سفر به سریلانکا و راهنمای مکانهای تفریحی آن

سفر به سریلانکا و راهنمای مکانهای تفریحی آن


منبع: تاپ تراول

282

1399/12/20

08:32


لیدوما تریپ

سفر به سریلانکا

در این مقاله از وب سایت مجله گردشگری تاپ تراول راهنمای سفر به سریلانکا را قرار داده ایم تا با خیال راحت سفر به سریلانکا را آغاز کنید برای بیشتر آشنا شدن با این کشور و جاذبه های گردشگری آن تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

 سریلانکا کجاست ؟

یک کشور بسیار موفق در امر گردشگری که در جنوب آسیا و جنوب هند واقع شده است و دارای جمعیت 20 میلیونی می باشد این جزیره سریلانکا است که از جمله مکانهای خوب برای گردشگران بشمار می رود در سریلانکا آثار باستانی و فرهنگی 2000 ساله بسیار وجود دارد که برای گردشگران بسیار جذاب است همچنین این کشور دارای حیات وحش بی نظیری است که هر ساله مسافران بسیاری را جذب خود می کند.

سریلانکا یکی از کشورهایی است که هزینه سفر پایینی دارد که مورد توجه بسیاری از گردشگران است. شما در این مقاله با نحوه بلیط گرفتن و محل های فوق العاده برای سکونت و همچنین مکانهای تفریحی و توریستی و فصول مناسب برای مسافرت به این کشور آشنا خواهید شد و همچنین با آداب و رسوم و فرهنگ سریلانکا از نزدیک ببینید و آشنا شوید.

سریلانکا، کشور سواحل بی‌انتها، آثار تاریخی متعدد، مردم مهمان‌نواز و غذاهای لذیذ و ارزان است. کشورهای بسیار کمی در دنیا هستند که به اندازه‌ی سری‌لانکا، جاذبه‌ها و آثاری دارند که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده باشد. فرهنگ بیش از ۲۰۰۰ ساله‌ی سری‌لانکا را می‌توانید در بقایای آثار تاریخی تماشا کنید. جایی که در آن صومعه‌های افسانه‌ای با زیباترین جزییات تزیین شده‌اند.

در سریلانکا می‌توانید حیات وحش را از نزدیک لمس کنید. تورهای سافاری شما را به تماشای فیل‌ها، بوفالوها ، پلنگ‌ها و هزاران پرنده‌ی رنگارنگ و زیبا می‌برد. فاصله‌ها در سریلانکا بسیار نزدیک است. در این کشور دیدنی می‌توانید انواع جاذبه‌های گردشگری را یک‌جا تجربه کنید. در سواحل زیبا آفتاب بگیرید، در معابد هزارساله مراقبه کنید، در دهکده‌های آرام گردش کنید، پرنده‌ها و گل‌های وحشی را تماشا کنید، غذاهای محلی را امتحان کنید و از بقایای دوران استعمار و جاذبه‌های زیبای مرتبط با آن دیدن کنید.

سری‌لانکا یک مقصد گردشگری فوق‌العاده و در عین حال مقرون‌به‌صرفه است. با وجود تمام این زیبایی‌ها، هنوز آن طور که باید به دنیا معرفی نشده است و این بدان معناست که در سری‌لانکا از سیل جمعیت گردشگران خبری نیست.

اگر از تفریحات ساحلی و آب‌و‌هوای استوایی خسته شدید، می‌توانید به مناطق مرتفع سر بزنید و در آب‌و‌هوای مطبوع و چشم‌اندازهای سرسبز تپه‌ها از زیبایی طبیعت لذت ببرید. اگر می‌خواهید کوه‌پیمایی کنید یا طبیعت بکر را تجربه کنید، سری لانکا مقصدی فوق‌العاده است.

بهترین امکانات موج‌سواری و غواصی در سواحل برای گردشگران فراهم شده‌ است. بنابراین، اگر مسافری هستید که دوست ندارید یک جا بنشینید و دور و برتان را تماشا کنید، اگر می‌خواهید ماجراجویی و هیجان را تجربه کنید، در سری لانکا ناامید نمی‌شوید.

سری لانکا روز به روز بیشتر از قبل جای خود را در میان مقاصد گردشگری برتر پیدا می‌کند و گردشگران زیادی از سراسر دنیا به شوق لذت بردن از جاذبه‌های منحصربه‌فرد سری لانکا، به این نقطه از کره‌ی خاکی سفر می‌کنند.


مقالات بیشتر بخوانید :

راهنمای سفر به گوا

هزینه سفر به گوا چقدر است ؟

کاخ شناور جال محل در کشور هند

هزینه سفر به بمبئی هندوستان و راهنمای سفر

۷ معبد حیرت انگیز جین , هندوستان


 

اطلاعات ضروری که بهتر است قبل از سفر به سریلانکا بدانید :

اختلاف ساعت با تهران : سریلانکا در منطقه‌ی زمانی GMT+5:30 واقع شده و با توجه به ساعت تابستانی، یک ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی : سینهالی / تامیل

واحد پولروپیه سری‌لانکا (LKR)

نوع برق شهری :برق شهری در سری‌لانکا ۲۳۰ ولت و ۵۰ هرتز است. پریزها و دوشاخه‌ها از نوع D، M و G هستند که در ادامه تصویر آنها را مشاهده می‌کنید:

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

کد کشور+۹۴

شماره‌های اضطراری :پلیس ۱۱۸ / ۱۱۹

آمبولانس و آتش‌نشانی ۱۱۰

پلیس گردشگری  ۰۱۱-۲۴۲۱۰۵۲

جهت رانندگیچپ

فرودگاه‌های بین‌المللی

کلمبو – فرودگاه بین‌المللی باندرانیکی

هامبانتوتا – فرودگاه بین‌المللی ماتالا

وضعیت آب‌ و‌ هوایی در سفر به سریلانکا

آب‌و‌هوا در سری‌لانکا، استوایی است و دو فصل متمایز گرم و خشک دارد. میانگین دمای هوا در سری‌لانکا معمولا بین ۲۸ تا ۳۲ درجه‌ی سانتیگراد است. این دما ممکن است بر اثر تغییرات کلی دمای هوا در سراسر دنیا، تغییر کند. دمای هوا در منطقه‌ی Nuwara Eliya که در ارتفاعات مرکزی قرار دارد، ممکن است تا ۱۶ درجه‌ی سانتیگراد هم کاهش یابد. در مناطق ساحلی شرقی و در منطقه‌ی Batticaloa، دمای هوا تا ۳۲ درجه هم می‌رسد. برخی از نواحی ساحلی تحت تاثیر نسیم‌های اقیانوسی، خنک‌تر هستند. سردترین ماه‌های سال دسامبر و ژانویه و گرم‌ترین ماه‌های سال آوریل و آگوست است.

بهترین زمان برای سفر به سریلانکا

نواحی غربی و جنوبی فصل بارانی خود را در ماه‌های مه تا سپتامبر تجربه می‌کنند در حالی که نواحی شمالی و شرقی بین اکتبر تا ژانویه تحت تاثیر فصل بارانی قرار می‌گیرند. در مجموع، سری‌‌لانکا کشوری است که می‌توانید در تمام طول سال به آن سفر کنید. چنانچه در منطقه‌ای آب‌وهوا برای سفر مناسب نباشد، در منطقه‌ی دیگر می‌توانید آب‌و‌هوای مطبوعی را تجربه کنید.

بهترین زمان توصیه شده برای سفر به سری‌لانکا، فصل خشک نواحی ساحلی یعنی از آوریل تا نوامبر برای سواحل شرقی و از دسامبر تا مارس برای سواحل غربی و ارتفاعات مرکزی است.

کریسمس و روزهای آغازین سال نو هم زمان‌های محبوبی برای سفر به این کشور هستند. جولای و آگوست فصل جشنواره‌ها در سری‌‌لانکا است. اگر می‌خواهید در این دو زمان به این کشور سفر کنید، حتما اماکن اقامتی مورد نظرتان را از قبل رزرو کنید.

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

هزینه‌ها در سفر به سریلانکا

هزینه اماکن اقامتی در سریلانکا

اگر بخواهید با کمترین هزینه در سری‌لانکا اقامت کنید، بابت اقامت در مسافرخانه‌های معمولی باید بین ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ روپیه بپردازید. هزینه‌ی اتاق دوتخته در هتل خوب و میان‌رده بین ۴۵۰۰ تا ۱۲ هزار روپیه است. برای اقامت در هتل‌های لوکس و مجلل باید بیش از ۱۲ هزار روپیه بپردازید.

هزینه‌ی غذا

کم‌هزینه‌ترین غذایی که می‌توانید در سری‌لانکا بخورید، برنج و کاری است که بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ روپیه قیمت دارد. وعده‌های غذایی در رستوران‌های معمولی و هتل‌ها بین ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ روپیه قیمت دارند. اگر بخواهید در رستوران‌های لوکس غذا بخورید باید بیش از ۳۰۰۰ روپیه هزینه کنید.

هزینه‌ی حمل و نقل عمومی

اگر بخواهید از اتوبوس به عنوان وسیله‌ی نقلیه استفاده کنید، هزینه‌ی روزانه‌ی شما در حدود ۳۰۰ روپیه می‌شود. اگر بخواهید دوچرخه کرایه کنید، از قطار استفاده کنید یا بعضی روزها ماشین سواری بگیرید، هزینه‌ی روزانه‌ی آن حدودا ۲۵۰۰ روپیه می‌شود. اگر بخواهید هر روز از ماشین سواری استفاده کنید، روزانه ۵۵۰۰ روپیه باید بپردازید.

میانگین هزینه‌ی روزانه

سفر ارزان: ۵۵۰۰ روپیه

سفر میان‌رده: بین ۵۵۰۰ تا ۲۰ هزار روپیه

سفر لوکس: بیش از ۲۰ هزار روپیه

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

برنامه‌ریزی داشته باشید و پروازها و اماکن اقامتی را از قبل رزرو کنید

اگر بتوانید یک ماه قبل یا حتی خیلی زودتر اتاق خود را رزرو کنید، می‌توانید تخفیف قابل توجهی بگیرید. حتی می‌توانید از ۵۰ درصد کاهش قیمت بهره ببرید اگر به خوبی برنامه‌ریزی کنید. در مورد پرواز هم این نکته را در نظر بگیرید. چند روزی سایت‌های رزرو آنلاین پرواز را در نظر بگیرید و زمانی که برایتان مناسب‌تر است را انتخاب کنید. حتما چندین سایت را چک کنید و قیمت‌ها را مقایسه کنید. پرواز در ساعت‌های خاص مثلا نیمه‌شب یا صبح زود، شانس شما را برای دریافت تخفیف‌های ویژه افزایش می‌دهد.

اگر با هواپیمایی‌های ارزان سفر می‌کنید، غذای حاضری همراهتان ببرید. چون معمولا غذاهای ارائه شده در هواپیمایی‌های ارزان، بسیار گران هستند. بارتان را تا جایی که ممکن است سبک کنید. چون هواپیمایی‌های ارزان اخیرا بابت بار اضافه هزینه‌های سنگینی دریافت می‌کنند.

روزهای منتهی به سفرتان، در وب‌سایت www.mydeals.lk ثبت نام کنید تا از تخفیف‌های مختلف باخبر شوید. گاهی در این وب‌سایت می‌توانید رستورانی با ۴۰ درصد تخفیف پیدا کنید.

از تجربیات و غذاهای محلی لذت ببرید

همه‌ی کشورها مناطقی دارند که توریستی محسوب می‌شوند و هزینه‌ها در این جاذبه‌ها و نواحی اطراف آنها بسیار بیشتر از سایر نقاط است. برای اینکه از چنین جاهایی فاصله بگیرید، با یکی از اهالی منطقه صحبت کنید. از او در مورد تجربیات ناب ولی غیرتوریستی منطقه بپرسید.

در وب‌سایت  www.withlocals.com می‌توانید از تجربیات اهالی استفاده کنید. در این وب‌سایت می‌توانید افرادی را پیدا کنید که در منزل خودشان به شما یاد می‌دهند که غذای محلی درست کنید. مطمئنا تجربه‌ی غذا خوردن با یک خانواده‌ی محلی در منزل آنها، بسیار متفاوت‌ و منحصربه‌فرد خواهد بود. همچنین، اهالی ممکن است تورهایی را به شما معرفی کنند که در هیچ آژانس گردشگری اسمی از آنها برده نمی‌شود اما ارزش دارند که برای آنها وقت بگذارید.

به جای اینکه به رستوران‌های گران‌قیمت و توریستی بروید، غذاهای خیابانی را امتحان کنید و در رستوران‌های کوچک محلی غذا میل کنید.

در بازارهای مواد غذایی هم می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزیجات را خریداری کنید. این محصولات، تازه، سالم و ارزان هستند. میوه‌هایی که در سری‌‌لانکا می‌بیند، بسیار متنوع هستند و بدون امتحان کردن آنها نباید این کشور را ترک کنید.

از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید

شیوه‌ی حمل و نقلی که انتخاب می‌کند به منطقه، برنامه سفر و تعداد همراهان شما بستگی دارد. شهرهای سری‌لانکا معمولا توک توک دارند. این وسایل نقلیه‌ که دارای سه چرخ هستند، به ازای کیلومتر اول ۵۰ روپیه و برای کیلومترهای بعدی  ۴۰ روپیه هزینه دریافت می‌کنند. در شهر کلمبو، توک توک بهترین و راحت‌ترین روش برای گشت‌و‌گذار در شهر و بازدید از جاذبه‌های مختلف در مدت زمان کوتاه است.

اگر نمی‌توانید از توک توک استفاده کنید، اتوبوس را در نظر بگیرید. هزینه‌ی آنها برای مسیرهای سه تا چهار کیلومتری در حدود ۲۰ روپیه است. اگر بار زیاد و چمدان‌های بزرگ داشته باشید، باید بابت آن هم هزینه جداگانه بپردازید. برای سفرهای طولانی می‌توانید از اتوبوس و قطار استفاده کنید. در وب‌سایت راه‌آهن سری‌لانکا می‌توانید برنامه‌ی سفر قطارها را مشاهده کنید:

برای انتخاب وسیله‌ی حمل و نقل مناسب، می‌توانید با اهالی هم مشورت کنید.

در فصل خلوت سال سفر کنید

موثرترین کاری که برای کاهش هزینه‌ی سفرتان می‌توانید انجام دهید این است که در فصل کم‌گردشگر یا آف‌سیزن سفر کنید. فصل پرگردشگر در سری لانکا از نوامبر تا مارس است؛ زمانی که بسیاری از کشورهای دنیا فصل زمستان را می‌گذارنند و برای تعطیلات زمستانی این مقصد گرم را انتخاب می‌کنند.

سفر در فصل خلوت سال، تا ۵۰ درصد هزینه‌های سفرتان را کاهش می‌دهد.

از جاذبه‌های رایگان استفاده کنید

بسیاری از فعالیت‌های تفریحی و دیدنی‌های سری‌لانکا رایگان هستند. مثلا تورهای دوچرخه‌سواری یا پیاده‌روی، شنا در سواحل، صعود از کوه‌ها، بازدید از بازارهای محلی، بازدید از بازارهای شناور، شرکت در رویدادهای فرهنگی خیابانی، بازدید از نمایشگاه‌های خیابانی و…

در خانه‌ی یکی از اهالی اقامت کنید

با این کار می‌توانید هزینه‌ی سفر خود را ۵۰ درصد کاهش دهید نسبت به زمانی که بخواهید در هتل اقامت کنید. مطمئن باشید که استفاده از این شیوه، امن و البته تجربه‌ای منحصربه‌فرد است و می‌توانید دوستان جدیدی پیدا کنید. وب‌سایت‌های زیادی برای پیدا کردن و رزرو مکان اقامت در منزل اهالی کشورهای مختلف وجود دارد که یکی از بهترین‌های آنها سایت Airbnb است. خدمات این سایت کاملا دوستدار کاربر و شفاف است، ضمن اینکه هزینه‌ی بسیار کمی دارد.

بطری آب همراه ببرید

اگر بخواهید در رستوران‌ها و خیابان‌ها، هر جا که تشنه شدید، آب بسته‌بندی شده بخرید، در پایان سفر متوجه می‌شوید که هزینه‌ی زیادی فقط بابت خرید آب پرداخت کرده‌اید. بطری آب یا قمقمه‌ی خود را همه جا همراه ببرید و هر زمان به آب سالم دسترسی داشتید آن را پر کنید. اگر خوراکی یا نوشیدنی لازم دارید آن را از سوپرمارکت‌ها بگیرید چون ممکن است هتل‌ها آنها را بیشتر از قیمت واقعی با شما حساب کنند.

خودتان آشپزی کنید

تعداد بسیار کمی از افراد به این کار علاقه نشان می‌دهند که در سفر خودشان آشپزی کنند. اما این کار می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز و متفاوت باشد. لازم نیست غذای مفصل بپزید، غذاهای حاضری و سبک را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

اگر می‌خواهید در رستوران غذا بخورید، در وعده‌ی ناهار این کار را انجام دهید. بسیاری از رستوران‌ها بابت وعده‌ی ناهار، منوهای ارزان‌تری نسبت به شام دارند. اگر صبحانه‌ی مفصل بخورید، ناهار را در رستوران بخورید و یک شام سبک خودتان بپزید، هم برای سلامتی شما بهتر است و هم برای کیف پولتان.

سیم کارت محلی بگیرید

اگر بخواهید از سیم‌کارت خودتان استفاده کنید، هزینه‌های شما بسیار افزایش می‌یابد. هزینه‌ی استفاده از تلفن همراه در سری‌لانکا نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا ارزان‌تر است. این مطلب هم برای تماس‌های داخلی صادق است و هم تماس‌های خارجی.

یک سیم کارت محلی با پکیج‌های دیتا و تماس تهیه کنید. با این کار می‌توانید به راحتی و با قیمت ارزان با اماکن توریستی و اقامتی مختلف تماس بگیرید و به راحتی از اینترنت استفاده کنید. اپراتورهای Dialog و Mobitel آنتن‌دهی خوبی در سراسر سری‌لانکا دارند.

جاهای دیدنی سریلانکا

سیگیرییا (Sigiriya)

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

سیگیریا یک منطقه‌ی باستانی و باروی صخره‌ای است که در شمال منطقه‌ی متاله (Matale) در نزدیکی شهر دامبولا در استان مرکزی سری‌لانکا واقع شده است. یک ستون صخره‌‌ای عظیم به ارتفاع ۲۰۰ متر مشرف به تعدادی بنای باستانی قرار گرفته که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این منطقه‌ی تاریخی است. پادشاه کاسیاپا (Kasyapa) این منطقه را بین سال‌های ۴۷۷ تا ۴۹۵ به عنوان پایتخت جدید خود برگزیده است. او کاخ خود را بر فراز این صخره بنا نهاده و فضای داخلی آن را با نقاشی‌های دیواری رنگین تزیین کرده است.

در یک زمین مسطح کوچک در میانه‌ی راه به سمت این صخره، دروازه‌ای به شکل یک شیر بزرگ وجود دارد که این منطقه‌ی باستانی نام خود را از همین دروازه گرفته است. کلمه‌ی Sīhāgiri به معنای شیر سنگی است. این پایتخت و قصر پادشاهی پس از مرگ پادشاه متروکه شد و تا قرن چهاردهم به عنوان صومعه‌‌ی بودایی مورد استفاده قرار می‌گرفت. سیگیریا امروزه یکی از آثار میراث جهانی یونسکو است و یکی از بهترین نمونه‌های شهرسازی زمان‌های گذشته است. بخش وسیعی از وجه غربی صخره در محدوده‌ای به طول ۱۴۰ متر و ارتفاع ۴۰ متر، نقاشی‌های دیواری رنگینی وجود دارد که این بخش از مجموعه را به یک گالری بزرگ تبدیل کرده است.

معبد دندان مقدس سریلانکا

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

سری دالادا مالیگاوا (Sri Dalada Maligawa) یا معبد دندان مقدس، یک معبد بودایی در شهر کاندی (Kandy) است. این معبد در یک مجموعه‌ی کاخ پادشاهی قرار گرفته که متعلق به امپراتوری کاندی بوده است. این معبد محل نگهداری دندان بودا است. از زمان‌های قدیم، این دندان مقدس نقش مهمی در سیاست این منطقه داشته است چرا که اهالی اعتقاد دارند هر کسی این یادگار مذهبی را در اختیار داشته باشد، حکومت کشور را به دست می‌گیرد. کاندی آخرین پایتخت پادشاهان سری‌لانکا بود و امروزه به خاطر این معبد، به عنوان یکی از آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

در این معبد مراسم مذهبی هنوز هم انجام می‌شود. این آیین‌های مذهبی سه بار در روز اجرا می‌شوند؛ سپیده‌دم، ظهر و شب. هر چهارشنبه‌، یک مراسم نمادین شست‌وشوی دندان برگزار می‌شود. برای شست‌و‌شو از آب معطری استفاده می‌کنند که گل‌های معطری به نام Nanumura Mangallaya در آن ریخته‌اند. معتقدند که این آب مقدس، شفابخش است و بین افراد حاضر در مراسم توزیع می‌شود.

این معبد در بمب‌گذاری‌های یک گروه نظامی جدایی طلب به نام ببرهای تامیل، در سال ۱۹۹۸ آسیب دید ولی کاملا بازسازی شده است.

بودایی‌های امروزی معتقدند زمانی که بودا از دنیا رفت، میان مریدانش اختلاف بزرگی ایجاد شد؛ هر کدام برای دفن جسد او نظری داشتند و نمایندگان هر کشور بودایی تلاش می‌کردند که افتخار به خاک سپردن جسد بودا را نصیب سرزمین خود کنند. اما بودای بزرگ به یک کشور خاص تعلق نداشت و یک پیشوای مذهبی بود و این بود که سرانجام به این نتیجه رسیدند که هر قسمت از بدن بودای مقدس را به یک کشور بسپارند.

به این ترتیب، یکی از دندان‌های او نصیب کشور سری‌لانکا شد. این دندان را با تشریفات و احترام خاصی به سری لانکا آوردند و برای اینکه همه مریدانش بتوانند آن را زیارت کنند معبد عظیمی بر پا کردند و نام این معبد را معبد دندان گذاشتند.

معبد طلایی دامبولا (Dambulla)

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

غارمعبد دامبولا که با نام معبد طلایی دامبولا هم شناخته می‌شود، در نواحی مرکزی سری‌لانکا واقع شده است. این مجموعه در ۱۴۸ کیلومتری شرق کلمبو (Colombo) و ۷۲ کیلومتری شمال کاندی واقع شده است. معبد طلایی دامبولا در سال ۱۹۹۱، در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

دامبولا بزرگ‌ترین مجموعه‌ی معابد غاری در سری‌لانکا است که به خوبی حفظ و نگهداری شده‌اند. این صخره ۱۶۰ متر بلندی دارد. در نواحی اطراف، بیش از ۸۰ غار ثبت شده وجود دارد. بیشتر جاذبه‌های این مجموعه حوالی پنج غار قرار دارند. این جاذبه‌ها شامل نقاشی‌های دیواری و تندیس‌های متعدد است. این نقاشی‌ها و تندیس‌ها همگی مرتبط با گاتاما بودا (Gautama Buddha) و زندگی او هستند. در مجموع ۱۵۳ تندیس بودا، سه تندیس از پادشاهان سری لانکا و چهار تندیس از الهه‌ها و خدایان در این مجموعه وجود دارد. نقاشی‌های دیواری مساحتی معادل ۲۱۰۰ کیلومترمربع را می‌پوشانند. تصاویر دیواره‌های این غارها شامل تصاویری از اولین موعظه‌ی بودا و وسوسه‌ی دیو ماره (Mara) است.

اهالی این منطقه پیش از ورود آیین بودایی به سری‌لانکا در این غارها زندگی می‌کردند چرا که بخش‌هایی از این مجموعه مکان‌هایی برای دفن اموات بوده که اکنون اسکلت‌های ۲۷۰۰ ساله در آنها کشف شده است.

پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala)

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

این پرورشگاه فیل محلی برای نگهداری و حفاظت از فیل‌های آسیایی است که در دهکده‌ی پیناوالا در ۱۳ کیلومتری شهر Kegalle در استان Sabaragamuwa قرار دارد. در سال ۲۰۱۱، ۸۸ فیل شامل ۳۹ فیل نر و ۴۹ فیل ماده از ۳ نسل در این مجموعه زندگی می‌کردند.

این پرورشگاه به منظور حفاظت و مراقبت از فیل‌هایی پایه‌گذاری شد که بدون غذا، از پدر و مادر خود دور افتاده بودند و در جنگل‌های سری‌لانکا رها شده بودند. این مجموعه در سال ۱۹۷۵ توسط دپارتمان حفاظت از حیات وحش سری‌لانکا، ساخته شده است. این مجموعه ابتدا در پارک ملی Wilpattu قرار داشت و بعدها بعد از چند بار جابه‌جایی به مکان جدید منتقل شد.

در حال حاضر این پرورشگاه به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب در سری‌لانکا تبدیل شده است. گردشگران زیادی به خصوص خانواده‌ها برای تماشای حمام کردن و بازی فبل‌ها به این پرورشگاه سر می‌زنند. تمامی هزینه‌ی ورودی دریافتی از گردشگران، صرف نگهداری از فیل‌ها می‌شود. گردشگران می‌توانند تمام مراحل نگهداری و مراقبت از فیل‌ها را که به طور روزانه انجام می‌شود، از نزدیک مشاهده کنند.

پارک ملی یالا (Yala)

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

پارک ملی یالا، پربازدیدترین و دومین پارک ملی بزرگ سری‌لانکا است. این پارک به پنج قسمت تقسیم شده که در حال حاضر دو قسمت از آن برای بازدید عموم باز است. هر کدام از این بخش‌ها نام جداگانه‌ای دارند. بخش اول پارک ملی روهونا (Ruhuna) و بخش دوم پارک ملی کومانا (Kumana) یا یالای شرقی نام دارد.

این مجموعه در نواحی جنوب شرقی این کشور واقع شده و در استان جنوبی و استان اووا (Uva) قرار گرفته است. این پارک وسعتی معادل ۹۷۹ کیلومترمربع دارد و در ۳۰۰ کیلومتری کلمبو واقع شده است. این پارک در سال ۱۹۰۰ به عنوان منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی حیات وحش انتخاب شده است و به خاطر تنوع حیوانات وحشی شهرت دارد.

پارک ملی یالا اهمیت زیادی در حفظ فیل‌های سری‌‌لانکایی، پلنگ‌های سری‌لانکایی و پرندگان آبی دارد. در مجاورت این پارک، شش پارک ملی و ۳ منطقه‌ی حفاظت شده‌ی حیات وحش وجود دارد که یکی از بزرگترین آنها پارک ملی Lunugamvehera است.

این پارک اکوسیستم‌های متعددی را در بر می‌گیرد؛ از جنگل‌های بارانی و مرطوب گرفته تا منابع آب شیرین و تالاب‌ها. ۲۱۵ گونه‌ی متنوع از پرندگان که شش تای آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند، در این پارک پناه گرفته‌اند. تعداد پستانداران این پارک ۴۴ گونه است و یکی از بزرگترین تجمع‌های پلنگ در دنیا در این پارک است.

نواحی اطراف این پارک، در گذشته محل زندگی تعدادی از تمدن‌های باستانی بوده است. دو زیارتگاه مهم Sithulpahuwa و Magul Vihara در این پارک واقع شده‌اند. در سال ۲۰۰۴، سونامی اقیانوس هند، آسیب‌های زیادی به این پارک وارد کرد و ۲۵۰ نفر در نواحی مجاور پارک جان خود را از دست دادند. تعداد گردشگران این پارک از سال ۲۰۰۹ روز به روز افزایش می‌یابد چراکه اقدامات امنیتی زیادی در این پارک برای گردشگران صورت گرفته است.

پارک ملی Udawalawe

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

این پارک ملی در مرز میان استان‌های Sabaragamuwa و Uva قرار دارد. این پارک به منظور حفاظت از حیوانات وحشی ساخته شده است. این مجموعه‌ی حفاظت‌شده، مساحتی در حدود ۳۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. این منطقه پیش از اینکه به عنوان پارک ملی و پناهگاه حیات وحش انتخاب شود، برای کشاورزی تناوبی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. این پارک در ۱۶۵ کیلومتری کلمبو قرار دارد و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های پرندگان آبی و فیل‌های سری لانکایی است. این پارک سومین پارک پربازدید سری لانکاست و به یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب این کشور تبدیل شده است به خصوص برای کسانی که به جاذبه‌های طبیعی و حیات وحش علاقه دارند.

قله‌ی آدم (Adam’s Peak)

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

این قله در زبان محلی سری پادا (Sri Pada) یا Samanalakanda  نامیده می‌شود که به معنای کوه پروانه است. این کوه مخروطی ۲۲۴۳ متری در نواحی مرکزی سری‌لانکا قرار دارد. این قله را سری پادا یعنی جای پای مقدس نامیده‌اند چون در نزدیکی قله، تخته سنگی مسطحی قرار دارد که بودایی‌ها معتقدند جای پای بودا است. پیروان آیین هندو اعتقاد دارند که این مکان، قدمگاه شیوا است و مسیحیان و مسلمانان منطقه معتقدند که این صخره، جای پای حضرت آدم (ع) یا سنت توماس است.

دسترسی به این قله از طریق شش مسیر پیاده‌روی میسر است. این شش مسیر به شهرهای بزرگ ارتباط دارند و ابتدای آنها با اتوبوس و وسایل نقلیه‌ی عمومی قابل دسترس است. این کوه نه به خاطر ارتفاع بلکه به خاطر اهمیت مذهبی که در ادیان مختلف دارد، در دنیا مشهور است. اینجا یک مکان زیارتی مهم به خصوص برای بوداییان است. آنها چندین ساعت مسیر دسترسی به قله را برای زیارت طی می‌کنند. بسیاری از آنها برای طلوع آفتاب، خودشان را به قله می‌رسانند. کوه‌پیمایی در شب برای رسیدن به این قله تجربه‌ی منحصربه فردی است. تمام مسیرها با چراغ روشن شده‌اند.

رژیم غذایی در سفر به سریلانکا چگونه است ؟

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی و تاریخی دست به دست هم داده‌اند تا آشپزی سری‌لانکا شکل بگیرد. تاثیر دوران استعمار هلند را نمی‌توان بر آشپزی این منطقه نادیده گرفت، ضمن اینکه آشپزی اندونزی و جنوب هند هم بر سری‌لانکا تاثیر گذاشته است. امروزه برنج، نارگیل و ادویه‌های متعدد از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده‌ی غذاهای سری‌لانکایی هستند.

مهم‌ترین ویژگی رژیم غذایی در سری‌لانکا، استفاده از برنج آب‌پز یا بخارپز است که با انواع خوراک، کاری ماهی، مرغ، گوشت گوساله یا گوسفند سرو می‌شود. انواع دیگری از خوراک هم وجود دارند که با سبزیجات و حبوبات تهیه می‌شوند و در کنار برنج سرو می‌شوند.

همراه با غذا، انواع ترشی میوه و سبزیجات، چتنی و نوعی سس استفاده می‌کنند که از پودر نارگیل، فلفل و آبلیمو تهیه می‌شود.

در ادامه با تعدادی از غذاهای مشهور سری‌لانکا آشنا می‌شویم:

Kottu

این غذا از نانی به نام godhamba roti تهیه می‌شود. مواد دیگر تشکیل‌دهنده‌ی این غذا عبارت است از تخم مرغ، گوشت و پنیر که هر کس طبق ذائقه‌ی خود از آنها استفاده می‌کند.

Hoppers

این غذا را با خمیری تهیه می‌کنند که با آرد برنج، شیر نارگیل و ادویه‌جات درست می‌شود. این غذا را یا بخارپز یا سرخ می‌کنند. این غذا انواع مختلفی دارد هم شور و هم شیرین. انواع شیرین آن عبارت‌اند از vandu appa و pani appa. برای تهیه‌ی انواع شور آن از موادی چون تخم مرغ و شیر استفاده می‌کنند. همراه با آنها سسی به نام lunu miris سرو می‌کنند که ترکیبی از پیاز قرمز و ادویه‌جات است.

Lamprais

این غذا از آن دسته غذاهایی است که از آشپزی هلندی الهام گرفته و یادگار دوران استعمار است. این غذا ترکیبی از برنج و خوراکی متشکل از گوشت، بادمجان و سبزیجات مختلف است که در برگ موز پیچیده شده و در فر طبخ می‌شود. این غذا، غذای مناسبی برای موقعیت‌ها و مهمانی‌های خاص است که افراد زیادی دور هم جمع می‌شوند. چرا که مراحل آماده‌سازی آن نسبتا طولانی است. این غذا دوبار پخته می‌شود. یک بار برنج و مواد اولیه جداگانه پخته می‌شوند و بار دوم همه‌ی مواد داخل برگ موز پیچیده می‌‌شوند و در فر یا تنور پخته می‌شوند. همین مرحله، باعث ایجاد طعمی منحصربه‌فرد در این غذا می‌شود.

Kool

این غذا یکی از غذاهای دریایی است که در آن از انواع آبزیان استفاده می‌شود. اسفناج و آلو و لوبیا از دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذا هستند.

Roti

سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا

این نان، جزو دسته‌ی نان‌های غیر حجیم یا مسطح قرار می‌گیرد که با آرد گندم تهیه می‌شود. این نان انواع مختلفی دارد یکی از انواع آن thengappu roti نام دارد که در تهیه‌ی خمیر آن از نارگیل خردشده استفاده می‌شود. نوع دیگر Uraippu roti نام دارد که برای تهیه‌ی آن داخل خمیر از موادی چون فلفل سبز و پیاز خورد شده هم استفاده می‌کنند.



   تبلیغات    

                 تور کیش

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو