طرز تهیه پیاز پلو

طرز تهیه پیاز پلو سوغان پلو با گوشت قلقلی مرغ خوشمزه ترکی اردبیلی تبریزی

برنج یکی از محبوب ترین و پر مصرف ترین غذا ها در سراسر جهان است. هم چنین این غذا با روش های مختلفی پخته و سرو می شود. سوغان پلو پیاز پلو، یک غذای مخصوص شهر اردبیل است. در زبان اردبیلی به پیاز های کوچک سوغان گفته می شود و به همین دلیل این غذا در شهر اردبیل با نام سوغان پلو شناخته می شود. این غذا یک نوع برنج مخلوط به حساب می آید که با گوشت چرخ کرده و پیاز طبخ می شود. این غذا طعم و عطر فوق العاده ای دارد و یکی از غذاهای محبوب این شهر به حساب می آید.

مواد لازم برای ۳ نفر
پیاز گوچک۱۲ عدد (برای هرنفر ۴ عدد)
نمک و آبلیموبه مقدار لازم
پیاز متوسط۲ عدد
گوشت۲۰۰ گرم
آرد نخودچی یا پودر جو دوسر یا آرد سوخاری۲ قاشق غذا خوری
فلفل و سماقبه مقدار لازم
برنج۳ پیمانه
سیب زمینی برای ته دیگبه مقدار لازم
زعفران دم کردهنصف استکان

دستور پخت پیاز پلو

مرحله اول

برای تهیه سوغان پلوی اردبیلی ابتدا پیاز های کوچک را پوست گرفته و شسته و به آن آبلیمو و کمی نمک می زنیم. سپس یک تابه بر می داریم و با روغن سرخ می کنیم تا طلایی و مغز پخت شود. سپس از روغن خارج کرده و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

یک پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه تفت می دهیم تا به خوبی سرخ شود. یک کاسه بر می داریم. یک پیاز دیگر را رنده می کنیم. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم. سپس با آرد نخودچی یا آرد سوخاری مخلوط کرده و ورز می دهیم.

مرحله سوم

سپس به اندازه یک گردو برداشته و قلقلی می کنیم. و در یک تابه با کمی روغن سرخ می کنیم. سپس پیاز های سرخ شده را هم به آن اضافه کرده و از روی حرارت بر می داریم. برنج را از شب قبل با کمی آب و نمک خیس می کنیم. سپس آب آن را بیرون می ریزیم.

مرحله چهارم

سپس در یک قابلمه آب جوش و نمک می ریزیم تا نیم پز شود. سپس آبکش می کنیم. سیب زمینی ها را شسته و پوست می کنیم و ورقه ای خرد می کنیم. یک قابلمه بر داشته و کف آن را چرب می کنیم. سیب زمینی ها را کف قابلمه قرار می دهیم.

مرحله پنجم

در این مرحله یک لایه برنج روی سیب زمینی ها ریخته کمی از پیاز های کوچک و کمی از قلقلی ها را روی آن می ریزیم. سپس لایه بعدی برنج را روی آن می ریزیم. این کار را تا زمانی که مواد و برنج تمام شود ادامه می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله زعفران دم کرده را روی آن ریخته و روی حرارت کم با دم کنی قرار می دهیم تا برنج دم بکشد. حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای دم کشیدن غذا نیاز است، سپس پیاز پلو را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و سرو می کنیم.

مطالب پیشنهادی