احتمال مقاوم شدن کرونا در برابر واکسن با تاخیر در واکسینه کردن جامعه | کرونای انگلیسی‌ بیشتر جوانان را تهدید می‌کند؟

52

1399/12/18

16:47


احتمال مقاوم شدن کرونا در برابر واکسن با تاخیر در واکسینه کردن جامعه | کرونای انگلیسی‌ بیشتر جوانان را تهدید می‌کند؟

سلامت نیوز: رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران گفت: هر چه دیرتر وارد چرخه واکسیناسیون شویم، توان گردش ویروس بیشتر می‌شود و حتی امکان دارد در برابر واکسن مقاوم شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علیجان تبرایی رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران و عضو شورای مشورتی مدیریت بیماری کرونا وزارت بهداشت با اشاره به شباهت روش درمان و رعایت پروتکل‌ها در مواجهه با ویروس ووهان چین و دیگر ویروس‌های جهش‌یافته، گفت: هنوز پاسخ مشخصی درباره این سوال وجود ندارد که آیا افرادی که به ویروس ووهان مبتلا شدند و بهبود پیدا کردند، آیا امکان دارد به ویروس جهش‌یافته هم مبتلا شوند یا نه.

وی ادامه داد: ویروس‌ها همیشه در حال جهش هستند، اما نگرانی از این جهش‌ها به دلیل قدرت انتقال مربوط است که حتی این هم به درستی اثبات نشده، یعنی گزارش‌هایی در این زمینه وجود دارد، اما نیاز به بررسی بیشتر دارد.

تبرایی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر عدم انتقال ویروس کرونا از سطح افزود: این موضوع که ویروس کرونا از طریق سطح منتقل نمی‌شود، پیش‌تر هم از مراکز تحقیقاتی دنیا اعلام شده بود و احتمال انتقال ویروس در این شرایط نزدیک به صفر است و در واقع این موضوعی قابل اعتنا است.

رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران با اشاره به عادی بودن جهش در ویروس‌ها بیان کرد: همین که یک فرد ویروس کرونا را به دیگری منتقل کند، این انتظار وجود دارد که در بدن آن فرد ده جهش دیده شود، جهش‌ها گاهی باعث پر خطر شدن و گاهی کم خطر شدن بیماری می‌شود، جهش به خودی خود رفتار طبیعی ویروس است.

وی افزود: نکته‌ی قابل اهمیت این است که جهش رفتاری طبیعی است، اما باید جلوی چرخش ویروس گرفته شود تا ریسک پر خطر شدن آن کم شود، هر چقدر در بین جمعیت گردش ویروس بیشتر باشد، شانس جهش‌های خطرناک افزایش پیدا می‌کند.

عضو شورای مشورتی مدیریت بیماری کرونا وزارت بهداشت ادامه داد: بنابراین هرچه واکسیناسیون را سریع‌تر انجام دهیم جلو می‌افتیم، هر چه ایمنی جمعی سریع‌تر شکل بگیرد، امکان این‌که از ویروس جلوتر حرکت کنیم بیشتر می‌شود.

وی گفت: هر چه دیرتر وارد چرخه‌ی واکسیناسیون شویم، توان گردش ویروس بیشتر می‌شود و حتی امکان دارد در برابر واکسن مقاوم شود.

تبرایی در مورد اظهارات مطرح شده در مورد تغییر سن مبتلایان به ویروس کرونا توضیح داد: توجه کنید که در رابطه با ابتلای افراد کم سن، انگلیسی‌ها حرف خود را پس گرفتند، چون شرایط را درست بررسی نکرده بودند، اما چون جوان‌ها به عنوان نیروی کار در جامعه حضور دارند و ویروس هم در گردش است، بیشتر در معرض ویروس قرار می‌گیرند، حتی موضوع دیگر این است که افراد مسن پیش‌تر درگیر ویروس شدند و حالا کمی در برابرش مقاوم شدند که احتمال درگیریشان کمتر شده است.

وی افزود: واقعیت این است که ما هنوز به صورت دقیقی سویه‌های در گردش ویروس را در کشور نمی‌دانیم و تعداد ویروس‌هایی که ردیف‌های ژنی آنها در کشور مشخص شده، فعلا کم است تا بخواهیم با آن به اطلاعات کامل‌تری دست پیدا کنیم.

تبرایی گفت: حتی شاید گردش ویروس در کشور ما متفاوت از جهش انگلیسی باشد که چیزی از آن نمی‌دانیم، در طول یک سال گذشته ویروس علائم مختلفی مثل سرفه، تب، علائم گوارشی، از دست رفتن بویایی از خود نشان داده و امکان دارد در شکل جدیدش دوره کمون بیماری کوتاه و علائمش شدیدتر شده باشد، در این یک سال ویروس علائم مختلفی از خود را نمایش گذاشته است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو