بررسی صاایران ویرا v5 و مشخصات فنی این اسماتفون اقتصادی

بررسی صاایران ویرا v5 و مشخصات فنی این اسماتفون اقتصادی


منبع: آرگا

97

1399/12/22

15:05


در این مطلب به بررسی صاایران ویرا v5 می پردازیم که در دی ماه امسال به بازار عرضه شده است. نخستین اسمارتفون صاایران ویرا v5 در حقیقت یک چینی اقتصادی به نام Ulefone Note 7P می باشد که با نمایشگر بزرگ ۶.۱ اینچی، دوربین های سه گانه، حافظه ۳۲ گیگابایتی و قیمتی رقابتی به بازار کشورمان وارد شده است. همراه آرگا باشید. 

بررسی صاایران ویرا v5 و مشخصات فنی این اسماتفون اقتصادی

صاایران ویرا v5 در حقیقت یک اسمارتفون اقتصادی و البته با هویت چینی است که از نمایشگر ۶.۱ اینچی با پنل IPS LCD و دوربین های سه گانه بهره می برد. این گوشی اقتصادی قرار است در بازار با برندهای قدرتمند و باسابقه ای مانند شیائومی و نوکیا به رقابت بپردازد که کار ساده ای نخواهد بود. در ادامه به بررسی مشخصات صاایران v5 می پردازیم.

بررسی صاایران ویرا v5 : یک اسمارتفون اقتصادی

با توجه به این که برندهای ایرانی فعال در بازار گوشی های هوشمند داخلی تعداد انگشت شماری دارند اما در این بین شرکت صاایران که یکی از باسابقه ترین کمپانی های فعال در عرصه صنایع الکترونیک می باشد قصد دارد با همراهی ایرانسل به این بازار رونقی بخشیده و با عرضه نخستین گوشی هوشمند خود به نام ویرا v5 حال و هوای تازه ای به بازار داخلی ببخشد. ناگفته نماند این گوشی کار سختی را بر عهده گرفته و قرار است با برندهای مطرح و قدرتمندی همچون نوکیا و شیائومی رقابت داشته باشد. بنا به گفته صاایران گوشی ویرا v5 به همراه سیمکارت دائمی ایرانسل و ۵۹ گیگابایت اینترنت رایگان تحت فروش قرار می گیرد. برای این اسمارتفون در زمان عرضه قیمتی کمتر از سه میلیون تومان در نظر گرفته شده بود.

گوشی صاایران ویرا v5 در حقیقت یک اسمارتفون اقتصادی چینی ساخت شرکت Ulefone می باشد. احتمالا نام شرکت برای شما ناشناخته باشد ولی Ulefone در سبد محصولات خود گوشی های متعددی دارد و حتی نسخه های متنوع دیگری با مقاومت بالا در برابر نفوذ آب و ضربه روانه بازار کرده است. صاایران ویرا v5 در چین با اسم Ulefone Note 7P تولید می شود و در ایران با نام متفاوتی(صاایران ویرا v5) تحت فروش قرار می گیرد. از این اسمارتفون نخستین بار در بهار ۱۳۹۸ رونمایی و روانه بازارهای جهانی شد از این رو نمی توان گفت گوشی جدیدی است. البته عرضه آن در بازار مدت زیادی طول کشید که این امر در میان نسخه های اقتصادی کمپانی های مختلف امر رایجی می باشد. در ادامه مطلب با بررسی صاایران ویرا v5 همراه ما باشید.

محتویات جعبه

درون جعبه صاایران ویرا v5 به جز خود گوشی یک شارژ ۵ وات، کارت گارانتی، کابل یو اس بی ، محافظ نمایشگر و کاور سیلیونی حضور دارند. ایرانسل برای این گوشی ۱۲ ماه گارانتی در نظر گرفته و خدمات ۵ ساله آن را نیز تضمین می کند. ضمنا اگر در مدت ۷ روز بعد از فعالسازی گوشی با مشکل نرم افزاری یا سخت افزاری غیرقابل حل روبرو شد آن را تعویض می کنند.

طراحی معمولی

در طی بررسی طراحی ظاهر صاایران ویرا v5 می توان گفت که با نکته جدید و شگفت انگیزی روبرو نشدیم و این گوشی با بدنه پلاستیکی از طراحی معمول و مشابه با دیگر اسمارتفون های اقتصادی امروز بازار بهره می برد. در نمای روبرو نمایشگر خم ۲.۵D حضور دارد که چهار طرف فریم گوشی را پوشش می دهد. این نمایشگر با سایز ۶.۱ اینچ حدود ۸۰ درصد از قسمت جلوی گوشی را به خود اختصاص داده است.

در بالای نمایشگر ناچ قطره ای دوربین سلفی را درون خود جای داده و ضمنا حفره باریک اسپیکر مکالمه و سنسورهای نور و مجاورت نیز دیده می شود. حاشیه های دو طرف و بالای نمایشگر نسبت به گوشی های امروزی بسیار ضخیم هستند و این امر به خصوص در حاشیه پایین مشهودتر است. ناگفته نماند که با گوشی اقتصادی روبرو هستیم و این نوع طراحی چندان دور از انتظار نمی باشد.

قابل ذکر است نمایشگر با کمی انحنا به قاب اطراف می رسد و کمی بالاتر از فریم تعبیه شده با این وجود اگر از قاب محافظ سیلیکونی صاایران ویرا v5 بهره بگیرید نگرانی از بابت ایجاد خط و خش روی نمایشگر در سطوح صاف کمتر می شود.

پنل پشتی از جنس پلاستیک براق بوده و بسیار مستعد لک و اثر انشگت می باشد. این گوشی در رنگهای طلایی، مشکی و بنفش تولید شده ولی در حال حاضر تنها با رنگ مشکی در فروشگاه ایرانسل به فروش می رسد. حاشیه های پنل پشتی با انحنایی به فریم اطراف می رسد و این امر سبب می شود گوشی به راحتی در دست قرار بگیرد و ضخامت ۹.۷ میلیمتری آن احساس نشود. در این پنل شاهد حضور دوربین های سه گانه به همراه فلش در قاب مربعی با لبه های گرد هستیم . خوشبختانه مازول دوربین ها به خوبی دورن بدنه جای گرفته اند و بیرون زدگی بسیار اندکی دارند. کمی پایین تر از دوربین ها سنسور اثر انگشت دیده می شود که دسترسی به آن راحت بوده حتی اگر دستان کوچکی داشته باشید به راحتی به محل این سنسور عادت خواهید کرد.

پایین پنل پشتی نشان Vira حک شده و اندکی پایین تر و سمت چپ شاهد حضور حفره های اسپیکر مونو در محلی عجیب هستیم به این خاطر عجیب که مدتهاست اسپیکر اکثر اسمارتفون ها به لبه پایین فریم انتقال یافته است. در دو سمت سوراخ های اسپیکر شاهد دو برآمدگی ظریف با ضخامتی در حدود یک میلی متر می باشیم که علت آن جلوگیری از خفه شدن صدای بلندگو روی سطح صاف است. کیفیت صدای این اسپیکر در حد یک گوشی اقتصادی بوده به گونه ای که تفکیک صدای قابل قبولی داشته و خبری از صدای بیس نبوده و تریبل نیز با کیفیت تقریبا پایین پخش می شود.

از نکات غیر معمول در گوشی صاایران ویرا v5 امکان باز شدن قاب پشتی می باشد که این روزها در کمتر اسمارتفونی مشاهده می شود. کافی است برای این کار ناخن خود را در قسمت فرو رفته از فریم گوشی در پایین سمت راست وارد نمایید. در زیر قاب پشتی یک پورت نانو سیمکارت در سمت چپ و دو پورت میکروسیمکارت و حافظه میکرو اس دی در سمت راست تعبیه شده است. ضمنا امکان تعویض سریع و ساده باتری وجود ندارد. تعبیه پورتهای سیمکارت و کارت حافظه در زیر درپوش پشتی موجب شده اطراف گوشی طراحی ساده و مینیمالی در مقایسه با رقبا داشته باشد که نکته مثبتی تلقی می شود.

در فریم بالای گوشی جک هدفون به چشم می خورد و در سمت راست کلید پاور و ولوم حضور به هم رسانده ند. طراحی مضرس کلید پاور هم به هرچه راحت تر یافتن آن کمک نموده به شرطی که از قاب محافظ سیلیکونی بهره نگیرید. فریم پایین هم میزبان درگاه میکرو یو اس بی و سوراخ میکروفون بوده و در سمت چپ فریم هیچ کلید یا پورتی مشاهده نمی شود.


برسی ها نشان می دهد صاایران ویرا v5 دستگاه( ۹.۷* ۷۳.۷* ۱۵۶.۱ میلیمتر) و اندازه نمایشگر( ۶.۱ اینچ) مناسب بوده به این مفهوم که نه خود گوشی آنقدر بزرگ است که در دست گرفتن آن دشوار باشد و نه نمایشگر آنقدر کوچک که کار با آن مشکل باشد. وزن ۱۷۸ گرمی نیز برای دستگاهی با این ابعاد معقول بوده و در دست حس سنگینی ایجاد نمی کند. ضمنا در یک استفاده طولانی مدت از گوشی حس سر خوردن یا سقوط گوشی القا نمی شود و به طور کلی صاایران ویرا v5 در دست متعادل حس می شود.

نمایشگر بزرگ

صاایران ویرا v5 به نمایشگر IPS LCD با سایز ۶.۱ اینچ مجهز است که بررسی ها نشان می دهد معمولا در گوشی های اقتصادی و ارزان قیمت این نوع نمایشگرها حضور دارند. این نمایشگر رزولوشن ۶۰۰*۱۲۸۰ پیکسل و نسبت تصویر ۹: ۱۹.۲ تراکم پیکسلی ۲۳۲ پیکسل در هر اینچ را ارائه می دهد. از این رو می توان گفت رزولوشن گوشی اندکی پایین تر از اچ دی می باشد. تراکم پیکسلی نیز چندان بالا نبوده که البته در بسیاری از گوشی های اقتصادی این موضوع طبیعی است ولی باید گفت برخی رقبا در این زمینه شرایط بهتری دارند.

در بررسی تنظیمات نمایشگر صاایران ویرا v5 باید گفت منوی آن فقط گزینه های ساده ای را در اختیار می گذارد و از امکان تنظیم پروفایل رنگ یا وایت بالانس خبری نیست. در این بخش قابلیت نایت لایت برای کاهش نور آبی حضور دارد. روشنایی نمایشگر در محیط نه چندان پرنور و داخلی کافی بوده ولی در زیر نور شدید خوانایی محتوای صفحه نمایش کاهش می یابد. کیفت رنگ و روشنایی در زوایای شدید نیز کاهش قابل توجهی می یابد ولی صاایران ویرا v5 در مقایسه با برخی رقبا شرایط بهتری دارد. در مجموع نمایشگر صاایران ویرا v5 در سطح یک گوشی اقتصادی کیفیت و روشنایی قابل قبولی ارائه می دهد.

دوربین های سه گانه

این اسمارتفون در پنل پشتی به دوربین های سه گانه مجهز شده است که شامل یک لنز  اصلی ۸ مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم F/1.8 و دو لنز ۲ مگاپیکسلی ثانویه می باشد. با دوربین اصلی تصاویری با رزولوشن ۴۰۰۰*۲۰۰۰ به ثبت می رسد و دو لنز دیگر عملا کارخاصی انجام نمی دهند. دوربین سلفی گوشی نیز دارای لنز ۵ مگاپیکسل با دریچه دیافراگم F/2.0 می باشد. در نور روز و مناسب با دوربین های صاایران ویرا v5 تصاویری با جزئیات قابل قبول گرفته می شود ولی در برخی تصاویر بخصوص در موقعیت ضد نور وایت بالانس بهم ریخته و با توجه به نمای انتخابی بیش از حد به گرمی یا سردی متمایل می شود. به قابلیت HDR هم نمی توان اتکا کرد از این رو بهتر است در نور مناسب برای ثبت تصاویر به حالت فوتو قناعت کنید.

کارایی دوربین های صاایران ویرا v5 نیز همانند گوشی های اقتصادی دیگر در نور ضعیف به شدت کاهش می یابد. در این تصاویر شاهد نویز زیاد، خطاهای رنگی و فلر می باشیم. ولی ویژگی نایت مود در نور ضعیف به کمک شما می آید و میزان نویز و شفافیت عکس ها را بهبود می بخشد. عکسهای ثبت شده با دوربین سلفی در نور روز کیفیت بالایی نداشته و به طور معمول تار به ثبت می رسند. در نور خیلی ضعیف این دوربین کاملا عیرقابل استفاده می شود و متاسفانه نمی توان از نور نمایشگر به عنوان فلاش نیز بهره برد.

سخت افزار و نرم افزار

بررسی ها نشان می دهد در بخش سخت افزاری گوشی صاایران ویرا v5 تراشه قدیمی و ضعیفی به نام مدیاتک هلیو A22 با چهار هسته پردازشی کورتکس A53 و فرکانس کاری ۲.۰ گیگاهرتز بکار رفته است. البته این تراشه در اکثر گوشی های اقتصادی در چند سال اخیر حضور پررنگی داشته است.این تراشه را پردازشگر گرافیکی Power VR GE8300 همراهی می کند. با وجود این که هنوز هم خیلی از اسمارتفون های اقتصادی با رم ۲ گیگابایت روانه بازار می شوند ولی خوشبختانه صاایران ویرا v5 به رم ۳ گیگابایتی با فرکانس ۶۶۷ مگاهرتز مجهز شده است.

برای این دستگاه حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت در نظر گرفته شده که قابلیت ارتقا تا ۱۲۸ گیگابایت از طریق کارت حافظه دارد. از این پردازنده انتظار بالایی نمی رود اما از پس اجرای کارهای روزانه مانند وبگردی ،چک کردن پیام رسان ها، بازی سبک و تماشای فیلم بر می آید. در بررسی ها مشخص شد پردازش گرافیکی صاایران ویرا v5 نسبت به نوکیا ۲.۳ با تراشه مشابه ۱۵ درصد کارایی کمتری دارد و بیش از ۳۰ درصد نسبت به آدرنو ۵۰۴ عملکرد ضعیفتری دارد.

در ادامه به بررسی بخش نرم افزاری صاایران ویرا v5 می پردازد. سیستم عامل این گوشی بر پایه اندروید ۹.۰ پای بوده و رابط کاربری آن نزدیک به اندروید خام طراحی شده است و جز چند اپ از جمله چارخونه، دانا، لنز، ایرانسل من و پیشنواز اپلیکیشن دیگری ندارد. این رابط کاربری پیشفرض همه اپلیکیشن ها را در صفحه هوم نشان داده و البته امکان فعالسازی اپ دراور هم وجود دارد. رابط کاربری در اکثر شرایط نرم و روان اجرای می شود به شرطی که بازی یا برنامه سنگینی در پس زمینه در حال اجرا نباشد. ضمنا تایم لود شدن بازی ها و برنامه ها چندان کوتاه  نبوده که این امر به خاطر حافظه داخلی کم سرعت صاایران ویرا v5 می باشد.

امنیت صاایران ویرا v5

چندسالی از حضور سنسور اثر انگشت در گوشی های اقتصادی می گذرد این اسمارتفون نیز در بخش امنیتی از سنسور اثر انگشت قابلیت تشخیص چهره بهره می برد. شرکت سازنده مدعی است این حسگر در یک دهم ثانیه اثر انگشت را شناسیایی می کند. در عمل نیز سرعت سنسور بسیار بالا بود و به ندرت خطا می کند. قابلیت تشخیص چهره نیز بنا به گفته این شرکت در ۲ دهم ثانیه عمل می کند. با این وجود استفاده از آن پیشنهاد نمی شود چرا که دقت پایینی دارد.

باتری

گوشی صاایران ویرا v5 از یک باتری غیرقابل تعویض لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۳۵۰۰ میلی آمپر ساعت برخوردار است که با توجه به ابعاد و رزولوشن نمایشگر نه چندان پرظرفیت و نه چندان کم ظرفیت است و انتظار می رود شارژدهی متوسطی ارائه دهد. با یک بار شارژ باتری می توانید یک روز از گوشی برای کارهای معمولی و سبک بهره بگیرید ولی در صورت اجرای بازی احتمالا در میانه روز به شارز مجدد نیاز پیدا می کنید و ضمنا شارژ ۵ واتی آن از پس شارژ سریع دستگاه بر نمی آید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو