طرز تهیه کلوچه مربایی

طرز تهیه کلوچه مربایی خوشمزه و مجلسی

کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه سرو می شود. کلوچه ها معمولا به صورت مغز دار طبخ می شود که فواید زیادی دارد. علاوه بر این که کلوچه ها شیرینی کمتری نسبت به کیک دارند، بافت منسجم تری نیز دارند. در دستور زیر، کلوچه مربایی به صورت خانگی و در فر طبخ می شود.

مواد لازم کلوچه مربایی
آرد۲ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
پودر خمیر مایه فوری۱ قاشق غذا خوری
شکر۱ قاشق غذا خوری
آب ولرمنصف لیوان
نمکنوک قاشق چای خوری
روغن کنجد۲ قاشق غذا خوری
مربا و کره بادام زمینی و شیره انگوربه میزان دلخواه

دستور پخت کلوچه مربایی

مرحله اول

برای تهیه کلوچه خوشمزه در ابتدای کار، یک کاسه را بر می داریم. سپس آب و شکر و خمیر مایه را اضافه می کنیم. سپس با قاشق چوبی آن را هم می زنیم و درب ظرف را می بندیم تا به عمل آید و کف کند. در این فاصله، یک کاسه دیگر بر می داریم.

مرحله دوم

سپس تخم مرغ ها و روغن و نمک را داخل آن می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم. خمیر مایه که به عمل آمد را به آن اضافه می کنیم و با مواد مخلوط می کنیم. آرد را کم کم در دو مرحله اضافه می کنیم. سپس با قاشق هم می زنیم تا خمیر جمع شود.

مرحله سوم

سپس کف یک کاسه را به طور کامل چرب می کنیم. در ادامه خمیر را درون کاسه گذاشته و نیم ساعت به آن استراحت می دهیم. به اندازه یک نارنگی از خمیر را جدا کرده و داخل آن را یک حفره متوسط با دست ایجاد می کنیم.

مرحله چهارم

مربا و شیره و کره بادام زمینی را که با هم مخلوط کرده ایم داخل خمیر می ریزیم. فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد می گذاریم تا گرم شود. سپس کف سینی فر را کاغذ روغنی قرار می دهیم. کمی سطح را چرب می کنیم.

مرحله پنجم

کلوچه ها را روی کاغذ گذاشته و سپس سینی فر را به مدت ۲۰ دقیقه درون فر با همان دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا پخته و طلایی شود. وقتی کلوچه ها پخته شد، از فر خارج کرده و صبر می کنیم تا از دما بیفتد. سپس از سینی جدا کرده و داخل ظرف مناسب می چینیم.

مطالب پیشنهادی