌های موسیقی کودک هستند. البته در مقدمه کتاب نیز به این موضوع اشاره  کردیم. این کتاب می‌تواند مورد استفاده پدران و مادرانی قرار گیرد که تا حدودی به موسیقی اشراف دارند و با رجوع به این کتاب، می‌توانند راحت‌تر فرزندانشان را آموزش دهند. همچنین این کتاب می‌تواند مورد استفاده مربی‌های موسیقی کودکی که به تازگی کار تدریس را شروع کرده‌اند نیز قرار گیرد.

موسیقی به ما می‌گوید که باید بر روی یک حساب و کتابی ساز بنوازید

نیلوفر نادی نیز در مورد این کتاب گفت: این کتاب از دسته‌بندی‌های مختلفی از جمله تئوری موسیقی، ریتم موسیقی و یکسری تجربیات و بازی‌های حرکتی تشکیل شده است و در واقع ما کل دوره‌ی موسیقی کودک که از 1.5 تا 2 سال به طول می‌انجامد را دسته‌بندی کردیم و راجع به هر سر فصل آن توضیحات خلاصه‌شده‌ای را منتشر کرده‌ایم. ضمن اینک این کتاب از 15 سرفصل تشکیل شده که به دو بخش فارسی و انگلیسی تألیف شده است.

وی افزود:به دلیل اینکه موسیقی بر پایه ریتم است، در زندگی بچه‌ها تأثیر بسزایی می‌گذارد و انگار که بچه‌ها برنامه‌ریزی شده می‌شوند خصوصاً بچه‌هایی که مسئولیت پذیر و نظم پذیر نیستند. بنابراین موسیقی به آن‌ها کمک زیادی در این زمینه می‌کند زیرا موسیقی به ما می‌گوید که باید بر روی یک حساب و کتابی ساز بنوازید و اگر دارید از جایی شروع می‌کنید، در جایی باید آن را تمام کنید و یکسری قانون‌ها و ریتم‌های مشخصی دارد. این موضوع باعث می‌شود که بچه‌ها منظم بودن را یاد بگیرند و بتوانند مسائل را خیلی بهتر در ذهن‌شان دسته‌بندی کنند و تصمیم‌های بهتری در زندگی‌شان بگیرند.

نادی در پایان تصریح کرد: شاید خیلی از چیزهایی که در تئوری موسیقی بلد هستیم را به صورت مستقیم در موسیقی کودک استفاده نمی‌کنیم اما تا زمانی که به آن اجحاف کامل نداشته باشیم، نمی‌توانیم در این زمینه خلاقیت داشته باشیم و در پسِ ذهن‌مان باید تئوری موسیقی، ریتم موسیقی و حتی سلفژ را به صورت کامل داشته باشیم تا بتوانیم در زمینه موسیقی کودک فعالیت و خلاقیت مرتبط را ایجاد کنیم و یکسری فعالیت‌های مربوط به آن را انجام دهیم.

گفتنی است؛ مجموعه «آموزش مربی‌گری موسیقی کودک» به قلم سحر میرهاشمی و نیلوفر نادی به همت انتشارات آروَن منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند به سایت انتشارات آروَن به نشانی www.arvannashr.ir مراجعه نمایند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو