ضرر میلیون دلاری برند دولچه و گابانا به دنبال افشای پیام های ضد چینی این شرکت

ضرر میلیون دلاری برند دولچه و گابانا به دنبال افشای پیام های ضد چینی این شرکت


منبع: روزیاتو

97

1399/12/18

20:14


برند دولچه و گابانا به دنبال انتشار تصاویر پیام های نژاد پرستانه ی منتسب به طراح خود توسط دو فشن بلاگر، درآمد زیادی را از دست داد.

شرکت دولچه و گابانا از دو فشن بلاگر به جرم تهمت و افترا شکایت کرده است. این بلاگرها تصاویر پیام های ضد آسیایی منتسب به یکی از طراحان برند دولچه و گابانا را منتشر کرده بودند.

انتشار پیام های مذکور به بایکوت شدن شرکت دولچه و گابانا از سوی مشتریان آسیایی انجامید، به همین دلیل این خانه ی مد ایتالیایی در شکایت خود درخواست ۶۰۰ میلیون دلار خسارت کرده است.

بلاگرهای وبسایت دایت پرادا (Diet Prada) در سال ۲۰۱۸ تصاویری از پیام هایی منتشر کرده بودند که گفته می شود توسط استفانو گابانا، طراح برند دولچه و گابانا ارسال شده بود. این پیام ها حاوی اظهارات نژادپرستانه درباره ی کشور چین بود، به همین دلیل موجب واکنش شدیدی شد که به پایین کشیدن محصولات برند دولچه و گابانا از قفسه ی فروشگاه ها در بازار آسیا و قطع همکاری چهره های مشهور با این شرکت منجر گشت.

این شکایت در سال ۲۰۱۹ در دادگاهی در شهر میلان ِ ایتالیا طرح شده بود اما این هفته توسط بلاگرهای وبسایت دایت پرادا – تونی لیو و لیندزی شولیر – علنی شد. آن ها طی پستی در اینستاگرام وبسایت دایت پرادا این خبر را اعلام کردند.

این وبسایت شکایت برند دولچه و گابانا را تلاشی برای ساکت کردن دایت پرادا و شخص تونی و لیندزی می داند.

در سال ۲۰۱۸ برند دولچه و گابانا با انتشار چند ویدئو در آستانه ی برگزاری فشن شوی شانگهای خود جنجال برانگیز شد. در این ویدئوها تلاش های یک مدل چینی برای خوردن غذاهای ایتالیایی با چاپستیک به تصویر کشیده شده بود.

این ویدئوها به بی توجهی به ملاحظات فرهنگی متهم شدند به همین دلیل پخش آن ها متوقف شد.

پس از این اتفاق پیام هایی منتسب به طراح برند دولچه و گابانا منتشر شد که واکنش شدیدی را به دنبال داشت، به طوری که فشن شوی شانگهای لغو شد و بسیاری از چهره های مشهور آسیایی از این برند اعلام برائت کردند.

گفته می شود از حساب اینستاگرامی آقای گابانا به زنی آسیایی به نام میکیلا ترانووا پیام هایی ارسال شده بود.

در این پیام ها از قول آقای گابانا آمده بود: «اگر چینی ها از دیدن دختری که پیتزا و پاستا را با چاپستیک می خورد دلخور می شوند معنی اش آن است که آن چینی ها احساس حقارت می کنند… که این دیگر مشکل ما نیست!»

«همه ی دنیا می دانند که چینی ها با چاپستیک غذا می خورند و غربی ها با کارد و چنگال!!! این اسمش می شود نژادپرستی؟ هاها تو عقل در کله ات نیست.»

«با این حساب می شود گفت شما نژادپرست هستید چون سگ ها را می خورید؟»

«همه ی دنیا می دانند شما چه برخوردی با سگ ها دارید!!! پس از این نظر شما نژادپرست تر از ما هستید. ما به سگ ها احترام می گذاریم. ما نمی توانیم آن ها را بخوریم، بلکه عاشق شان هستیم و با آن ها زندگی می کنیم.»

در بخش دیگری از این پیام ها آمده بود: «کشور [چند ایموجی مدفوع] چین است» و «مافیای جاهل و متعفن چین».

تصاویر این پیام ها در حساب اینستاگرامی دایت پرادا منتشر شد و بیشتر از ۵۷ هزار لایک دریافت کرد.

به دنبال این اتفاق، دومنیکو دولچه و استفانو گابانا، طراحان این برند ایتالیایی با حضور در ویدئویی از مردم چین عذرخواهی کردند اما مدعی شدند حساب کاربری آقای گابانا هک شده بود و آن پیام ها را برای خانم ترانووا ارسال نکرده بودند.

حالا این خانه مد در شکایت خود به دنبال دریافت ۴۵۰ میلیون یورویی است که از سال ۲۰۱۸ صرف بازگرداندن وجهه ی برند خود کرده، به علاوه ی ۳ میلیون یورو خسارت وارد شده به این شرکت و نیز ۱ میلیون یورو خسارت برای آقای گابانا.

شرکت دولچه و گابانا همچنین به خاطر لغو فشن شوی شانگهای خود ۸/۶ میلیون پوند درخواست خسارت کرده است. این برند به دنبال دریافت ۸/۶ میلیون پوند به خاطر مخارج کارکنان خود و نیز ۸۹/۶ میلیون پوند برای سود از دست رفته ی فروش محصولات خود در بازار آسیا در فاصله ی نوامبر ۲۰۱۸ تا مارس ۲۰۱۹ نیز هست.

از زمان علنی شدن این شکایت، بیشتر از ۳۸ هزار دلار به وبسایت دایت پرادا اهدا شده تا از این پول برای دفاع از خود در برابر شکایت برند مشهور ایتالیایی استفاده کند.

آقای لو و خانم شولیر در بیانیه ای اعلام کردند اجازه نخواهند داد این شکایت وبسایت آن ها را که بیش از ۲/۵ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارد، ساکت کند.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو