جهانگیری: مبارزه با فساد باید ریشه‌ای باشد

منبع: برترین ها

58

1399/12/18

15:21


معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم کار ریشه‌ای در زمینه مبارزه با فساد، گفت: فردی فساد کرده و پول بیت‌المال را خورده و غارت کرده است باید با آن به‌شدت برخورد شود تا این ننگ فساد از دامن جمهوری اسلامی پاک شود.

خبرگزاری ایرنا: معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم کار ریشه‌ای در زمینه مبارزه با فساد، گفت: فردی فساد کرده و پول بیت‌المال را خورده و غارت کرده است باید با آن به‌شدت برخورد شود تا این ننگ فساد از دامن جمهوری اسلامی پاک شود.

اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور که در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برگزار شد، افزود: عده‌ای که پای مبارزه با فساد هستند در زندگی شخصی و کاری‌شان اهل مبارزه با فساد بودن را نشان می‌دهند.

وی در ادامه گفت: آنهایی که به دنبال مبارزه با فساد هستند یک نوع از آن همین کارهایی است که قوه قضاییه انجام می‌دهد. وقتی مشخص می‌شود که فردی فساد کرده و پولی از بیت‌المال گرفته، خورده و غارت کرده است باید با آن به‌شدت برخورد شود تا این ننگ فساد از دامن جمهوری اسلامی پاک شود که در اینجا از اقدامات آقای رییسی در این زمینه تشکر می‌کنم.

معاون اول رییس جمهوری بر لزوم کار ریشه ای در این زمینه تاکید کرد و گفت: اخیرا در جلسه پیشگیری از فساد که در قوه قضاییه برگزار شد، گفتم رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۰ فرمان مبارزه با فساد را به سران سه قوه صادر کرد که جزو فرمان‌های خیلی مهم است. ایشان فرمودند حتی زیر مجموعه‌های دفتر رهبری هم در این مبارزه مستثنی نیستند و هرجا موردی دیدید با آن برخورد کنید.

وی ادامه داد: در آن جا گفتم آیا از سال ۸۰ تا الان فساد کم شده است. پس مشخص است که یک جای کار گیر دارد. اشکالی در روش کار هست یا در مبارزه صادق و واقعی نیستیم یا بد مبارزه می‌کنیم با وجود اینکه در مبارزه با فساد زحمت کشیده می‌شود اما در عین حال فساد توسعه پیدا کرده است بنابراین نیازمند آسیب شناسی دقیق است.

سال ۹۸ لایحه شفافیت را به مجلس دادیم؛ هنوز اعلام وصول نشده است

جهانگیری با اشاره به تشکیل ستادی در دولت با مسئولیت وزیران گفت: در این ستاد گفتیم گلوگاه‌هایی در داخل برخی دستگاه‌ها وجود دارد این گلوگاه‌ها همان جایی است که امضاهای طلایی در آن وجود دارد و منجر به فساد می‌شود، بنابراین باید این گلوگاه‌ها شناسایی و با مفسدان برخورد شود.

وی با تاکید بر این که راه اصلی مبارزه با فساد شفافیت است، گفت: تا همه چیز پشت دیوارهای شیشه ای قرار نگیرد فساد هست. دولت لایحه شفافیت را سال ۱۳۹۸ تصویب کرد و به مجلس فرستاد اما هنوز اعلام وصول نشده است در حالی که هر لایحه ای که به مجلس فرستاده می‌شود باید اعلام وصول شود.

جهانگیری افزود: لایحه دیگری هم فرستادیم که عمدتا به قوه مجریه برمی‌گشت. هیچ مدیر و هیچ هیات مدیره‌ای در دولت و غیردولت نباید در موضوعی که خود منافعی دارد، تصمیم‌گیری کند. مثلا فردی به سازمان و جنگل ها مراجعه کرده است می‌خواهد زمین بگیرد حق ندارد مدیری که در آن شرکت حضور دارد و منافعی دارد پشت میز سازمان و جنگل‌ها بنشیند و درباره زمین تصمیم بگیرد باید از آن جلسه بیرون برود و بگذارد دیگرانی که منافعی ندارند تصمیم گیری کنند. بنابراین این لایحه را به اسم لایحه تعارض منافع به مجلس فرستادیم.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: اینها کارهای ریشه‌ای است که سمن‌ها و رسانه‌ها از جمله جاهایی هستند که می تواند فسادها را آشکار کنند و همه چیز را پشت آینه نشان دهند.

جهانگیری در ادامه با بیان این که یکی از راه‌هایی که برای شفافیت و مبارزه با فساد انجام شد بحث ایجاد سامانه‌ها و دولت الکترونیک بود گفت: دولت روی این موضوع تمرکز جدی کرد تا به هر قیمتی شده باید دولت الکترونیک را در این دولت به نقطه قابل توجه و قبولی برسانیم.

پول و زمین دو کانون اصلی سوء استفاده و فساد هستند

وی با تاکید بر اینکه بیشترین فساد در حوزه پول و زمین صورت گرفته، گفت: الان هم می‌گویم پول و زمین دو کانون اصلی سوء استفاده و فساد هستند که خوشبختانه بیشترین سامانه‌ها در حوزه پول ایجاد شده است. تقریبا امروز در حوزه پول و بانک و مسایلی مربوط به آنها در دولت الکترونیک از همه دستگاه‌ها جلوتر هستند و سامانه هایشان تشکیل شده است. امروز از کسی که به بانک مراجعه می‌کند و درخواست ارز می‌کند تا مراحلی که ارز آن داده می‌شود و جنس وارد کردن آن توسط سیستم رصد می شود و امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم که همه چیز در منظر مردم است.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: گفته می‌شود بعضی دستگاه‌ها گزارش داده‌اند که اینقدر ارز گم شده است. لیست آنها وجود دارد و هرکسی ارزی گرفته و کالایی وارد نکرده است به دستگاه قضایی شکایت شود و قوه قضاییه هم که پای کار است و با آنها برخورد می کند.

وی با بیان این که در بخش مبارزه با زمین خواری عقب‌تر هستیم گفت: باید در بخش زمین آقای خاوازی و منصور تمام وقت خود را روی آن بگذارند که معلوم شود یک متر زمین در کدام نقطه زمین‌های منابع طبیعی به چه فردی و برای چه واگذار شده است و این سامانه ها باید شفاف در اختیار مردم قرار گیرد و مردم بدانند.

جهانگیری با تاکید بر این که من طرفدار توسعه ایران هستم گفت: نمی‌خواهم کسی اگر واقعا می‌خواهد زمین بگیرد که طرحی را انجام دهد، کشاورزی کند و جنگل بکارد ذره‌ای معطل شود چرا که این زمین‌ها برای همین کارها است ولی نباید یک متر زمین کشور به کسی داده شود که بگیرد و از آن سوء استفاده کند.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد سامانه ها گفت: همه دستگاه‌ها مکلف هستند که با این سامانه‌ها حداکثر همکاری را انجام دهند. عدم همکاری این نیست که یک وظیفه اداری انجام ندهیم و بگوییم چرا باید اطلاعاتمان را در این سامانه‌ها در اختیار دیگران بگذاریم. اولا که این اطلاعات ارث پدری کسی نیست این اطلاعات متعلق به ملت ایران است باید در جایی که از آن خوب استفاده می‌کند، قرار بگیرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این که رصد کردن راحت‌ترین کار برای مبارزه و جلوگیری از فساد است گفت: باید سامانه مدیریت اراضی حتما دنبال شده و کارگروه فراقوه ای که در ارتباط با زمین و بانک در ستاد مقابله با مفاسد تشکیل شده پیگیری شود.

وی در ادامه با اشاره به شرایط طبیعی کشور اظهار داشت: ما کشوری هستیم که در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار داریم و بعضی سال‌ها با پدیده خشکسالی و کم آبی روبرو هستیم که همه زندگی و اقتصاد ما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. کشاورزی که از اهمیت بالایی برخوردار است تحت تاثیر قرار می‌گیرد. حتی آب شرب مردم در خیلی مناطق در دوران کم آبی با تهدید تنش کم آبی روبرو می‌شود و متأسفانه امسال هم بارندگی تا الان خیلی خوب نبوده است و نگرانی در این زمینه جدی است.

باید برای مدیریت‌آب فکر جدی کرد

معاون اول رییس جمهوری گفت: یکی از آسیب‌هایی که در حوزه منابع طبیعی داریم سال‌های زیاد کم آبی است. در سال‌های پر آبی و بارندگی زیاد هم با پدیده سیلاب روبرو می شویم که متاسفانه درنوروز 98 در خیلی مناطق کشور مشکلاتی به وجود آورد.

جهانگیری موضوع آب، منابع طبیعی و محیط زیست را از چالش‌ها و موضوعات اصلی کشور عنوان کرد و گفت: ایران همیشه با کم آبی روبرو بوده است. الان در جاهایی با پدیده فرونشست زمین، خشک شدن نهرها و قنات‌ها و با مهاجرت روستاییان و تخلیه روستاها مواجه شدیم. هیچ برنامه‌ای در توسعه نمی‌توان در ایران نوشت مگر اینکه به ابر چالش‌های آب، منابع طبیعی و محیط زیست پرداخته شود. اینها مسائلی است که به حیات ایران بستگی دارد بنابراین برای مدیریت آب باید فکر جدی شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر لزوم توجه جدی به محیط زیست وآلودگی شهرهای بزرگ اظهار کرد: امروز در اثر کم آبی و بارندگی، گفته می شود دریاچه‌ها خشک می شوند. دریاچه ارومیه به مرحله ای می رسید که به یکی از بزرگترین کانون های تهدید در شمال غرب کشور تبدیل شود و این امر زندگی ۲۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌داد و ما نگران آن بودیم. امروز تالاب های مهمی در کشور یا خشک شده است یا به سمت خشک شدن حرکت می‌کند. علاوه بر این یا پدیده ریزگردها که به خصوص در خوزستان مواجه هستیم.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: این پدیده‌ها به ما هشدار می‌دهد نسبت به مسایل محیط زیست و منابع طبیعی کشور جدی باشیم و باید تلاش کنیم که از این بحران‌های جدی جلوگیری کنیم.

دریاچه ارومیه از خطر عبور کرده است/ برای تالاب انزلی برنامه هفت ساله تصویب کردیم

جهانگیری اضافه کرد: در همین دولت نشان داده شد می‌توان برخی مشکلات حتی بزرگ را حل کرد. روزی که بحث احیای دریاچه ارومیه بود و جزو اولین مصوبات دولت یازدهم بود، خیلی از کارشناسان و صاحب نظران در همین صدا و سیما آمدند و تمسخر کردند که این چه کاری است که می کنید مگر می‌شود با آب ریختن اینجا را احیا کرد. اما دولت در احیای دریاچه ارومیه خیلی خوب عمل کرد و می توان گفت دریاچه ارومیه الان از خطرات عبور کرده است و الان دریاچه‌ای زنده است و تونلی که قرار است آب به این دریاچه انتقال دهد در روزهای پایانی کار خود است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تشکیل ستادهای تالاب های کشور گفت: در جلسه ستاد تالاب ها هم برای تالاب بندر انزلی برنامه ای ۷ ساله تصویب کردیم و هم برای میانکاله و خلیج گرگان مصوباتی تصویب کردیم. اخیرا هم ستادی برای احیای جنگل‌ها درست شده است.

باید مثل جان خود از جنگل‌ها مراقبت کنیم/ جنگلها و منابع طبیعی انفال هستند/ بحث موقوفه بودن جنگل‌ها و منابع طبیعی شوخی است

وی تاکید کرد: ما دو محدوده جنگلی در کشور داریم که باید از آنها مثل جان خود مراقبت کنیم. یکی جنگل های شمال و یکی جنگل های زاگرس است. این که گفته می‌شود این جنگل‌ها و کوه ها موقوفه است اینها شوخی است. جنگل ها و منابع طبیعی انفال هستند و متعلق به تمام ملت ایران است که باید از آنها محافظت کنیم.

جهانگیری با بیان این که لایحه‌ای را برای حفاظت از جنگل ها به مجلس فرستاده ایم و همه چیز برای حفاظت از جنگل‌ها برای دولت و سازمان جنگل‌ها روشن است، گفت: زمانی گفته می‌شود که بخشی از کوه دماوند بخشی جزو موقوفات است که این حرفها فقط برای آزار روح مردم خوب است. ما مکلف هستیم از این منابع طبیعی که متعلق به نسل های آینده ایران است محافظت کنیم.

وی با بیان این که برای حفاظت از جنگل‌های شمال اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: وقتی در جلسه گفتند درختان جنگل‌های زاگرس به دلیل بیماری در معرض خطر قرار گرفته است و درختان کهن آن دچار آسیب شده است هر انسان علاقه مند به ایران را نگران می‌کند. من همانجا گفتم از هر کارشناس داخلی و خارجی برای حل این مشکل استفاده کنید تا مانع تخریب این جنگل شود.

باید در مقابل البرز سر تعظیم فرود ‌بیاوریم

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به ماجرای جوانی بنام البرز که برای جلوگیری از مهار آتش در جنگل های زاگرس جان خود را از دست داده است گفت: انسان باید سر تعظیم در مقابل چنین انسان هایی فرود آورد که این گونه به منابع طبیعی اهمیت می دهند.

وی در پایان گفت: بخش زیادی از ریزگردها در کشور از خارج از ایران می آید. ما باید از طرح های مراقبت از فرسایش خاک باید حمایت کنیم. طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در برخی جاهای کشور باعث احیای زندگی در روستاها و مناطق شده است. ما از تجاوز به منابع طبیعی کشور باید جلوگیری کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو