اختصاصی| واکسن کرونا سرطان را درمان می‌کند؟

31

1399/12/18

09:18


در این مطلب می خوانیم که فناوری کووید_۱۹ چگونه می‌تواند در آینده نزدیک به مبارزه با سرطان کمک کند؟

اختصاصی| واکسن کرونا سرطان را درمان می‌کند؟

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، دانشمندان می گویند روشی که واکسن کووید۱۹ باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود می تواند در واکسن سرطان استفاده شود.  دانشمندان در حال کشف روشهای استفاده ازmRNA یا ( RNA پیک) مستقر در واکسنهای کووید۱۹ به عنوان راهی برای مبارزه با سرطان هستند.
 
متخصصان می گویند mRNA می تواند سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی سلول های سرطانی و حمله به آنها تحریک کند.آنها متذکر می شوند که انواع مختلفی از سرطان وجود دارد ، بنابراین هر واکسنی باید همه کاره باشد.به گفته کارشناسان ، فناوری (mRNA) مورد استفاده در واکسنهای مدرنا و فایزر کوید_۱۹ همچنین می تواند برای مقابله با سرطان نیز مورد استفاده قرار گیرد. سلول های سرطانی پروتئین هایی تولید می کنند که می توانند توسط واکسن های mRNA مورد هدف قرار گیرند. پیشرفت در این زمینه در درمان ملانوم گزارش شده است. 
"با این حال ، درمان سرطان متفاوت از پیشگیری از سرطان است. ما می توانیم به کاهش چشمگیر سرطان دهانه رحم پی ببریم تا ببینیم که در ۱۰ سال گذشته چه چیزی باعث بهبود آگاهی ، غربالگری و تجویز واکسن HPV شده است. 
 
 
واکسن HPV نشان داده است که می توانیم از ۸۰ تا ۹۰ درصد سرطان های رحم پیشگیری کنیم و این یک استراتژی فوق العاده موثر در رابطه با سرطان است. اما این استراتژی سرطان را درمان نمی کند. "واکسن های سرطان مرزهای پیشگیری و درمان را از بین می برند. مثل یک لقاح سنتی ، واکسن های کووید_۱۹ ، سیستم ایمنی بدن را برای شناسایی و حمله  سلول های ویروسی به وجود  می آورد.
 
یک واکسن سرطان نیز به همین ترتیب عمل می کند ، به سیستم ایمنی بدن یاد می دهد سلولهای سرطانی را بشناسد یا از بازگشت سرطان جلوگیری کند.
 
یک دلیل این کار این است که ویرایش mRNA یک فناوری انعطاف پذیر است.mRNA را می توان با هر پروتئینی رمزگذاری کرد. ما می توانیم mRNA را به سلولهای تومور منتقل کنیم تا تومور پروتئین هایی را بیان کند که به سیستم ایمنی سیگنال می دهند تا به سلول تومور به عنوان یک پاتوژن خارجی که باید برداشته شود ، حمله کند. 
 
"همچنین می توانیم mRNA را به سلولهای ایمنی منتقل کنیم ، آنها را با حسگرهای پیشرفته برای تشخیص تومور مسلح کنیم. این کار به طور موثر به سیستم ایمنی بدن می آموزد که چگونه سلولهای تومور را از بین ببرد. درمان های موجود ما نیاز به ایجاد پروتئین های مصنوعی در آزمایشگاه دارند که باعث از بین رفتن تومورها یا فعال شدن سیستم ایمنی بدن در برابر آنها می شود. با استفاده از mRNA ، می توان هر تعداد از این پروتئین ها را بر روی همان مولکول mRNA رمزگذاری کرد و باعث شد سلول های تومور درمان های خود را مستقیماً در داخل تومور ایجاد کنند.
 
آخرین تحقیقات
 
با این حال ، یکی از چالش های استفاده از mRNA برای درمان سرطان این است که mRNA قبل به مدت طولانی در بدن دوام نمی آورد. توسعه فناوری برای تغییر این موضوع مطالعه جدیدی را منتشر کرده است.
 
محققان چینی هیدروژل جدیدی را که حاوی mRNA است و آن را تثبیت می کند ، تولید و آزمایش کردند ، که باعث می شود هم mRNA و هم یک ماده کمکی (ترکیبی که پاسخ ایمنی به واکسن را بهبود می بخشد) به آرامی آزاد شود. این کار اجازه می دهد تا درمان ها در طول ۳۰ روز ادامه یابد.
 
محققان گزارش دادند ، در این مطالعه ، موش های مبتلا به ملانوم که تحت درمان قرار گرفتند ، هم اندازه تومور را کاهش دادند و هم متاستاز بیشتری در ریه های آنها مشاهده نشده است.
 
اگر این کار در آزمایشات بعدی موفقیت آمیز باشد ، این می تواند یک پیشرفت امیدوار کننده برای درمان سرطان در انسان باشد. شرکت بی‌کرافت در حال کار بر روی یک فناوری مشابه است.
 
این شرکت گفت: "فناوری های فعلی برای درمان سرطان مبتنی بر mRNA در کلینیک  فقط قادر هستند تومور را به مدت یک یا دو روز به کارخانه های کوچک خود درمانی تبدیل کنند.
 
استراند (درمانگرها)فناوری mRNA تکثیر اختصاصی خود را ایجاد کرده است که باعث می شود تومورها بعد از چند روز این داروها را برای هفته ها بیان کنند. این امر باعث می شود که اثر درمانی بهتر شود ، تزریق کمتری برای بیماران انجام بگیرد و کیفیت زندگی بهتر بیمار وجود داشته باشد. 
 
چه چیزی در آینده نهفته است؟ آیا ما به آینده ای نگاه می کنیم که سرطان از طریق واکسن های mRNA بهبود یابد یا حداقل قابل درمان تر شود؟ پاسخ یک شایدِ خوش بینانه است.
 
"این اوایل کار است ، اما یک قدم جدید امیدوار کننده برای توسعه دارو محسوب می شود. تعدادی  برنامه ریزی مجدد سلولی و درمان جایگزینی پروتئین وجود دارد که واقعاً امیدوار کننده به نظر می رسد ، اما احتمالاً دومی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت زیرا ما در اندازه گیری بیان پروتئین مهارت داریم .
در حالی که واکسنهای mRNA از فناوری مشابهی با روشهای درمانی امروزی سرطان مانند ایمونوتراپی استفاده می کنند ،با این حال باید بدانین که سرطان و بیماریهای عفونی مانند هم نیستند.
 
سرطان یک بیماری پیچیده است ، DNA ما دائما جهش می یابد. مهم است که بفهمیم تعداد بسیاری از سرطان ها در دنیا وجود دارد و هیچ دو نوع سرطانی دقیقاً شبیه هم نیستند. ما باید به بررسی نتایج تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی  ادامه دهیم تا  mRNA مورد استفاده برای درمان یا محافظت در برابر سرطان را به طور کامل تری درک کنیم."
 
درمان های mRNA احتمالاً شامل دو واکسن خواهد بود. یکی افراد خاص سرطانی را هدف قرار می دهد در حالی که دومی داروی افرادی است که از نمونه سلولهای خودِ فرد فقط برای هدف قرار دادن سلولهای سرطانی استفاده می کند.
 
شنیدن اصطلاحات ساده مانند RNA ، DNA و واکسن برای افراد آسان است و فکر می کنند موفقیت در درمان یک گروه از بیماری ها با استفاده از همان فناوری و درمان گروه دیگری از بیماری ها قابل مقایسه است که این مشکل ساز است.ما به عنوان یک جامعه علمی و پزشکی به داده ها نگاه می کنیم ، یاد می گیریم و پیشرفت می کنیم. mRNA می تواند راه تولید یک واکسن کاملاً جدید را علیه انواع ویروس ها و بیماری ها را باز کند. 
 
 
ترجمه گلنوش محب علی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو