عوارض جبران‌ناپذیر مخلوط کردن مواد شوینده

منبع: برترین ها

101

1399/12/20

09:18


یک فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: اگر مواد شوینده و سفیدکننده مانند وایتکس با سایر مواد شوینده مخلوط شود، منجر به آزاد شدن گاز کلر می‌شود، این گاز در جنگ‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و عوارض ریوی شدیدی را در افراد ایجاد می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: یک فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: اگر مواد شوینده و سفیدکننده مانند وایتکس با سایر مواد شوینده مخلوط شود، منجر به آزاد شدن گاز کلر می‌شود، این گاز در جنگ‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و عوارض ریوی شدیدی را در افراد ایجاد می‌کند.

فریدون خواجعلی با اشاره به تبعات استفاده از موادشوینده قوی و سفیدکننده‌ها در ایام مختلف سال به‌ویژه در ایام منتهی به سال نو، اظهار کرد: در حال حاضر بیش‌ترین نوع مواد شوینده مصرفی وایتکس و آب ژاول است که اگر این مواد با سایر موادشوینده مانند پودر شستشوی لباس، جوهرنمک و ... مخلوط شود، منجر به آزاد شدن گاز کلر می‌شود.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی ادامه داد: گاز کلر در جنگ‌های شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و این ماده عوارض ریوی شدیدی را در افراد ایجاد می‌کند، زمانی‌که این گاز وارد سیستم تنفسی شود، علائم تنفسی شدید شامل سرفه، تنگی نفس و .. در فرد ایجاد می‌شود، در برخی موارد نیز این گاز منجر به مرگ افراد نیز شده است.

وی بیان کرد: افرادی که بر اثر مصرف موادشوینده و سفیدکننده دچار علائم تنفسی و آسم می‌شوند، ممکن است تا سالیان طولانی با این بیماری دست و پنجه نرم کنند و ملزم به استفاده از دارو باشند.

خواجعلی با اشاره به اینکه افراد باید در موقع استفاده از مواد شوینده و سفیدکننده نکات ایمنی را رعایت کنند، گفت: افراد در موقع استفاده حتما از ماسک و دستکش استفاده کنند، همچنین مکانی که این مواد در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد باید تهویه مناسب داشته و هوا در جریان باشد.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی ادامه داد: همچنین این مواد باید با آب سرد رقیق شوند، مثلا برای سطوح خیلی آلوده با نسبت یک به پنج رقیق شود و در سطوحی که آلودگی کمتری دارند این نسبت یک به ۵۰ است، آب مورد استفاده برای رقیق کردن مواد شوینده و سفیدکننده نباید گرم باشد.

وی با توصیه به اینکه افراد سعی کنند از موادشوینده معمولی و یا سرکه برای تمیز کردن سطوح استفاده کنند، یادآور شد: این مواد عوارض کمتری برای دستگاه تنفسی دارند.

خواجعلی با تاکید بر اینکه افراد علائم ریوی و تنفسی ناشی از مصرف مواد شوینده و سفیدکننده را جدی بگیرند، توضیح داد: اگر افراد به‌صورت مداوم از این مواد استفاده کنند و علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و ... را جدی نگیرند و به پزشک مراجعه نکنند، این علائم تشدید و تبدیل به بیماری آسم در افراد می‌شود.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه افراد علائم آلرژی فصل بهار و بیماری‌های تنفسی را با یکدیگر اشتباه نگیرند، عنوان کرد: افراد عموما به‌علت مصرف زیاد مواد شوینده دچار علائم تنفسی می‌شوند، در صورتی که در گذشته هیچ زمینه‌ای از بیماری تنفسی و آلرژیک نداشته‌اند، قرمزی چشم نیز یکی از علل شایع استفاده از این مواد است.

وی در پایان گفت: اگر کودک به اشتباه این مواد را به جای مایعات مصرف کرد، فورا به کودک یک لیوان شیر بدهید و سپس به پزشک مراجعه کنید، به‌هیچ عنوان کودک را مجبور به استفراغ نکنید، زیرا ممکن است این مواد وارد مجاری تنفسی کودک شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو