در این مطلب قصد داریم شما را با آموزش ابزار دقیق آشنا کنیم و اطلاعات مورد نیاز و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. حتما کلمه ابزاردقیق به گوشتان خورده، اما واقعا منظور از ابزار دقیق چیست؟ اگر بخواهیم تعریف ساده ای داشته باشیم باید گفت ابزاردقیق، علم و هنر استفاده از وسایل اندازه گیری به درستی و با کمترین خطا برای کمیت های مورد نظر در کارخانه است.

از آنجا که آموزش ابزاردقیق از اهمیت بالایی برخوردار است پس لازم است که در صرف زمان یادگیری این آموزش دقت لازم را داشت. در دوره آموزشی ابزار دقیق نماتک انواع روش های اندازه گیری فشار، دما، فلو و سطح، در کنار معرفی تجهیزات ابزار دقیق بررسی می شود. همچنین در طول ۹۰ ساعت آموزش ویدیویی مطالبی همچون استاندارد ها، نقشه تجهیزات اتصال، F&G خوانی، تهیه مدارک مهندسی ابزار دقیق و سیستم انواع شیرهای صنعتی به صورت کامل آموزش داده می شود.

دانستن این نکته که چگونه به عنوان یک مهندس ابزار دقیق وارد یک پروژه کاری شوید و بعد از آن با سوالات پیش رو چه برخوردی داشته باشید از مهارت هایی است که در هر آموزشی وجود ندارد، اما آموزش ۹۰ ساعته مجموعه نماتک پاسخ مناسبی برای این موانع است. اگر برای مصاحبه کاری به یک مجموعه بزرگ و معتبر مراجعه کنید به احتمال خیلی زیاد با تعدادی سوال از قبیل سوالات زیر مواجه خواهید شد. 

۱- چه سیگنال ها و پروتکل هایی در آموزش ابزار دقیق مورد استفاده قرار می ‌گیرند؟ 

۲- متریال کربن استیل، دای کست آلومینیوم، استنلس استیل و مونل چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟ 

۳- روش‌ های اندازه گیری دما، فشار، سطح و فلو را شرح دهید. 

۴- در مورد استاندارد های ضد انفجاری چه می دانید؟ 

۵- ویژگی چهار شیر را در ابزار دقیق بیان کنید. 

پاسخ گویی به این قبیل سوالات کار راحتی نیست و اگر بر ابزار دقیق تسلط کافی نداشته باشید نمی توانید به این سؤالات پاسخ دهید. بنابراین با تحصیلات آکادمیک قادر به جوابگویی این گونه پرسش ها نیستید و برای انجام این امر شما باید تجربه در محیط کاری داشته باشید. آموزش ابزار دقیق نماتک طوری ارائه شده است که کاملا کاربردی بوده و تجربه ی کاری مدرس را در اختیار شما قرار می دهد. 

شناخت جامع ابزار دقیق

فصل های آموزش ابزار دقیق چیست؟ 

این دوره شامل نود ساعت آموزش در قالب سیزده بخش به صورت کاملا کاربردی بوده و پس از گذراندن آزمون آنلاین و قبولی در آن، مدرک معتبری ارائه می شود که برای ورود به بازار کار مناسب است. 

برخی از فصولی که یک مهندس ابزار دقیق باید بداند عبارتند از:

• P&ID

در این بخش شما با استاندارد نقشه های P&ID، علائم و اختصارات نقشه P&ID، نمایش سیگنال های ارتباطی، رسم چند نقشه P&ID، اندازه گیری سطح یک وسل، رسم یک نقشه P&ID با ولو های کنترلی، رسم یک نقشه P&ID  با استفاده از Interlock، شماتیک کلی از سیستم اتوماسیون در یک کارخانه و خواندن نقشه  P&ID با استفاده از Legend  نقشه آشنا می شوید.

• تعاریف و اصطلاحات مقدماتی در ابزار دقیق 

آشنایی با تعاریف استاندارد ها، نوع ساخت تجهیز، مونل، هستلوی، اینکونل، سیگنال، نوع تغذیه تجهیزات، اتصالات در حوزه ابزار دقیق و غیره بسیار حائز اهمیت خواهد بود. 

• روش های اندازه گیری فشار 

دیمانسیون های فشار، محاسبه خطا، تحمل پذیری دمایی، تنظیم و کالیبراسیون گیج، رنج های استاندارد، متعلقات گیج فشار، منیفولد، ترانسمیتر فشار و غیره از دیگر موضوعات با اهمیت در ابزاردقیق است. 

• روش های اندازه گیری دما 

در این بخش شما با مشخصات ظاهری گیج دما، تحمل دمایی و استاندارد نفوذ گیج، ترموول، انواع فلنج، ترانسمیتر دما، ترموکوپل، روش نقطه اتصال  و غیره آشنا خواهید شد. 

دوره آموزشی ابزاردقیق

• روش های اندازه گیری فلو

رابطه محاسبه فلو، سرعت، اختلاف فشار، گستره اندازه گیری، نمودار تغییرات فشار در راستای لوله، نمودار تغییرات فلو بر حسب اختلاف فشار و غیره از دیگر مطالب مهم در یادگیری ابزار دقیق است. 

• روش های اندازه گیری سطح

در این فصل در مورد عمق سنج، فلوتر، معرفی چهار نوع سوئیچ سطح، انواع کنتاکت و غیره صحبت می شود. 

• نصب و اتصالات hook-up

آشنایی با نصب و انواع اتصالات، اتصال پیچی، اتصال فشاری، اتصال فلنجی، اتصال جوشی و غیره موضوعی است که باید به آن توجه کرد. 

• انواع شیر های صنعتی

معرفی مقدماتی در مورد ولو، مفاهیم و اصطلاحات کلیدی در مورد کنترل ولو، صدای مجاز و عدم ویبریشن، سرعت مجاز برای انواع سیال، متعلقات یک کنترل ولو و غیره بسسیار مهم است. 

• کابل – گلند – جعبه تقسیم – سینی های کابل

در این فصل شما با جعبه تقسیم، استاندارد حفاظت و نفوذ جعبه تقسیم، کابل، انواع کابل متناسب با کاربرد، نحوه جاسازی گلند و سیم بندی کابل، سینی کابل و غیره آشنا می شوید. 

• استاندارد های حفاظت و انفجار 

مطالبی همچون ایمنی، طبقه بندی محیط های انفجار در داخل یک سایت، محیط ایمن، معرفی انواع استانداردها، گروه های گازی، خاصیت آتش زایی و غیره نیز از واجبات آموزش های ابزاردقیق است. 

• سیستم F&G

برای یک مهندس ابزار دقیق لازم است با سیستم اطفا، سیستم کنترل، مفاهیم و انواع تجهیزات ابزار دقیق، انواع دتکتور گاز و غیره آشنایی کامل داشته باشد. 

• استراتژی های کنترل و کالیبراسیون

در این قسمت با کالیبراسیون، بررسی پروتکل هارت، خطای غیر خطی، خطای هیسترزیس و غیره آشنا خواهید شد. 

• تهیه مدارک مهندسی

آشنایی با تعریف پروژه، کارفرما، مشاور، نقشه خوانی ابزار دقیق، وظیفه واحد بازاریابی و غیره نیز ضروری است. 

آموزش ابزاردقیق

آموزش ابزار دقیق به صورت آنلاین 

برخی از مباحث آموزش ابزار دقیق همچون پروتکل هارت، کالیبراسیون تجهیزات ابزار دقیق، انتخاب گیج فشار، انواع سطح سنج، نقشه خوانی ابزار دقیق، انواع ترانسمیتر ها و غیره را به صورت آنلاین و رایگان در اختیار شما قرار داده ایم. برای تبدیل شدن به یک مهندس ابزار دقیق باید 7 گام ضروری زیر را به خوبی بشناسید. 

1- ابزار دقیق چیست؟ 

2- استاندارد های آن چیست؟ 

3- تجهیزات مرتبط با این حوزه کدامند؟

4- صنایع مرتبط با آن را می شناسید؟

5- رشته و گرایش های دانشگاهی آن کدامند؟

6- آموزش ابزار دقیق به چه صورت است؟

7- بازار کار مهندسی ابزاردقیق به چه شکل است؟

پاسخ همه این سوالات را می توانید در مرجع آموزشی ابزار دقیق در سایت آموزشی نماتک مشاهده کنید و شرایط کاری مورد علاقه و مناسب با خودتان را انتخاب کنید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید با نگاهی صحیح وارد این حوزه شوید و از آموزش ابزار دقیق و این شغل دوست داشتنی لذت ببرید. این حوزه به مهندسین توانمند، حرفه ای و کاربلد بسیاری نیاز دارد.

برای مشاهده نقشه راه و مرجع رایگان ابزار دقیق اینجا را کلیک کنید.