سینماهای قدیمی تغییر کاربری می‌دهند؟

منبع: ایران آرت

92

1399/12/18

11:17


رئیس شورای صنفی نمایش می‌گوید: شرایط امروز دیگر به‌گونه‌ای نیست که سینما‌های تک‌سالنه بتوانند سرپا بمانند و باید کنار این سالن‌ها دیگر امکانات تفریحی مردم فراهم شود.

ایران آرت: سالن‌های قدیمی سینما بخشی از میراث فرهنگی هر شهر هستند که در حافظه جمعی چند نسل جای دارند و خاطرات مشترکی را تداعی می‌کنند. تهران سالن‌های قدیمی که مدت‌هاست دیگر تماشاگری در آنها پا نمی‌گذارد و مجذوب جادوی فیلم‌ها نمی‌شود کم ندارد. عده‌ای معتقدند عمر این سالن‌ها به پایان رسیده و باید آنها را با سینماهای مدرن و به‌روز جایگزین کرد و عده‌ای دیگر خواهان تغییر کاربری این سالن‌ها هستند. بعضی هم اعتقاد دارند که نباید این سالن‌ها را تخریب کرد چراکه از بین رفتن این سالن‌ها باعث از بین رفتن هویت و میراث فرهنگی شهر می‌شود. در دوره و زمانه‌ای که پردیس‌های سینمایی یکه‌تازی می‌کنند و سینماروها ترجیح می‌دهند در سالن‌های نوساز و باکیفیت پردیس‌ها هم فیلم ببینند و هم کمی تفریح کنند، تکلیف سالن‌های قدیمی چیست؟

تقاضای تغییر کاربری 10سینمای تک‌سالنه

چند روز پیش، مرتضی شایسته، رئیس شورای صنفی نمایش، در برنامه "سینما" با اشاره به اینکه بیش از 10سالن سینما درخواست تغییر کاربری داده‌اند گفت: "شرایط امروز دیگر به‌گونه‌ای نیست که سینما‌های تک‌سالنه بتوانند سرپا بمانند و باید کنار این سالن‌ها دیگر امکانات تفریحی مردم فراهم شود." یکی از دلایل افول سینماهای تک‌سالنه، به شیوع کرونا بازمی‌گردد که تبعات اقتصادی زیادی برای سینما داشت. با شیوع کرونا سینماها در بیشتر ایام سال بسته بودند و مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا از حضور در مکان‌هایی مثل سینماها خودداری می‌کردند. حتی اکران فیلم موفقی مثل "شنای‌پروانه" هم نتوانست امسال به سالن‌های سینما رونقی بدهد. شایسته درخصوص وضعیت سینما‌ها در سال بعد در همین برنامه گفت: "پیش‌بینی من این است که در نیمه‌اول سال آینده هم شرایط به همین روال سال گذشته باشد و امید داریم از نیمه‌دوم سال و بعد از واکسیناسیون کشوری شرایط سینما‌ها بهتر شود." این یعنی فعلاً بحران ادامه دارد و چه‌بسا بعد از کرونا تعداد سینماهای تهران کمتر از قبل از شیوع کرونا باشد.

حوزه‌هنری؛ حامی احیای سینماها

بعد از اینکه مرتضی شایسته از درخواست 10سینما برای تغییر کاربری خبر داد، خبرهایی مبنی بر درخواست حوزه‌هنری برای تغییر کاربری 2سینمای متعلق به این نهاد منتشر شد. اگر سینماهای خصوصی به‌دلیل اینکه صاحبانشان توانایی مالی برای بازسازی و سر‌پا ‌نگه‌داشتن این سینماها ندارند، حداقل از نهادهایی مثل حوزه‌هنری انتظار می‌رود که در زمینه سینماداری و بازسازی و احیای سینماهای قدیمی پیشگام باشند. همین هم شد که روابط‌عمومی سینمایی حوزه‌هنری، در پی انتشار اخباری درباره تغییر کاربری سینمای متعلق به حوزه‌هنری، در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد. در این اطلاعیه آمده است: "در پی انتشار برخی اخبار غیررسمی درباره تغییر کاربری سینمای متعلق به حوزه‌هنری، بدین وسیله این اخبار تکذیب و اعلام می‌شود هیچ‌گونه درخواستی از سوی حوزه‌هنری برای تغییر کاربری سینمایی ارائه نشده است. بلکه برعکس، مؤسسه "بهمن سبز" به‌عنوان بازوی سینماداری این نهاد، با بازسازی و توسعه بیش از ۳۰سینمای ماندگار به احیای این هنر کمک کرده است. حوزه‌هنری همانگونه که طی یک سال گذشته با روشن نگه‌داشتن چراغ سینماهای خود در سخت‌ترین شرایط، با وجود تعطیلی سینماهای بخش‌خصوصی، عدم‌توقف چرخه اکران با تأمین و پخش فیلم‌های جدید، اقدامات صنفی بسیار با مکاتبات و طرح مطالبات سینماداران در جلب حمایت دولت و ستاد ملی کرونا برای بازگشایی و تغییر گروه شغلی سینما، تسویه دیون صاحبان فیلم‌ها از فروش سال گذشته، نمایش عمومی فیلم سینمایی "دیدن این فیلم جرم است" برای تزریق روح تازه به سینما و زمینه‌سازی و میزبانی خود با ۲۵سینما در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر نشان داد احیای سینما از اولویت‌های مهم این نهاد فرهنگی است، در ادامه نیز تلاش خود را برای بازگشت رونق به سینما خواهد کرد."

میراثی برای آیندگان

بازسازی بسیاری از سینماهای قدیمی شاید از حیث مالی به‌صرفه نباشد، به‌خصوص در دوره و زمانه‌ای که سینما رفتن دیگر چندان روی بورس نیست و پلتفرم‌های نمایش آنلاین مشتریان پروپاقرصی پیدا کرده‌اند که راغب به تماشای فیلم‌ها در خانه هستند. در این وضعیت شاید نشود از تغییر کاربری یا تخریب همه سینماهای قدیمی جلوگیری کرد اما سازمان‌ها و نهادهایی که بودجه و امکانش را دارند می‌توانند برخی سینمای‌های قدیمی را به مکان‌هایی فرهنگی چندمنظوره تبدیل کنند تا نسل‌های آتی نیز از موهبت میراث‌فرهنگی شهرشان بهره‌مند شوند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو