همه چیز درباره تست سرولوژیک کرونا (آنتی بادی)

منبع: بیتوته

105

1399/12/21

05:23


همه چیز درباره تست سرولوژیک کرونا (آنتی بادی)



روش های سرولوژیک, انواع آزمایشات سرولوژیک, آزمایشات سرولوژیک

تست سرولوژیک کرونا

 

تست سرولوژیک کرونا

برای تشخیص کرونا از علایم ظاهری در کنار نتایج آزمایشگاهی استفاده می‌شود. هنگامی که فردی به پزشک مراجعه می کند، پزشک با توجه به علائم بیمار عکس‌برداری از ریه و آزمایش را تجویز می کند. آزمایش کرونا که غالبا انجام می‌شود تست PCR (پی سی آر) و آزمایش سرولوژی (آنتی بادی) است. در این مطلب شما را با آزمایش سرولوژی آشنا می کنیم.

تست های تشخیصی کرونا به دو دسته تست‌های مولکولی (PCR) و تست‌های آنتی بادی یا سرولوژی تقسیم می‌شوند. قطعی‌ترین آزمایش تشخیص کرونا تست PCR می باشد و هرچند تست پی سی آر خطاهایی دارد اما قطعی‌ترین راه تشخیص کرونا تست های مولکولی می باشد.

 

روش های سرولوژیک, انواع آزمایشات سرولوژیک, آزمایشات سرولوژیک

آزمایش آنتی بادی یا تست سرولوژیکی کرونا جهت تشخیص بیماری کارایی کافی ندارد

 

آزمایش‌ سرولوژی (آنتی بادی) چیست؟

آزمایش سرولوژی براساس روش الایزا انجام می‌شود  که به دنبال دو آنتی‌بادی Anti SARS-CoV-2 IgM (بدن ۲ هفته قبل از اینکه ویروس در بدن کاهش پیدا کند، این آنتی بادی را می‌سازد) و Anti SARS-CoV-2 IgG (بدن با سرعت کم‌تری،در حدود ۴ هفته این آنتی بادی را می‌سازد ولی معمولاً مدت زمان بیش‌تری باقی می‌ماند) هستند.

 

برای شناسایی این دو آنتی‌بادی نیاز به خون بیمار و جداسازی سرم است. بدن هر فرد هنگام مبارزه با عفونتی مانند کووید-19 آنتی بادی هایی را تولید میکند. آزمایش سرولوژیکی ویروس کرونا، آنتی‌بادی‌هایی را تشخیص می‌دهند که بدن برای مقابله با ویروس تولید می‌کند و این آنتی‌بادی‌ها در هرکسی که از کووید-۱۹ بهبود یافته، وجود دارند.

 

دقیق‌ترین و بهترین زمان انجام آزمایش سرولوژیک کرونا، پایان هفته دوم و بعد از روز دهم از شروع علائم کرونا می باشد. عموماً تست خون یا همان سرولوژی در هفته‌ اول مثبت نمی‌شود، زیرا فاصله زمانی از زمان ورود ویروس تا تولید آنتی بادی توسط سیستم ایمنی وجود دارد و این تست فقط با شما نشان می‌دهد که در هفته‌های گذشته به کرونا مبتلا شده‌اید یا نه؟ 

 

آزمایش آنتی بادی یا تست سرولوژیکی کرونا جهت تشخیص بیماری کارایی کافی ندارد و موارد منفی آن رد کننده کرونا نیست. اگر نتیجه آزمایش سرولوژی شما مثبت باشد به این معنی است که کرونا داشته‌اید، اما اگر برای مدت کوتاهی است که به کرونا مبتلا شده اید، ممکن است نتیجه آزمایش منفی باشد و بدن شما هنوز آنتی‌بادی تولید نکرده باشد.

 

روش های سرولوژیک, انواع آزمایشات سرولوژیک, آزمایشات سرولوژیک

عموماً تست خون یا همان سرولوژی در هفته‌ اول مثبت نمی‌شود

 

نحوه انجام آزمایش سرولوژی

ابتدا از شما نمونه خون گرفته می شود و به آزمایشگاه ارسال می شود و  تستی برای بررسی حضور آنتی‌بادی‌ها در سرم خونی انجام می‌شود. حضور آنتی‌بادی‌ها به این معناست که بدن یک پاسخ ایمنی برای مبارزه با ویروس داشته است. زمان مورد انتظار برای دریافت نتیجه تست آنتی‌بادی‌، ۲۴ تا ۴۸ ساعت می باشد.  نیاز به آمادگی خاص و ناشتا بودن قبل از این آزمایش نیست.

 

تفاوت آزمایش سرولوژی و تست PCR 

آزمایش سرولوژی یک آزمایش خون است که به دنبال نشانه‌هایی از عفونت قبلی کرونا (کووید-۱۹) می‌گردد اما تست پی سی آر ، برای تشخیص مستقیم حضور آنتی ژن استفاده می شود ، PCR نشان می دهد که چه کسی در حال حاضر آلوده به ویروس کرونا است. 

 

آزمایش PCR نمونه از مخاط حلق و بینی گرفته می‌شود و ماده ژنتیک این ویروس طی فرآیندی خارج می‌شود و با استفاده از نرم افزارهایی خاص پایش می‌شود. در تست آنتی بادی نمونه مورد نظر از خون گرفته می شود.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو