کشور برونئی و اطلاعاتی خواندنی درباره این کشور

کشور برونئی و اطلاعاتی خواندنی درباره این کشور


منبع: آرگا

147

1399/12/22

00:01


توجه داشته باشید که کشور برونئی پس از رسیدن به استقلال کامل و همچنین رونق فراوانی که در عرصه گردشگری ایجاد کرد موفق شد تا در صدر سایر کشور های منطقه قرار بگیرد و در این مطلب سعی داریم تا شما را با خصوصیات این کشور غنی آشنا نماییم با ما همراه باشید.

کشور برونئی و اطلاعاتی خواندنی درباره این کشور

به طور کلی برونئی با نام رسمی کشور برونئی سرای صلح کشوری است که در جزیره بورنئو واقع در جنوب شرقی آسیا قرار گرفته و پایتخت آن شهر بندری سری بگاوان است. جالب است بدانید که نام رسمی این کشور سرزمین آشتی است که سالانه مقاصد گردشگری بسیاری از گردشگران خواهد بود.

آشنایی با کشور برونئی

جالب است بدانید که در کنار کشور مالزی، برونئی کشوری در جزیره برونئی در جنوب شرقی آسیا قرار دارد که در طی سفر به پایتخت آن یعنی بندر سری بگاوان می توانید در کنار لذت بردن از مکان های تاریخی از مناطق طبیعی نیز لذت ببرید. همچنین در این بندر می توانید از کاخ قصیده سلطان و مسجد عمرعلی که بر آب ساخته شده اند دیدن نمایید. به طور کلی وجود خانه های چوبی و درخت های سبز و طلایی این کشور را برای توریست ها جذاب و جذاب تر کرده است و اغلب آن ها سعی دارند تا به جواهر سبز برونئی یعنی ارک کلی الو تمبرونگ بروند و مرکز مهم اکوسیستم واقع در کشور برونئی را از نزدیک مشاهده نمایند. توجه داشته باشید که نام بروئنی از واژه سانسکریت به معنی اقیانوس گرفته شده و می توان آن را کشوری کوچک با اکثریت مسلمان در قاره آسیا دانست. بیش تر نیز به دلیل نام پادشاهش و ثروت افسانه ای او شناخته شده و جمعیت کل این کشور را در سال ۲۰۲۰ میلادی می توان با ۴۳۶ هزار نفر برآورد کرد. همچنین زبان رسمی و رایج مردم در برونئی زبان مالایی می باشد.

آشنایی با تاریخچه کشور برونئی

خلاصه ای از تاریخچه:

توجه داشته باشید که در طول تاریخ تقریبا دو جزیره بورنئو متعلق به قلمرو برونئی بود که البته در سده نوزدهم سلاطین برونئی بخش کوچکی از قلمرو پیشینیایی را زیر حکومت خود قرار دادند. با وجود این ها بریتانیای کبیر به جایی که به حالت دزدان دریایی درآمده بود نظم و ترتیب داد و از ۱۸۸۸ تا ۱۹۷۱ این سرزمین را همسود خود نمود. جالب است بدانید که نفت در این کشور در سال ۱۹۲۹ کشف شد و در سال ۱۹۸۴ حکومت سلطان حسن البولکیاه مجددا برقرار گردید. همچنین ادعا شده است که وی ثروتمند ترین مرد جهان است و در حال حاضر نیز بزرگ ترین کلکسیون اتوبیل دنیا را در اختیار خود دارد که بسیاری از اتومبیل های موجود در آن منحصرا به سفارش وی ساخته شده اند. در واقع سلطان که پادشاهی موروثی محسوب می شود با کمک شورای وزیرانی که خود انتصاب می کند با صدور فرمان حکومت خواهد کرد و هیچ حزب سیاسی در آن وجود ندارد. به طور کلی حاجی حسن البولکیاه سلطان برونئی که گفته می شود ثروتمند ترین مرد جهان است پس از استعفای پدرش در ۵ اکتبر ۱۹۶۷ جانشین وی شد. همچنین مجلس قانون گذار کشور برونئی در سال ۲۰۰۴ برای اولین بار پس از ۲۰ سال تشکیل گردید البته که سلطان این مجلس را در سال ۲۰۰۵ ملغی نمود و مجلس جدیدی را با ۲۹ کرسی روز بعد از آن تشکیل داد. قوانین سرزمین برونئی در واقع برگرفته از قوانین انگلیسی است که در برخی بخش ها قوانین شرعی دین اسلام در دادگاه ها برای مسلمانان ارجحیت دارد.

موقعیت جغرافیایی:

این سرزمین به صورت محصور در مالزی شرقی یعنی صباح و سراواک در ساحل شمال غربی بورنئو، بین خلیج برونئی و برم پوینت واقع شده و از شمال به دریای چین جنوبی و از جهت مغرب و مشرق به ایالت سراواک محدود می باشد. در واقع برونئی بیشتر به دلیل نام سلطان برونئی و ثروت افسانهای آن شناخته شده است. این کشور در شمال غربی کرانه بورنئو واقع شده و دارای آب و هوای استوایی گرم و مرطوب می باشد. در واقع بروئنی متشکل از دو سرزمین محصور ساحلی است که قسمت بزرگ تر فربی تپه دارد می باشد و سرزمین شرقی بیشتر کوهستانی و جنگلی خواهد بود. کشور برونئی به چهار استان تقسیم شده که این استان ها نیز ۳۸ شهرستان را در خود جای داده اند و از چهار استان مهم آن می توان به بلائیت، برونئی موآرا، توتونگ و تمبورونگ اشاره نمود. همچنین رود مهم رود برونئی است که بلند ترین نقطه آن نیز بوکیت پاگون در مرز مالزی با ارتفاع ۱۸۵۰ متر می باشد. جالب است بدانید که بارش باران در سال از ۲۵۰ سانتی متر در سواحل تا ۵۰۰ سانتی متر در کوهستان ها متغیر خواهد بود.

جغرافیای سرزمین برونئی

آب و هوا:

سرزمین برونئی به دلیل واقع شدن در منطقه استوایی یعنی در ۲۷۴ کیلومتری خط استوایی و داشتن ۱۶۰ کیلومتر خط ساحلی با دریای چین دارای آب و هوای استوایی است و دمای آن در سراسر سال بین ۲۴ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نوسان دارد و به همین خاطر آب و هوایی یکنواخت محسوب می شود. همچنین میزان رطوبت نسبی هوای آن بالا حدود ۸۲ درصد در سراسر سال و میانگین بارندگی سالانه اش بین ۲۵۰ سانتی متر در امتداد ساحل و ۳۲۰ الی ۵۰۰ سانتی متر در قسمت های داخلی کشور کاملا متغیر است. در برونئی همواره نسیم ملایمی می وزد که تا حدی به اعتدال گرما در مناطق ساحلی کمک می کند و وضع ناهمواری ها، آب و هوای استوایی و اثرات آن بر میزان اندک وسعت اراضی کشاورزی، نوع محصولات، قلب جمعیت و پراکندگی آن در کشور کاملا مشهود خواهد بود.

زبان رسمی و ادیان

توجه داشته باشید زبان مالایی در واقع زبانی که توسط قومی مالزی صحبت می شود و بیش از ۱۰۰ درصد از جمعیت برونئی را تشکیل می دهد زبان رسمی بروئنی محسوب می شود. با این وجود بیشترین زبان در برونئی مالایی است که در مناطقی مانند تلفظ، لکسیس و نحو تفاوت زیادی با استاندارد مالایی دارد و علاوه بر این بسیاری از گویش های مالایی نیز وجود دارد که توسط جوامع بومی مانند دایاک ها و ایبان صحبت می شود. در مورد دین رسمی کشور برونئی نیز می توان گفت که اسلام دین رسمی محسوب می شود و مسلمانان بیش از ۷۸ درصد از جمعیت را تشکیل می دهند. قانون اساسی برونئی تصریح می کند که دین برونئی دارالسلام مطلبق فرقه شفیعی آن دین، دین مسیحی خواهد بود و گرچه آزادی مذهبی را تضمین می کند اما محدودیت های خاص خود را دارد. سلطنت حاکم به عنوان مدافع اسلام در کشور تحت سیستمی معروف به سلطنت اسلامی مالایی به تصویر کشیده می شود در حالی که وزارت امور مذهبی این سرزمین رسما اسلام را در برونئی ترویج خواهد کرد.

ادیان مردم برونئی

غذاهای معروف و سنتی:

برونئی نیز مانند بسیاری از کشور های جهان غذاهای سنتی دارد که یکی از اجزای مهم فرهنگ آن محسوب می شوند و اغلب مردم آن را گرد هم خواهند آورد. در واقع با گذشت سال ها غذاهای سرو شده در این کشور تحت تاثیر کارهای آشپزی کشور های همسایه و جوامع مهاجر آن قرار گرفته است. دین اسلام مصرف برخی غذاها و نوشیدنی ها را ممنوع می کند و به همین خاطر گوشت خوک ممکن است یافتن آن کمی دشوار باشد و الکل نیز در این سرزمین مجاز نیست. تقریبا هر غذای سرو شده در این کشور شامل برنج یا نودل می باشد که ممکن است همراه آن سبزیجات و گوشت ها نیز سرو شوند. جالب است بدانید که غذای ملی این کشور جنجالی است که شامل یک خمیز چسبنده است که از کمی نشاسته درخت نخل ساگو تهیه می شود.

غذاهای محبوب مردم در برونئی

جاذبه های گردشگری کشور برونئی:

همانطور که می دانید امروزه کشور برونئی از جهت جاذبه های فراوانی که دارد در صدر سایر کشور های منطقه قرار گرفته و به همین خاطر در ادامه سعی داریم تا شما را با برخی از دیدنی های کشور برونئی آشنا نماییم:

قصر نورالایمان:

توجه داشته باشید که قصر نورالایمان اقامتگاه رسمی سلطان کشور حسن البلکیا است که در کرانه رود برونئی در جنوب پایتخت واقع شده و دارای حدود ۱۷۸۸ اتاق و پارگینگ برای ۱۱۰ خودرو می باشد. در این کاخ حدود ۶۵۰ تابلو نصب شده که یک بازدید کننده برای تماشای همه اتاق های آن اگر فقط ۳۰ ثانیه زمان بگذارد ۲۴ ساعت کامل وقت لازم دارد. هنچنین کاخ پادشاهی برونئی دارای دریاچه ای است که در آن بیش از ده نوع دلفین نگهداری می شوند.

مکان های دیدنی برونئی

مسجد سلطان عمر سیف الدین:

مسجد سلطان عمرعلی سیف الدین در بندر سری بگاوان و در کشور ثروتمند بروئنی واقع شده به عنوان نمادی از اسلام در این کشور شناخته می شود. در واقع این مسجد یکی از نقاط جذاب و دیدنی برای توریست هایی است که به آسیا سفر می کنند زیرا معماری آن سبک مدرنی از معماری اسلامی را نمایش می دهد و در واقع ترکیبی از معماری ایتالیایی و اسلامی می باشد. مسجد سلطان عمرعلی سیف الدین توسط یک معمار ایتالیایی طراحی شد که بر روی یک تالاب مصنوعی قرار دارد و در نزدیکی بخشی از رود برونئی شناخته شده است و در محاصره دهکده آبی کامپونگ آیر نیز قرار گرفته است. جالب است بدانید که در اطراف این مسجد یک پل بزرگ در مسیری پر پیچ و خم تالاب را به دهکده متصل می کند و پل دیگری از سنگ مرمر به مسجد راه باز می کند که مشابه کشتی طراحی شده و در زمان رم و جشن ها خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

بازدید از مساجد معروف در برونئی

موزه ملی برونئی:

از سال ۲۰۱۸ بسیاری از جاذبه های دیدنی این کشور رایگان انجام می شود یعنی شما بابت ورود نیاز به پرداخت هیچ مبلفی نخواهید داشت زیرا آن معتقد هستند که چرا باید در بندر سری بگاوان باشید و از موزه ها لذت نبرید؟ پیشنهاد می شود که اگر دوست دارید بیشتر در رابطه با سلطان کشور و سبک زندگی عجیب و غریب آن بدانید بازدید از این موزه را از دست ندهید زیرا در این موزه تاریخ، قوم نگاری و نمایشگاه ها پوشش داده می شوند.

دیدن کردن از موزه ملی برونئی

پارک ملی برونئی:

یکی از مهم ترین کارهایی که در سفر به کشور برونئی بایستی انجام دهید بازدید از این منطقه حفاظت شده است زیرا در این منطقه بیش از ۴۰۰ نوع مختلف پروانه زندگی می کنند که می تواند برای علاقه مندانش بسیار جذاب باشد. همچنین بهترین زمان برای بازدید از جانوران موجود در این منطقه زمان طلوع و غروب خورشید است و در آن اقامتگاه هایی تعبیه شده تا علاقه مندان بتوانند برنامه های چند روزه را نیز تجربه نمایند.

بازدید از پارک ملی در برونئی

بندر سری بگاوان:

بهتر است بدانید که این منطقه به دلیل داشتن جاذبه های فراوان بسیار سرگرم کننده و شگفت انگیز است از کاخ های خیره کننده گرفته تا مسجدی عظیم و منحصر به فرد، چندین موزه و همینطور وجود مراکز خرید و رستوران و کافه ها که برای هر نوع سلیقه ای جذابیت دارد و بسیار سرگرم کننده است. برای بازدید از کاخ قصیده سلطان و مکان های دیگری که در این منطقه روی آب قرار دارند بهتر است از تاکسی های آبی کروز استفاده کنید که معمولا هزینه استفاده از این تاکسی های آبی بین ۳۰ تا ۴۰ دلار خواهد بود که با وجود اینکه گران است اما تجربه ای منحصر به فرد را به یادگار خواهد گذاشت.

بنادر مشهور کشور برونئی

دهکده بندر سری بگاوان:

جالب است بدانید که این دهکده زیبا بر روی آب ساخته شده و دارای مدرسه، ایستگاه پلیس و حتی آتش نشانی می باشد. در سال ۱۵۲۱ هنگامی که دانشمندان ونیزی از این منطقه بازدید کردند به آن لقب ونیز شرق را دادند و وجود خانه های چوبی، سایه های تشکیل شده از درختان سبز و رنگ طلایی نور خورشید این منقه را فوق العاده جذاب و دیدنی کرده به گونه ای که توانسته تا توریست های زیادی را به خود جذب نماید. در جریان سفر به این کشور پیشنهاد می شود که بازدید از دهکده سری بگاوان را از دست ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو