از چه روشی برای این کار استفاده کرده‌اید؟ آیا روشی را می‌شناسید که هم بتوانید انتقال پول از یک بانک به بانک دیگر را بدون پرداخت کارمزد انجام دهید؟  از آنجا که هر بانک، از سیستم شماره‌گذاری منحصر به فردی برای حساب مشتریان خود استفاده می‌کند، در نتیجه شماره‌ی مشترکی میان بانک‌ها رواج ندارد و نمی‌توان به سهولت این انتقال حساب را انجام داد.

به همین دلیل ما به شما روشی را معرفی می‌کنیم که بتوان بدون پرداخت کارمزد و به سادگی آب خوردن مبلغ مورد نظر خود را از یک بانک به بانک دیگر انتقال داد: شماره شبا! اما شماره‌ی شبا چیست و چگونه می‌توان آن را دریافت نمود؟ با ما همراه باشید؟

شماره شبا چیست؟

شماره شبا، شماره‌ای بین‌المللی است که معادل انگلیسی آن IBAN است و پیش از اینکه در ایران وجود داشته باشد، در سراسر دنیا از آن برای سهولت انتقال و جابجایی پول استفاده می‌شد. این شماره که استاندارد بین‌المللی برای انتقال پول محسوب می‌شود، مخفف کلمه‌ی شماره حساب بانکی ایران است و به منظور سهولت و استاندارد سازی مبادلات بین بانکی و بین‌المللی بانک‌های دیگر توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و براساس استانداردهای ۱۳۶۱۶-ISO تعریف و تبیین شده است.

 بانک مرکزی اعلام کرده است که به زودی تنها از این شماره برای انتقال پول استفاده خواهد شد. بدین منظور لازم است تا هر فرد شماره شبای خود را داشته باشد. شماره‌ی شبا شامل ۲۴ رقم است که از طریق شماره‌حساب شما می‌توان آن را به دست آورد. بارگذاری این عدد از ترکیب کد بانک، نوع حساب و شماره‌ی حساب هر فرد تشکیل می‌شود. هر شبا، از ۲۶ کاراکتر تشکیل می‌شود که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم:

CC: شناسه‌ی کشور. این شناسه، از دو حرف آغازین نام کشور گرفته می‌شود. به این معنی که در شماره‌ی شبای حساب‌های بانکی ایران دو حرفIR وجود دارد.

CD: شناسه کنترل درستی ساختار(Check Digit) . این بخش دو رقمی را تشکیل می‌دهد که پس از حروف می‌آید.

BBAN: شماره حساب بانکی پایه که از 22 رقم تشکیل شده ست.

بیست و دو رقم حساب بانکی یا همان BBAN از چپ به راست به شرح زیر است:

الف- شناسه‌ی بانکی: سه رقم اولی که در شماره‌ حساب شما آمده است نشان‌دهنده‌ی بانکی است که شماره حساب شبا را برای شما صادر کرده است. برخی از شناسه‌های بانک‌ها به شرح زیر است:

  • 010: بانک مرکزی

  • 011: بانک صنعت و معدن

  • 012: بانک ملت

  • 013: بانک رفاه

  • 014: بانک مسکن

  • 015: بانک سپه

  • 016: بانک کشاورزی

  • 017: بانک ملی

  • 018: بانک تجارت

  • 019: بانک صادرات ایران

  • 020: بانک توسعه صادرات ایران

  • 021: پست بانک ایران

  • 051: موسسه اعتباری توسعه

  • 053: بانک کارآفرین

  • 054: بانک پارسیان

  • 055: بانک اقتصاد نوین

  • 056: بانک سامان

  • 057: بانک پاسارگاد

  • 058: بانک سرمایه

ب- نوع حساب بانکی: عدد چهارم در شماره حساب شما، نشان‌دهنده‌ی نوع حسابی است که دارید. صفر، شناسه حساب‌های سپرده بانکی و 1 شناسه‌ی حساب‌های تسهیلات بانکی است.

پ-شماره حساب بانکی: هجده رقم باقی مانده، متشکل از شماره حساب بانکی است که توسط هر بانک صادر می‌شود که صفرهایی نیز به منظور تکمیل کننده در سمت چپ قرار دارند. به این معنی که اگر شماره حساب بانکی صادر شده، کمتر از 18 رقم باشد، به سمت چپ این حساب، صفرهایی اضافه می‌شود تا شماره حساب به 18 رقم برسد.

اگر لازم است تا انتقال وجه را از طریق شماره شبا انجام دهید، باید از یکی از سامانه‌های ساتنا یا پایا استفاده نمایید. اما این دو سامانه در سقف انتقال وجه با یکدیگر تفاوت دارند.

سامانه ساتنا برای مبالغ پایین‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد که از سه طریق شعب بانک، اینترنت بانک و یا موبایل بانک می‌توانید این امر را انجام دهید. در شعب بانک تا سقف 500 میلیون ریال، اینترنت بانک تا سقف 150 میلیون ریال و مجموع 600 میلیون ریال و موبایل بانک تا سقف 150 میلیون ریال این کار امکان پذیر است

در سامانه ساتنا دو راه وجود دارد، که یکی شعب بانک برای مبالغ نامحدود و دیگری اینترنت بانک است که با استفاده از رمز ثابت 500 میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن 2 میلیارد ریال می‌توانید انتقال وجه داشته باشید.

دریافت شماره شبا بانک صادرات از طریق شماره کارت

اگر شماره حساب خود بانک صادرات خود را داشته باشید به سادگی می‌توانید شماره شبای خود را دریافت نمایید. اما گاه پیش آمده است که تنها شماره کارت خود را در دسترس دارید و به سادگی نمی‌توانید شماره حساب خود را به دست آورید. از آنجا که امروزه استفاده از پول نقد کمتر شده و تنها به صورت اینترنتی و از طریق شماره کارت خرید و فروش و انتقال وجه انجام می‌پذیرد، اغلب این شماره‌ کارت است که در ذهن ما ثبت می‌شود.

پس اکنون چه باید کرد؟ شماره شبا بانک صادرات نیز مانند شماره شبای دیگر بانک‌ها، شماره‌ای منحصر به فرد است که امکان اشتباه در تراکنش‌ها و حواله‌های الکترونیکی داخلی را به صفر می‌رساند.

در حال حاضر فعلا ارائه‌ی شماره‌ی شبا تنها از طریق شماره‌ی حساب امکان پذیر است. به همین دلیل اگر نیاز به شماره شبا دارید و البته شماره حساب خود را ندارید، بهتر است اول شماره حساب خود را از طریق شماره کارت خود پیدا کنید تا بتوانید از آن طریق شماره شبا را بدست آورید.

ترکیب شماره شبا بانک صادرات نیز مانند دیگر شماره‌های شبا با دو حرف IR شروع می‌شود و 24 کاراکتر آن به این ترتیب است:

دو رقم بعد از این دو حرف، که همانطور که پبشتر گفتیم نیز به بازبینی درست ساختار معروف است و دو رقمی است که به شما بالاترین سطح از اطمینان را برای درست بودن شماره‌ی شبا الزامی است. سپس دو رقم 020 که نشانگر بانک صادرات است.

اما به این علت که کارت‌های بانکی این ویژگی را دارند که حساب‌های درون بانکی را به یکدیگر متصل نماید، سامانه‌های پردازشگری که قابلیت نوشتن شماره‌ی شبا را دارند، نمی‌توانند از شماره‌ی مندرج روی کارت‌های بانکی استفاده کنند.

به همین منظور نیاز داریم تا شماره کارت خود را به شماره شبا تبدیل نماییم. نکته‌ای که باید مد نظر قرار دهید این است که شماره کارت به شماره حساب ارتباطی ندارد، پس به طور مستقیم نمی‌توان شماره شبا را از شماره کارت دریافت کرد. در نتیجه اولین اقدام این است که شماره کارت خود را به شماره حساب تبدیل نماییم و پس از ان می‌توان به دریافت شماره شبا بانک صادرات با شماره کارت اقدام نمود

به همین دلیل لازم است تا اگر شماره حساب خود را ندارید با تماس با تلفن گویای بانک صادرات، شماره حساب خود را دریافت نمایید و سپس با وارد کردن این شماره، شماره شبای خود را دریافت نمایید.

سخن پایانی

اگر قرار است تا وجه خود را در مبالغ مختلف به شماره حساب دیگری در بانک دیگری انتقال دهید، بهتر است تا از طریق شماره‌ی شبای خود این کار را انجام دهید که هم شماره‌ای سراسری است و هم در حین انجام این کار، کارمزدی از شما کسر نمی‌شود.

شماره شبا، که شماره‌ای بین‌المللی است، از 26 کاراکتر تشکیل شده است و به سادگی می‌توان آن را از طریق شماره حساب دریافت نمود. اگر در بانک صادرات حسابی دارید اما فقط شماره کارت خود را دارید، بهتر است تا با تلفن گویای بانک صادرات تماس حاصل نمایید و سپس از این طریق بتوانید شماره حساب خود را دریافت نمایید.