سال گذشته آمریکا با مطرح کردن این ادعا که محموله نفتی ۲ میلیون بشکه‎ای متعلق به ایران است، آن را توقیف کرد.

آمریکا در زمان صدور این دستور مدعی شده بود که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قصد دارد این محموله نفتی را به صورت مخفیانه به خارج از ایران منتقل کند و حال پس از گذشت حدود یک سال شرکت نفتی فجیره می‌گوید در محموله نفتی توقیف شده از سوی آمریکا طی سال گذشته سهیم است!

براین اساس، شرکت بین‌المللی نفت و گاز فجیره، که مالکیت آن در اختیار شیخ حامد بن محمد الشرقی، حاکم شیخ‌نشین فجیره است مدعی شده است که، واسطه فروش محموله نفتی ۲ میلیون بشکه‎ای و محموله کشتی توقیف‌شده نفت عراقی است.

شبکه خبری بلومبرگ نیز با انتشار اسنادی که به یک دادگاه فدرال در واشنگتن دی‌سی ارائه شده است، اقدام به این افشاگری کرد.

این شرکت بین المللی اعلام کرده است که در ماه ژوئن۲ میلیون بشکه نفت خام را از یک عرضه‌کننده عراقی خریداری کرده و عرضه‌کننده عراقی نیز بارنامه‌های صادرشده از سوی «سازمان بازاریابی نفت عراق» را به عنوان گواهی مبدأ محصول فروخته شده، ارائه داده است.

در ماه اکتبر این محموله از سوی شرکت بین‌المللی نفت و گاز فجیره به خریداری در چین فروخته شده که دولت آمریکا آن را پیش از سفر به سمت چین توقیف کرده است.

شبکه خبری بلومبرگ همچنین گزارش داده بود که، ایران ماه دسامبر روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت خام پمپاژ کرده است که در حدود ده درصد آن عمدتا به چین صادر شده و کشتی آشیل محموله نفت خود را ماه نوامبر از کشتی دیگری در بندر فجیره امارات دریافت کرده است.

براساس اسناد کشتیرانی قرار بوده تا پس از آن آشیل به مسقط، پایتخت عمان، برود.

آمریکا بارها سعی کرده است تا محموله‌های نفتی ایران را توقیف کند و حتی دولت ترامپ در زمان خود سیاستی را در پیش گرفته بود که هدف آن به صفر رساندن فروش نفت ایران بود.