کورسوی امید به صعود بهاری بورس

منبع: برترین ها

97

1399/12/19

07:28


با رشد ۲ درصدی بورس در مبادلات روزدوشنبه امید‌ها به رشد بازار سهام در روز‌های پایانی امسال و ابتدای سال جدید تقویت شد

روزنامه همشهری: با رشد 2درصدی بورس در مبادلات روزدوشنبه امیدها به رشد بازار سهام در روزهای پایانی امسال و ابتدای سال جدید تقویت شد

دیروز با رشد 2درصدی شاخص کل امید تازه‌ای در دل سهامداران برای رشد بازارسهام در روزهای پایانی سال به‌وجود آمد.

این روز‌ها در بازار سهام این شایعه پیچیده که شاخص بورس از هفته سوم اسفند‌ماه با رشد مواجه می‌شود و این رشد دست‌کم تا چند‌ ماه ادامه خواهد یافت. شاید سهامداران با تکیه بر حافظه تاریخی خود دل به رشد بازار سهام در ابتدای سال جدید بسته‌اند که در چند سال گذشته مدام تکرار شده است. با این حال برخی تحلیلگران می‌گویند اقداماتی مانند افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت، در سهام و آزاد گذاشتن کارگزاران برای تعیین تکلیف اعتبار‌هایی که به مشتریانشان داده‌اند می‌تواند به تزریق نقدینگی به بازار سهام منجر شود و زمینه رشد شاخص‌های بورس را فراهم کند.

عوامل احتمالی رشد شاخص

چند روز از مصوبه جدید شورای بورس برای افزایش سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در بازارسهام می‌گذرد. طبق این مصوبه صندوق‌های با درآمد ثابت می‌توانند تا 25درصد از منابع مالی خود را صرف خرید سهام کنند و این کار را باید از همین حالا شروع کنند و تا پایان سال دست‌کم 3درصد از منابع مالی خود را به سهام اختصاص دهند. به‌گفته کارشناسان این موضوع می‌تواند به تزریق نقدینگی به بازار سهام منجر شود.

برخی برآوردها نشان می‌دهد درصورت اجرای این مصوبه دست‌کم 9هزار میلیارد تومان نقدینگی تازه به بورس تزریق خواهد شد. عامل دیگری که می‌تواند به رشد بورس کمک کند باز گذاشتن دست کارگزاران برای تسویه اعتبارهای اعطایی به مشتریان در پایان سال است که می‌تواند به تقویت جریان نقدینگی در بازار سهام منجر شود. به باور کارشناسان اینکه شرکت‌های کارگزاری دیگر مجبور نیستند حتما اعتبار‌های پرداختی را تا پایان سال تسویه کنند و موجب می‌شود دریافت‌کنندگان اعتبار، این ریسک را بپذیرند که سال را بدون نقد کردن دارایی‌هایشان در بورس به پایان برسانند به ماندگاری نقدینگی در بورس منجرخواهد شد.

یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری در تحلیل دلایل رشد شاخص بورس در مبادلات دیروز نوشت: اختیاری کردن تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها، افزایش نصاب صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و همچنین تصویب لایحه 1.9تریلیون دلاری حمایتی در اقتصاد آمریکا، دیروز در بورس تهران باعث افزایش تقاضا در برخی نمادهای بنیادی شد بنابراین دور از انتظار نیست اگر در روزهای آینده بهبود تقاضا و ورود نقدینگی در نمادهای بزرگ به وقوع بپیوندد. پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه هم دراین باره می‌گوید: ثبات عوامل بنیادی مانند قیمت ارز و قیمت‌های جهانی و مصوبات شورای بورس در حوزه صندوق با درآمد ثابت و طرح حمایت از ۴.۵ میلیون سهامدار باعث شد معاملات بورس در روز دوشنبه از روز یکشنبه بهتر شود.

آیا شایعه رشد بازار درست است؟

هر سال همزمان با آغاز سال جدید شاخص کل بورس تهران با جهش و رشد محسوسی مواجه می‌شود شاید همین موضوع ازجمله دلایلی است که شایعه رشد بورس در آخر سال را تقویت کرده و تعدادی از سهامداران را به این باور رسانده که به‌زودی رشد بورس آغاز می‌شود.

دیروز رئیس سازمان بورس هم با نوعی خوش‌بینی نسبت به آینده بازار سهام سخن گفت و بر جو شایعات نسبت به آغاز رشد بورس دامن زد.

محمدعلی دهقان‌دهنوی، شرایط بازار سرمایه را رو به بهبود دانست و تأکید کرد: کاهش احتمالی قیمت ارز برای بازار سرمایه تهدید نیست زیرا تحولات دیپلماتیک باعث رفع محدودیت‌ها در تجارت خارجی می‌شود و بسیاری از هزینه‌های نقل و انتقال را کاهش می‌دهد. علاوه بر این با رونق تولید، بازارهای جدید را به روی صادرات خواهد گشود. اما آیا تحلیلگران هم بر این باورند که بورس در آخر سال رشد خواهد کرد و این فرضیه را تأیید می‌کنند؟

پیمان حدادی با تأکید بر اینکه در 2هفته گذشته معاملات بازار اوراق بدهی و همچنین رمزارزها بر بورس سایه انداخته، می‌گوید: بازار سهام در روزهای آینده متعادل خواهد بود و شاخص بورس در آخرین روز کاری سال یعنی ٢٧ اسفند با رشد به‌کار خود پایان خواهد داد و در سال جدید هم انتظار می‌رود با محدودیت‌هایی که برای رمز ارزها درنظر گرفته شده خروج نقدینگی از بورس کاهش یابد. او پیش‌بینی کرد از هفته دوم یا سوم فروردین بازار سهام وارد مدار صعودی شود و دیگر نمی‌توان به راحتی به سهام ارزنده و بنیادی بازار دست یافت. به‌گفته او بهار بورس نزدیک است و پیش‌بینی می‌شود شاخص تا خرداد به کانال یک میلیون و ٧٠٠هزار واحدی برسد.

جعفر عزیزی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در این‌باره می‌گوید: از یک طرف نرخ سود بین بانکی در مسیر کاهش قرار گرفته و فروش اوراق دولتی برای جبران کسری بودجه رو به پایان است و از طرف دیگر نرخ ارز در یک دامنه مشخص ۱۰درصدی به‌طور نسبی تثبیت شده است. آمار صادرات نفت و اقلام غیرنفتی رو‌به بهبود می‌روند و کسب‌وکارها به‌تدریج از شوک اولیه ناشی از کرونا فاصله می‌گیرند.

او با بیان اینکه با افزایش تزریق واکسن ویروس کرونا هم تحت کنترل درخواهد آمد، ادامه داد: شیوع این ویروس اثر شگرفی بر قیمت نفت و‌ موادخام داشت و این موضوع بر کشور خام‌فروشی مانند ایران به‌ویژه در شرایط سخت تحریم، فشار اقتصادی زیادی وارد کرد، اما اکنون با برطرف شدن ریسک غیرقابل کنترل بودن این ویروس به‌تدریج شاهد گشایش‌هایی در درآمدهای ارزی خواهیم بود و این موضوع اثر مثبتی بر بازار سهام خواهد داشت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو