تزریق واکسن رازی کووپارس به داوطلبان گروه دوم فردا آغاز می‌شود

78

1399/12/18

14:46


تزریق واکسن رازی کووپارس به داوطلبان گروه دوم فردا آغاز می‌شود

سلامت نیوز:محقق اصلی کارآزمایی بالینی واکسن رازی کوو پارس گفت: اولین داوطلب از گروه دوم تست بالینی واکسن (کرونا) رازی کوو پارس فردا (سه شنبه) واکسن خود را دریافت می کند تا تزریق واکسن به گروه بعدی این طرح مطالعات روی ۱۲۰ نفر آغاز شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر سعید کلانتری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تعداد داوطلبان مرحله نخست تست بالینی واکسن رازی کوو پارس ۱۳۳ نفر هستند که ۱۳ داوطلب به عنوان پیشقراول و بقیه در چهار گروه ۳۰ نفر قرار دارند.
این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: واکسن رازی کوو پارس طی چند روز به ۱۳ داوطلب پیشقراول تزریق شده و تزریق واکسن به بقیه داوطلبان از فردا آغاز می شود.
کلانتری یادآور شد: فاز اول تست بالینی این واکسن از ۱۰ اسفند ماه در بیمارستان رسول اکرم تهران آغاز شد و ۱۳ داوطلب شامل ۱۰ مرد و ۳ زن این واکسن را دریافت کردند.


برنامه بخش دوم فاز اول مطالعه تست انسانی برای ایمنی واکسن و پیدا کردن دوز مناسب

محقق کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس با اشاره به اینکه پیش بینی می‌ شود مرحله دوم فاز اول تست انسانی تا اردیبهشت ماه به پایان برسد، افزود: مرحله دوم فاز اول تست انسانی شامل ۱۲۰ داوطلب در چهار گروه است که یک گروه واکسن نما، یک گروه دوز ۵، یک گروه دوز ۱۰ و یک گروه دوز ۲۰ میلی گرم دریافت می‌کنند. این پروژه تحقیقاتی کاملاً دو سو کور است.
کلانتری افزود: پس از اینکه اردیبهشت ماه فاز اول به پایان رسید و اطلاعات و مستندات پروژه واکسن کووپارس به مراجع مربوطه از جمله سازمان غذا و دارو ارائه شد و توانستیم مجوز فاز دوم را دریافت کنیم، فاز دوم با ۵۰۰ نفر در سال آینده آغاز خواهد شد.


هیچ واکنش نامطلوبی در داوطلبان مشاهده نشده است

کلانتری خاطرنشان کرد: تا این لحظه هیچ واکنش نامطلوبی در داوطلبان مشاهده نشده است. به جز چند مورد درد خیلی مختصر محل تزریق، واکنش دیگری تاکنون مشاهده نشده است.وی ادامه داد: تاکنون این مرحله به لحاظ عوارض، مطالعه موفق بوده است و به عبارتی عوارض خاصی در این افراد دیده نشده است.


کلانتری ادامه داد: در مورد عوارض طولانی مدت یا اثربخشی واکسن نیاز به زمان بیشتری است؛ به عبارتی باید زمان بیشتری بگذارد تا در این مورد قضاوت کنیم.
وی از تمام افرادی که تمایل دارند در کارآزمایی واکسن کووپارس شرکت کنند، درخواست کرد که در این طرح مطالعاتی شرکت کنند.
کلانتری گفت: افرادی که در نزدیکی سایت کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس در بیمارستان رسول اکرم زندگی می‌کنند می‌توانند با مراجعه به سایت کارآزمایی بالینی کووپارس درخواست خود را برای داوطلب شدن این واکسن ارائه کنند.


وی ادامه داد: در این مرحله نیاز به داوطلبان سالم ۱۸ تا ۵۵ سال است و هر فرد واجد شرایطی می‌تواند وارد این مطالعه شود. ورود به مطالعه اختیاری است و هر زمان که علاقه‌ای به ادامه نداشته باشد، می‌تواند از مطالعه خارج شود و تعهدی برای فرد ایجاد نمی‌کند.
محقق اصلی پروژه کووپارس درباره آنتی بادی و ایمنی زایی واکسن کووپارس گفت: هنوز برای بررسی ایمنی زایی و آنتی بادی زود است.
به گزارش ایرنا، واکسن رازی کووپارس نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کرونا است که روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی مستقر در کرج رونمایی شد.


این واکسن به عنوان اولین واکسن تزریقی - استنشاقی پروتئین نوترکیب کووید- ۱۹، توسط موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و مطابق با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت تولید شد.


موسسه رازی از اسفند سال ۱۳۹۸ کار ساخت واکسن را آغاز و از روش واکسن پروتئینی نوترکیب که از ایمن ترین واکسن ها است، برای تولید آن استفاده کرد.
این موسسه در فاصله زمانی اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۹۹، کار طراحی این واکسن را به پایان رساند، اردیبهشت دُزسنجی و فرمولاسیون انجام شد و از خرداد ماه ۹۹، آزمایش این واکسن روی ۵۰۰ حیوان صورت گرفت.


واکسن کووپارس رازی تحت رهبری وزارت بهداشت و با کار کارشناسی دقیق سازمان غذا و دارو انجام شده است. با تصویب کمیته ملی اخلاق، آزمایش انسانی این واکسن از دهم اسفند ماه روی ۱۳ نفر در بیمارستان رسول اکرم (ص) تهران آغاز شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو