مفهوم قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ و چگونه با این قانون عکس های بهتری بگیریم؟

مفهوم قانون یک سوم در عکاسی چیست؟ و چگونه با این قانون عکس های بهتری بگیریم؟


منبع: آرگا

179

1399/12/18

11:45


عکاسی یک حرفه است و عکاسان از دید هنری بالایی نسبت به هر سوژه ای برخوردارند. به همین خاطر است که یک عکس می تواند دقیقه ها چشم بیننده را به خودش جلب کند, زیرا یک عکاس هنرمند و حرفه ای داشته است که با رعایت قوانین و بهره بردن از هوش و خلاقیت خودش آن را عکاسی کرده است. نشریه آرگا برای اینکه شما هم بتوانید یک عکس زیبا بگیرید و از آن لذت ببرید, این بار در مورد قانون یک سوم عکاسی سخن گفته است.

هنرمندان در دوران رنسانس, قبل از اختراع دوربین از قانون یک سوم در نقاشی های شان استفاده می کردند. در نتیجه این تکنیک آنقدر قدیمی است که نمی توان از مخترع یا ابداع کننده آن سخنی گفت. اما یک قاعده مهم و مفید در عکاسی است که سالها است از آن برای برداشتن عکس های زیبا بهره میبرند. برای افزایش اطلاع از این اصل و فرا گیری روش کار با این قوانین قدیمی به مطالعه ادامه این بحث بپردازید.

آشنایی با قانون یک سوم در عکاسی

در ابتدا بهتر است بگوییم اصل یک سوم چیست؟ اصل یک سوم یا نسبت یک سوم یکی از قوانین پر کاربرد در عکاسی و نقاشی است که اصرار و تاکید دارد تا شخص یا عناصر مهم در صحنه, در محل برخورد و تلاقی خطهای افقی و عمودی که بیشترین توجه را به خود جلب می کند قرار بگیرد. برای توضیح بیشتر با این تکنیک باید بگویم که شما فرض کنید یک تصویر به وسیله دو خط افقی و دو خط عمودی به نه قسمت مساوی و برابر تقسیم شده باشد. قاعده یک سوم می گوید: مهمترین و جذابترین عنصر یا عناصر موجود در صحنه باید در راستای این خطها یا در نقاطی که این خطوط به یکدیگر برخورد می کنند, قرار بگیرد. البته عنصر موردنظر می تواند نزدیک به نقطه و یا خط تلاقی هم واقع شود.

توضیح قانون یک سوم و کار با این قانون

تقسیم بندی عکس برای قانون یک سوم در عکاسی

تاریخچه قانون یک سوم در عکاسی و نقاشی

در ترکیب بندی کادرمان از دو سمت عمودی و افقی, سوژه اصلی مان را بعد از تقسیم بندی در یکی از این نقاط برخورد, در نظر می گیریم. با بهره گیری از قانون یک سوم, وقتی شخص یا عنصر را به کنار کادر به جای مرکز قرار می دهیم علاوه بر جذابیت عکس, به مخاطب فرصت بازدید از باقی فضای عکس را هم می دهیم, عکس را از حالت رسمی در عناصر و ژست پرسنلی در اشخاص خارج می کنیم, به عکس اجازه تنفس می دهیم و همچنین این کار به شما اجازه می دهد تا از فضای خالی صحنه استفاده بیشتری بکنید.

روش کار با قانون یک سوم در عکاسی

چگونه در عکاسی از قانون یک سوم استفاده کنیم؟

مزایای استفاده از قانون یک سوم در عکاسی

در بسیاری از دوربین های پیشرفته مثل  DSLR  با فعال کردن قابلیت  Grid view  در دوربین, خطوط کادربندی ظاهر می شوند و سبب عکاسی راحت تر با این قاعده و یا نسبیت می شوند. اما گاهی اوقات مثل وقتی که نشان دادن قرینگی یک عکس یا منظره یا محیط, جذابتر و زیباتر از این حالت باشد, از این قانون چشم پوشی می کنیم.

عکس هنری با استفاده از رعایت قانون یک سوم

عکس با دید هنری و قاعده یک سوم

قاعده یک سوم در عکاسی چیست؟

عکس های جذاب با استفاده از قانون یک سوم

چه زمانی نباید از تکنیک یک سوم استفاده کنید.

هنگام استفاده از تکنیک یک سوم، حتی زمانی که سوژه خود را به صورتی که ذکر شد، در کادر قرار دهید، تغییری نخواهد کرد و این می تواند مشکل بزرگ این تکنیک باشد و این بدین معنا می باشد که شما به چیزی که در حال عکاسی از آن هستید، توجهی ندارید؛ مثلا در حین عکاسی ممکن است در برخی صحنه ها، ترکیب بندی را از بین ببرید و عناصر مهمی را کنار بگذارید به این خاطر که تنها می خواهید به تکنیک یک سوم پایپند باشید.

استفاده از تکنیک یک سوم در عکاسی برای مبتدیان می تواند آنها را از ترکیب بندی مرکزی دور کند، از این رو ممکن است همیشه به این فکر باشید که برای داشتن یک ترکیب بندی موفق و عالی باید سوژه هایتان در امتداد خطوط و تقاطع ها در شبکه ۳ × ۳ قرار داشته باشند.

قوانین یک سوم در عکاسی

به طور کلی هر نوع ترکیب غیر مرکزی (نه فقط تکنیک یک سوم) می تواند خوب باشد، البته به جای آن بهتر است، سعی شود تا کمی دور از مرکز و یا حتی در گوشه ها کادر بندی کنید. گاهی موقع خود صحنه نوع ترکیب بندی مناسب برای داشتن بهترین حالت عکس را در اختیارتان قرار خواهد داد. در عکسی که در ادامه می بینید، سوژه در سمت چب فریم قرار گرفته است و احتمالا عکاس در حین گرفتن عکس قصد خاصی داشته یا اینکه به این فکر می کرد که عکس گرفته شده تا حدی جالب و غیر منتظره باشد، از آنجا که بسیاری از عکس ها ممکن است حاوی پیام خاصی باشند، از این رو در صورتی که آنها را با تکنیک یک سوم کادر بندی کنند، پیام موجود در تصویر به خوبی منتقل نخواهد شد.

ضمن اینکه نباید ترکیب بندی مرکزی را نادیده بگیرید، هر چند استفاده بیش از حد از آن می تواند بسیار خسته کننده و یکنواخت باشد اما به عنوان یک روش موثر برای ترکیب بندی عکسها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که یک سوژه قوی و واحد داشته باشید، می توانید از ترکیب بندی مرکزی به میزان کمتری استفاده کنید، از این رو گاهی بدون در نظر گرفتن تکنیک یک سوم نیز مشکلی پیش نخواهد آمد.

قانون 1/3 در عکاسی

در عکاسی نوع دوربین و قواعد آن دارای اهمیت است اما, بهترین و مثمر ثمرترین دوربین چشم شما و بهترین قاعده دید هنری شما می باشد. برای آشنایی بیشتر با مطالب مفید ارائه شده در زمینه عکاسی می توانید در اینجا کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو