علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز(سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: در ابتدا شهادت امام موسی کاظم(ع) را تسلیت عرض می کنم. سختی هاو مشکلاتی که آن امام بزرگوار در طول زندگی خود کشیدند، برای همه می تواند نمونه بارزی از درس صبر، استقامت و مبارزه باشد. امام موسی کاظم (ع) نشان دادند که در سخت‌ترین شرایط می توان مقاوم بود و تحث تاثیر قرار نگرفت بلکه بر دشمنان هم تاثیر گذاشت و مقاومت آنها را شکست. انشاء الله همه ما بتوانیم سیره زندگی ائمه در زندگی شخصی و اجتماعی خود جاری کنیم.

ربیعی در ادامه با اشاره به مساله برجام گفت: در روزهای گذشته، روابط خارجی ایران، یکی از مهمترین مقاطع تاریخ سیاسی ما را پشت سر گذاشت و موضوع برجام در کانون تماس‌های مفید و سازنده ی بین المللی رییس جمهور و برخی همتایانش درباره برجام بود.

اهم اظهارات وی را در ادامه به نقل از مهر و فارس بخوانید؛

* بدون شک برجام بزرگترین اتفاق سیاسی در دهه های اخیر و یک دستاورد ملی بوده که هرچند به دلیل آنکه دیوانه ای سنگی به چاه انداخت؛ از برجام خارج شد و انتفاع مردم ما از لغو تحریم ها را به تعویق انداخت اما اطمینان داریم که بزودی این اختلال به پایان خواهد رسید و دولت آمریکا به راه درستی که آن را ترک کرده بازخواهد گشت.

* برجام، نقطه‌ عطفی در تاریخ صلح جویی و تدبیر ایران است؛ جایی که با سرافزاری، عزت و حفظ تمامیت ارضی ایران و ضمن نگه داشتن دستاوردهای صنعت صلح آمیز هسته ای برای پایان دادن به تحریم های چندجانبه و مستظهر به قطعنامه های شورای امنیت اقدام کرد.

* بدون این نتایج و دستاوردها نه ما در موضع برتر اخلاقی و حقوقی بعد از خروج آمریکا از برجام قرار می گرفتیم و نه امروز می توانستیم با تکیه بر قطعنامه شورای امنیت ملل متحد از حقوق مردم ایران در لغو تحریم های غیرقانونی دفاع کنیم.

* در تداوم این تلاش ها و در نتیجه رایزنی‌های وزارت امور خارجه، خوشبختانه قطعنامه جدیدی که قرار بود علیه ایران در شورای حکام آژانس بین المللی به تصویب برسد، کنار گذاشته شد.

* امروز کشورهای زیادی با حسن نیت در حال تلاش برای احیای برجام هستند. اطمینان داریم که در آینده ای نزدیک این هدف محقق خواهد شد چون تنها راهی است که تامین کننده صلح در جهان و تضمین کننده منافع همه کشورهاست. برجام، یک مصوبه قانونی بین‌المللی است و آمریکا  چاره‌ای جز تن دادن به قانون ندارد.

* از همین جا مجددا به کاخ سفید توصیه می کنیم همان طور که رئیس جمهور قبلی آمریکا به یک‌باره از برجام خارج شد، بی قید و شرط به برجام بازگردند و بیشتر از این، راه را برای دیپلماسی سخت و پیچیده نکنند.

* باید یادآوری کنم که در ۴ سال گذشته ما راه دپپلماسی را باز نگه داشتیم نه آنها و امروز کسی که باید اولین قدم را در راه دیپلماسی بردارد آنها هستند نه ما.

*{ با اشاره به مصوبات شورای هماهنگی سران قوا}: دیروز عصر جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تشکیل شد. در این جلسه پس از بحث پیرامون مسائل اقتصادی کشور و مشکلات و هماهنگی‌های مورد نیاز بین قوا،  مقابله و برنامه ریزی با وضعیت اقتصادی که به سبب تحریم‌های ظالمانه به وجود آمده، مورد بحث قرار گرفت.

* رئیس‌جمهور در این جلسه بر تلاش هماهنگ سه قوه و همه نهادها در جهت کم کردن فشار اقتصادی بر زندگی مردم تاکید داشتند. همچنین رییس جمهور بر ایجاد زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل و تمهید شرایطی اطمینان آور برای سرمایه گذاری در ایران و تسهیل و حمایت از سرمایه گذاری آنها تاکید کردند.

* در ادامه موضوعات دیگری مورد بحث قرار گرفت که در یک مورد در خصوص تنظیم بازار ارز اختیارات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز و حمایت از صادرات کنندگان غیرنفتی مطرح و جمع بندی شد.

* همچنین بخشودگی جرائم بدهی واحدهای تولیدی در سال ۹۹ به سازمان تامین اجتماعی، مشروط به حفظ اشتغال مورد تاکید قرار گرفت.

* شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به سازمان برنامه اجازه داد تا ۱۳ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی مصرف نشده قانون بودجه ۱۳۹۹ را در اختیار طلبکاران دولت و پیمانکاران قرار دهد. این تصمیم موجب سرعت بخشیدن بیشتر به طرح های عمرانی خواهد شد.

* حاضریم همه زندانیان بین ایران و آمریکا را تبادل کنیم.

ادامه دارد ...