طرز تهیه حلوای مسقطی

طرز تهیه حلوا مسقطی ساده کشدار بحرینی بوشهری دبی عربی شفاف

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. یکی از انواع حلواها، حلوا مسقطی است که به عنوان سوغاتی در شهرهای مختلف از جمله شیراز و بوشهر نیز طبخ می شود. حلوای مسقطی بافت نرم و منسجمی دارد و حالت شفاف و ژله ای به خود می گیرد. حلوای مسقطی را علاوه بر سوغاتی به عنوان شیرینی یا تنقلات مراسم های خاص مانند شب یلدا سرو می کنند.

مواد لازم حلوای مسقطی
آب۳ لیوان
نشاسته گل۱ لیوان
شکریک و نیم لیوان
گلابنصف لیوان
روغن مایعنصف لیوان
کره۳۰ گرم
خلال بادامنصف لیوان
زعفران دم کرده غلیظ۱ استکان

دستور پخت حلوای مسقطی

مرحله اول

برای تهیه حلوای خوشمزه و مجلسی ابتدا نشاسته گل را درون یک کاسه می ریزیم و با نصف مقدار آب مخلوط می کنیم تا نشاسته به طور کامل در آب حل شود. آب باید سرد باشد تا نشاسته کامل حل شود. یک کاسه دیگر بر می داریم.

مرحله دوم

در این مرحله شکر را با نصف بقیه آب روی هم می ریزیم و هم می زنیم تا شکر حل شود. یک قابلمه بر می داریم. شکر حل شده را به آن اضافه می کنیم. محلول نشاسته را هم از صافی رد می کنیم و به شکر اضافه می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله قابلمه را روی گاز با حرارت ملایم قرار می دهیم و به صورت مرتب هم می زنیم. تا به جوش آید. همزدن را با همزن دستی یا قاشق چوبی انجام می دهیم. مرتب باید همزدن را انجام داد وگرنه سریع گلوله می شود.

مرحله چهارم

وقتی به جوش آمد، در این مرحله گلاب و زعفران را به آن اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا حلوا مسقطی خودش را جمع کند. حرارت نباید زیاد باشد که بوی خامی نشاسته از بین نمی رود. پس باید با صبر این کار را انجام داد.

مرحله پنجم

پخت حلوا حدود نیم ساعت تا ۴۰ دقیقه طول می کشد. وقتی حلوا جمع شد، روغن مایع و کره را به آن اضافه می کنیم و دوباره با حرارت ملایم هم می زنیم تا حالت کشدار پیدا کند و غلیظ شود. در آخر هم خلال بادام را به آن اضافه می کنیم. کف یک ظرف را چرب می کنیم.

مرحله ششم

یا پلاستیک پهن می کنیم. اندازه ظرف مستطیلی ۲۵ در ۳۵ است. حلوا تا داغ است درون ظرف می ریزیم. آن را صاف کرده و حدود ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا خودش را بگیرد. در آخر حلوای مسقطی سنتی را طبق سلیقه برش می زنیم و داخل ظرف سرو می چینیم.

مطالب پیشنهادی