تخم مرغ یک غذای کامل است که طبخ بسیار آسان و سریعی دارد. بر روی سطح پوسته تخم مرغ، منافذ باز بسیار زیادی وجود دارد که امکان ورود اکسیژن به داخل بافت و خروج دی‌اکسیدکربن را برای تخم مرغ فراهم کرده است، این منافذ باز نیازمند بسته بندی مناسبی هستند تا تخم مرغ در معرض آلودگی و فساد قرار نگیرد، به همین دلیل تخم مرغ‌هایی که به‌صورت فله‌ای توزیع می‌شوند امکان آلودگی و فساد بسیار بیشتری دارند.

نگهداری تخم مرغ در داخل یخچال، موجب افزایش ماندگاری آن می‌شود. تخم مرغ‌های بسته بندی‌شده کاملاً تمیز و بهداشتی هستند درحالی‌که تخم مرغ‌های فله‌ای مستقیم از مرغداری خریده می‌شوند و کنترل بهداشتی زیادی بر رویشان قبل از توزیع صورت نمی‌گیرد.

صنعت بسته بندی تخم مرغ

تخم مرغ بسیار شکننده است و تنها یک بسته بندی مناسب، به‌خوبی از آن محافظت می‌نماید به‌طوری‌که بسته بندی تخم مرغ به یکی از مهم‌ترین مراحل تولید، جهت ارائه به بازار تا مرحله رسیدن به دست مصرف‌کننده است. بسته بندی تخم مرغ به لحاظ مواد اولیه بکار گرفته شده و نوع طراحی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بسته بندی تخم مرغ در شانه‌هایی از جنس کارتن، فیبر و پلاستیک صورت می‌گیرد که پلاستیک دارای بیشترین میزان امنیت در زمان حمل‌و‌نقل است. 

اغلب، تفاوت بسته بندی‌ها تأثیری بر بهداشت و سلامت محصول ندارد و بیشتر برای جلب نظر مشتری صورت می‌گیرند. تخم مرغ های بسته بندی شده، به کمک دستگاه‌های اتوماتیک از لحاظ آلودگی، شکستگی و وجود خون بررسی می‌شوند که بدین ترتیب محصولی سالم و بدون ضایعات به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. بسته بندی متداول تخم مرغ، بصورت شیرینگ پک سلفونی است.

تبلیغ: مشاوره و خرید دستگاه بسته بندی گوشت چرخ کرده - بهترین قطعات - خدمات پس از فروش

ویژگی‌های بسته بندی تخم مرغ

• یک بسته بندی مناسب، رطوبت و درجه حرارت تخم مرغ‌ها را به‌خوبی کنترل می‌کند تا مانع از خراب‌شدن آن‌ها شود و تا مدت‌زمان معینی تخم مرغ‌ها را تازه نگه می‌دارد.

• بسته بندی مناسب باید به‌گونه‌ای باشد تا ورود اکسیژن را فراهم سازد زیرا تخم مرغ نیاز به تنفس دارد.

• مواد اولیه بسته بندی باید بدون بو و بسیار تمیز باشد تا از انواع آلودگی‌ها و لکه شدن تخم مرغ جلوگیری نماید.

• بسته بندی مناسب باید استحکام کافی در زمان حمل‌و‌نقل و انواع روش‌های نگهداری را دارا باشد.

• هرچه بسته بندی شفاف‌تر باشد، راحت‌تر می‌توان سالم بودن تخم مرغ‌ها را مورد بررسی قرارداد.

• بسته بندی، موجب محافظت تخم مرغ در مقابل انواع باکتری‌ها و یا میکروارگانیسم‌ها می‌شود.

• هزینه بسته بندی باید به‌گونه‌ای باشد که تأثیر زیادی بر قیمت تمام شده محصول نداشته باشد.

• بسته بندی تخم مرغ باید دارای قابلیت بازیافت و کاهش حجم بعد از استفاده باشد تا مانع آسیب به محیط‌زیست شود.

• بسته بندی مناسب، مانع از هرگونه تغییر در طعم و کیفیت تخم مرغ می‌شود.

تبلیغ: مشاوره، خرید یا استعلام قیمت دستگاه بسته بندی بیسکویت - بهترین قطعات - خدمات پس از فروش

بسته بندی تخم مرغ

دستگاه بسته بندی شیرینگ پک

یکی از پرکاربردترین ماشین‌آلات بسته بندی، دستگاه شرینک پک است. شیرینگ پک نوعی از بسته بندی است که در آن از پوششی شفاف و نازک بنام نایلون استفاده می شود که اطراف محصول را احاطه می‌نماید. در نوعی از بسته بندی شرینک پک، پس از قرارگرفتن فیلم شیرینگ در اطراف محصول، این لایه پلاستیکی تحت حرارت قرار می‌گیرد تا به مقدار کافی کشش یابد و محصول را پک نماید. این نوع از دستگاه‌ها بسته بندی، سریع، با کیفیت، ارزان و با قابلیت حمل‌و‌نقل آسان را در اختیار صاحبان صنایع مختلف قرار می‌دهند. دستگاه‌های بسته بندی شیرینگ پک در اکثر صنایع قابل‌استفاده هستند و دارای تنوع زیادی به لحاظ اندازه و کاربری هستند. 

از دلایل محبوبیت بسته بندی با دستگاه‌های شیرینگ پک می‌توان به اشغال فضای کم بسته بندی، عدم نفوذ رطوبت و آسانی در جابه‌جایی محصول اشاره نمود. در حالت کلی نایلون‌های شرینگ پک به‌صورت پاکتی، تیوبی و فیلمی هستند، از خصوصیات اصلی فیلم شیرینگ می‌توان به استقامت، سبکی و قیمت ارزان آن اشاره نمود که این فیلم‌ها معمولاً از پی وی سی، پلی‌ اتیلن، پلی‌الفین و پلی پروپیلن ساخته می‌شوند. رول پلی‌اتیلن از جمله مواد مصرفی در دستگاه شرینک پک است که به دلیل ضخامت و مقاومت بالا برای بسته بندی‌های با وزن بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 در بسته بندی محصولاتی مانند تخم‌مرغ و خرما از سلفون‌های شفاف که میکرون پایینی دارند استفاده می‌شود که ظرافت بیشتری در بسته بندی دارند و به‌اندازه کافی شفاف هستند تا محصول داخلشان، به‌خوبی قابل دیدن باشد. معمولاً این سلفون‌ها به‌قدری شفاف هستند که شاید برخی از افراد در دید اول متوجه آن‌ها نشوند.

انواع دستگاه شیرینگ پک

این نوع از دستگاه‌ها به لحاظ عملکرد به شیرینگ پک دستی، شیرینگ پک نیمه اتوماتیک، شیرینگ پک اتوماتیک و شیرینگ پک تمام اتوماتیک تقسیم‌بندی می‌شوند. در صنایع غذایی باتوجه‌به ظرفیت و حجم تولید، از دستگاه‌های شیرینگ پک نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک استفاده می‌شود. در صنایع بزرگی که حجم تولید بالا است از دستگاه شیرینگ اورلپ استفاده می‌شود که تمام اتوماتیک بوده و سرعت بالایی در شیرینگ، دوخت و برش دارد. این نوع از دستگاه‌ها دوگانه‌سوز هستند و دارای قابلیت استفاده هم‌زمان از برق و گاز را دارند که تأثیر بسیار زیادی در کاهش میزان مصرف انرژی داشته و بسیار به‌صرفه هستند.

دستگاه بسته بندی

خرید دستگاه شیرینگ پک

یکی از دلایل خرید دستگاه‌های شیرینگ پک، استفاده بهینه از زمان است که خریدار باید متناسب با نوع تولید خود اقدام به خرید دستگاهی با اندازه و توان دوخت متناسب نماید و در این صورت است که خرید آن مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. دستگاه شرینک پک باتوجه‌به مدل، دارای تنوع قیمت زیادی است. انرژی مصرفی در این نوع از دستگاه‌ها وابسته به سفارش خریدار و منطقه‌ای است که می‌خواهد مورداستفاده قرار گیرد متغیر است، به طور مثال در مناطقی که گاز موجود نیست و یا دچار افت فشار است استفاده از نوع برقی این دستگاه مناسب‌تر است.

سخن پایانی

در این مقاله به نکاتی در زمینه بسته بندی تخم‌ مرغ، ویژگی‌های یک بسته بندی مناسب، انواع بسته بندی‌ها و دستگاه مناسب آن پرداخته شد. سعی نمایید تخم ‌مرغ را به‌صورت بسته بندی تهیه نمایید تا نیازی به شستشوی آن نباشد زیرا شستشوی تخم ‌مرغ عادتی نادرست است که موجب ورود آب و مواد شوینده به داخل بافت و افزایش شانس فساد و کپک زدن آن می‌شود. 

تخم ‌مرغ‌های تاریخ‌دار زمانی معنای واقعی خود را دارند که در شرایط بسته بندی توزیع شوند و نه به‌صورت فله‌ای، زیرا در این صورت است که در شرایط مناسبی نگهداری شده‌اند و در بازه زمانی مشخص شده سالم و تازه باقی خواهند ماند. به‌طورکلی، بسته بندی تخم مرغ موجب حفاظت از آن در مراحل حمل‌و‌نقل، بازاریابی، انبار، توزیع تا رسیدن به دست مصرف‌کننده است.