مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور چه بلایی سرتان می آورد

90

1399/12/19

11:03


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور به بهانه رفع مشکل بی‌خوابی بسیارخطرناک بوده و ممکن است که عوارض جبران‌ناپذیری را در فرد مصرف‌کننده ایجاد کند.

مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور چه بلایی سرتان می آورد

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر هادی اسدپور خاطر نشان کرد: سابقه پزشکی خواب در خراسان به دهه ۷۰ که علم خواب در پزشکی ایران مطرح شد برمی‌گردد و از دهه ۸۰ هم بحث فعال کردن کلینیک‌های خواب مطرح شد که در گام نخست کلینیک خواب تهران راه اندازی شد و در سال ۸۷ کلینیک خواب در مشهد در بیمارستان ابن سینا فعال شد.
 
وی افزود: کلینیک خواب بیمارستان ابن سینا مشهد مدت ۱۲ سال است که به افراد دارای اختلال در خواب و مشکلات کم‌خوابی و بی‌خوابی خدمت‌رسانی می‌کند و عمده مراجعات به این کلینیک موارد دارای اختلالات تنفسی و خر و پف در زمان خواب هستند و این گروه ۸۰ درصد مراجعه‌کنندگان به این کلینیک را شامل می‌شوند.
 
فلوشیپ خواب با بیان اینکه برخی از مواردی که به کلینیک خواب بیمارستان ابن سینا مراجعه می‌کنند با توجه به شرایطی که دارند بستری می‌شوند تا تحت درمان قرار بگیرند، خاطرنشان کرد: عمده موارد بستری‌ها شامل افراد دارای اختلال در بی‌خوابی، اختلالات حرکتی در خواب و سندرم‌پای بی‌قرار، ریتم سینگادین و پرخوابی هستند.
 
دکتر اسدپور تصریح کرد: بعد از راه‌اندازی کلینیک خواب بیمارستان ابن سینا به تدریج و با گسترش تخت‌های این کلینیک از یک به دو تخت پیشنهاد راه‌اندازی فلوشیپ خواب مطرح شد که خوشبختانه با حمایت مسئولان و همراهی اعضای هیات علمی گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد این بخش از ۲ سال قبل در این کلینیک فعال شده است و به جرات می‌توان گفت که یکی از بهترین قطب‌های فلوشیپ خواب در ایران را در مشهد داریم.
 
وی با ذکر این نکته که مهمترین علل بی‌خوابی در مشکلات روحی و سایکولوژی بوده که عمدتاً با پیشرفت مدیاها و تکنولوژی‌های جدید همچون تلویزیون، موبایل و غیره است که برنامه خواب منظم فرد را به هم می‌زند و این موارد از عمده دلایل مشکلات بهداشت خواب به‌شمار می‌رود، تاکید کرد: از جمله بیماری جسمی مرتبط با اختلالات خواب می‌توان به وقفه تنفسی انسدادی، سندرم‌ پای بی‌قرار و مشکلات روانپزشکی اشاره کرد و بی‌شک رعایت بهداشت خواب در رفع و درمان این نوع مشکلات بسیار حائزاهمیت است.
 
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: توصیه کلی این است که در ساعتی معین به خواب برویم و در ساعت معینی هم بیدار شویم و در کنار آن باید از خواب طولانی پرهیز کرد تا برنامه منظم خوابمان به هم نخورد.
 
دکتر اسدپور با اشاره به اینکه در زمان تاریکی باید نور کم باشد و وقتی فضای‌خانه تاریک شود فرد به‌طور طبیعی به خواب می‌رود، بیان کرد: در زمانی که از صفحات نورانی موبایل، تلویزیون و لامپ‌های زیاد استفاده می‌شود آسیب‌های جدی به خواب استاندارد فرد وارد می‌شود و موجب بی‌خوابی و یا عدم خواب به‌موقع آن فرد می‌گردد، زیرا این فرد مسائل مرتبط با بهداشت خواب را رعایت نکرده است.
 
وی اضافه کرد: در اتاق خواب نباید از وسایل دارای نور استفاده شود، تعریفی که برای اتاق خواب داریم این است که این مکان مختص خواب بوده و نه انجام کارهای دیگر، اگر فرد مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از درازکشیدن به خواب نرفت در مکانی دیگر چند دقیقه‌ای به مطالعه بپردازد و زمانی که چشمانش خسته شد به اتاق خواب برگردد تا بخوابد.
 
فلوشیپ خواب با تاکید بر اینکه در شب باید از خوردن چای، قهوه، نسکافه و دیگر مواد محرکی که باعث بی‌خوابی می‌شود پرهیز شود، گفت: اگر کسی مشکل خواب دارد باید به پزشک مراجعه کند و از خودتجویزی و خوردن قرص‌های خواب پرهیز کند، زیرا مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور به بهانه رفع مشکل بی‌خوابی بسیارخطرناک بوده و ممکن است که عوارض جبران‌ناپذیری را در فرد مصرف‌کننده ایجاد کند.
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو