اقدامات اولیه در صورت بلع مواد شوینده توسط کودکان

58

1399/12/18

11:19


دانشیار گروه گوارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم که در روزهای پایانی سال با آن مواجه هستیم بلع مواد شوینده توسط کودکان است اظهار کرد: متاسفانه این موضوع موجب آسیب به دستگاه گوارش کودک می شود که عواقبت آن می تواند برای کودک جبران ناپذیر باشد.

اقدامات اولیه در صورت بلع مواد شوینده توسط کودکان

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد علی کیانی خاطر نشان کرد: در بسیاری از مواقع، والدین مواد شوینده را  در کابینت و زیر سینک ظرفشویی قرار می دهند و یا زمانی که درگیر نظافت منزل هستند مواد شوینده را گوشه ای از خانه میگذارند که به راحتی برای کودک قابل دسترسی می باشد و یا  مواد شوینده را در بطری های نوشیدنی قرار می دهند که تمامی این موارد زمینه بلع رادر کودکان افزایش می دهد.
 
فوق متخصص گوارش کودکان با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی والدین و اجتناب از قرار دادن مواد شوینده در دسترس کودکان تصریح کرد: در شرایطی که والدین متوجه می شوند کودک ماده ای سوزاننده یا شیمیایی نوشیده، لازم است که قبل از هرچیز خونسردی خود را حفظ کنند. و از درمان های خانگی به طور جدی پرهیز کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن باید کودک را به مراکز درمانی انتقال داد.
 
دکتر کیانی با بیان اینکه برخی از والدین در زمان بلع و نوشیدن مواد شیمیایی و شوینده اقدام به خوراندن آبلیمو یا شیر به کودک و وادار نمودن وی به استفراغ می کنند اظهار کرد: تمامی این اقدامات منجر به پخش شدن مواد سوزاننده در دستگاه گوارش کودک شده و آسیب های وارده را شدید تر میکند.
 
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: از علائم مهمی که در ابتدای بلع مواد سوزاننده ممکن است در کودک بروز کند استفراغ، آبریزش از کنار دهان، درد شکم، بلع دردناک و امتناع از نوشیدن است. والدین باید دقت کنند که بر اساس ظاهر کودک تصمیم گیری نکنند چرا که ممکن است ظاهر کودک هیچ مشکلی نداشته باشد اما دستگاه گوارش دچار آسیب های جدی شده باشد. بنابراین اگر والدین متوجه شدند کودک مواد شیمیایی خورده، حتی اگر علائم خاصی ندارد باید حتما به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 
وی افزود: استنشاق گاز های ناشی از مواد شیمیایی از دیگر مشکلاتی است که ممکن است به کودک آسیب وارد کند بنابراین توجه جدی از سوی والدین نیاز است تا از آسیب دیدن کودکان پیشگیری شود.
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو