جدیدترین تصاویر مریخ نورد از سیاره سرخ

جدیدترین تصاویر مریخ نورد از سیاره سرخ


منبع: برترین ها

76

1399/12/19

21:58


مریخ‌نورد ناسا همچنان به کاوش‌های خود در مریخ و تحقیق در مورد اسرار مختلف مریخ، بررسی سنگ‌ها، بالا رفتن از دامنه‌ها و حتی گرفتن عکس‌های سلفی ادامه می‌دهد و آخرین اقدام این مریخ‌نورد برای هواداران نجوم و فضا، ثبت تصاویر زیبا از ابرهای مریخی است.

خبرگزاری تسنیم: مریخ‌نورد ناسا همچنان به کاوش‌های خود در مریخ یا سیاره سرخ ادامه می‌دهد و مشغول تحقیق در مورد اسرار مختلف مریخ، بررسی سنگ‌ها، بالا رفتن از دامنه‌ها و حتی گرفتن عکس‌های سلفی است و آخرین اقدام این مریخ‌نورد برای هواداران نجوم و فضا، هنگامی صورت گرفت که تصاویر باورنکردنی از ابرهای مریخی را ثبت کرد.

"بوباک فردوسی" دانشمند هوا و فضا که در آزمایشگاه پیشرانش جت مستقر در کالیفرنیا کار می‌کند و بر ماموریت‌های مریخ‌نورد نظارت دارد برخی از تصاویر آن را در صفحه شخصی خود به اشتراک گذاشته است؛ وی می‌گوید: عکس‌های ابرهای مریخی قابل چشم‌پوشی نیستند، آیا می‌توانید تصور کنید ابرها در آسمان مریخ ظاهر می‌شوند!

ابرهای نازک و پراکنده موجود در مریخ، وجود آب در جو سیاره سرخ را تایید می‌کند هرچند دانشمندان معتقدند هیچ بارانی در سطح مریخ تاکنون نباریده است؛ سیاره سرخ یا مریخ همانند زمین چهار فصل دارد، مریخ آب و هوای بسیار متغیر دارد و اغلب اوقات ابری است ضمن اینکه این سیاره از یک سیاره گرم و غبارآلود به ابری و سرد تبدیل می‌شود. این فرضیه نیز در بین دانشمندان محتمل است که مریخ مدت‌ها پیش احتمالاً سیاره‌ای گرمتر و مرطوب با جو ضخیم‌تری بوده است و قادر به حفظ اقیانوس‌ها یا دریاها نیز بوده است.

ابرها در مریخ دقیقاً به همان شیوه‌ای که در زمین شکل می‌گیرند، ایجاد نمی‌شوند، مولکول‌های آب که حجم غالب ابرها را تشکیل می‌دهند، نمی‌توانند خود به خود به هم وصل شوند و به چیزی برای قرار گرفتن در کنار هم نیاز دارند؛ در سیاره آبی ما، مولکول‌های آب در اطراف دانه‌های نمک دریا یا گرد و غبارهای هوا جمع می‌شوند. هنگامی که این دانه‌ها و مولکول‌ها به اندازه کافی جمع شوند، ابرها شکل می‌گیرند و از زمین قابل مشاهده می‌شوند. دانشمندان معتقد نیستند که چنین فرآیندی در مریخ نیز موجب تشکیل ابرها در ارتفاع بین 30 تا 60 کیلومتری سطح آن می‌شود. بنابراین ذرات یخ‌آب چگونه ابرها را در مریخ تشکیل می‌دهند؟

مشاهدات انجام شده توسط فضاپیمای "ماون" (MAVEN) ناسا که در حال حاضر در مدار سیاره سرخ است، به ما می‌گوید که تقریباً 2 تا 3 تن اجرام سرگردان فضایی اغلب به شکل شهاب‌سنگ هر روزه وارد جو مریخ می‌شوند. این شهاب‌سنگ‌ها با برخورد پوسته گازی نازک محافظ مریخ خرد می‌شوند و موجب پخش شدن حجم عظیمی از گرد و غبار موسوم به "دود شهاب" در جو می‌شوند.

محققان کشف کردند که این گرد و غبارها که از فضای خارجی می‌آیند، می‌توانند به عنوان دانه‌هایی برای تشکیل ابرها عمل کنند و مولکول‌های یخ‌آب را دور خود جمع کنند؛ محققان از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای پیچیده برای شبیه‌سازی فضای حاکم بر مریخ و تست نظریه خود استفاده کردند. آنها کشف کردند هنگامی که "دود شهاب" پدید می‌آید، پس از آن ابرها نیز ظاهر می‌شوند.

جدیدترین تصاویر ناسا از ابرهای مریخی

جدیدترین تصاویر ناسا از ابرهای مریخی

جدیدترین تصاویر ناسا از ابرهای مریخی

جدیدترین تصاویر ناسا از ابرهای مریخی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو