روغن زیتون یکی از سالم ترین منابع چربی در دسترس است. در حقیقت، فواید سلامتی و حرف های زیاد پیرامون این روغن باعث شده بسیاری از افراد آن را به روش های مختلف مصرف کنند. روغن زیتون سرشار از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و سایر مواد مغذی است. انواع دیگر روغن زیتون که بیشتر هنگام پخت و پز استفاده می شوند برخی بر این باورند باید به طور مستقیم مصرف شوند تا مزایای بیشتری را برای بدن تامین کنند، اما آیا این حرف درستی است؟ بهترین راه برای مصرف روغن زیتون چیست؟ به گزارش تایمزسوفاندیا، مزایای روغن زیتون و روش صحیح مصرف آن در ادامه توضیح داده می شود.

روغن زیتون چقدر سالم است؟

دلایل زیادی وجود دارد که روغن زیتون را به یکی از روغن های سالم و سرشار از مواد مغذی تبدیل می کند. روغن زیتون بخش جداناپذیر رژیم غذایی مدیترانه ای محسوب می شود که به عنوان یک منبع چربی سالم حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده است. روغن زیتون بسیار بکر بهترین در نوع خود بدون هیچ گونه فرآوری در مقایسه با سایر روغن ها دارای آنتی اکسیدان های بیشتری است. بر اساس دستورالعمل های غذایی یک قاشق غذاخوری یا 5/13 گرم روغن زیتون حاوی:

119 کالری

13.5 گرم چربی که 1.86 گرم آن اشباع است

1.9 میلی گرم ویتامین E

8.13 میکروگرم ویتامین K

جدا از این، روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان ها، خواص ضد التهابی، کلسیم، مواد معدنی کمیاب مانند پتاسیم، پلی فنول ها، اسکوالین و اسیدهای ترپنیک است که برای سلامتی ما مفید هستند. بر اساس همین دلایل روغن زیتون به طور فزاینده ای در پخت و پز، مواد آرایشی و سایر درمان های سنتی استفاده می شود.

آیا باید روغن زیتون را به طور مستقیم نوشید؟

روش مصرف روغن زیتون به طور مستقیم از روال برخی مناطق مدیترانه ای الهام گرفته شده است جایی که مردم اغلب صبحانه حداکثر یک چهارم فنجان یا 60 میلی لیتر روغن زیتون به صورت مستقیم می نوشند مشابه روشی که بسیاری از افراد به طور مستقیم از روغن نارگیل یا غلیظ استفاده می کنند. بر اساس حکایات متعدد مصرف روغن زیتون به این ترتیب چندین مزیت برای سلامتی از جمله سم زدایی، کمک به کاهش وزن و بهبود معده می کند. با این حال، شواهد علمی کافی برای اثبات این موارد وجود ندارد ضمن اینکه طعم و مزه آن برای فردی که به آن عادت ندارد تلخ و ناخوشایند است. بر اساس اظهارات بسیاری از کارشناسان نوشیدن روغن زیتون به طور مستقیم مزایای سلامتی را نسبت به استفاده هنگام پخت و پز تضمین می کند. برخی از مزایای آن برای سلامتی توضیح داده می شود که چرا باید آن را به صورت مستقیم بنوشید.

فواید مصرف مستقیم روغن زیتون

مطالعات نشان داده است مصرف روغن زیتون به طور مستقیم این مزایا را دارد:

روغن زیتون در دریافت چربی مورد نیاز بدن کمک می کند: گنجاندن مقداری چربی در رژیم غذایی روزانه و مهمتر از همه کسب امتیاز چربی با کیفیت بسیار مهم است. این جایی است که اکثر مردم از آن غافل می شوند. بر اساس دستورالعمل های غذایی، دریافت 20 تا 35 درصد کالری از طریق چربی، اسیدهای چرب اشباع نشده و اسیدهای چرب اشباع نشده غیر اشباع بسیار مهم است. روغن زیتون سرشار از هر دو منبع است، در واقع، مصرف مستقیم روغن زیتون به فرد در مصرف دوز توصیه شده چربی سالم کمک می کند.

روغن زیتون گزینه مناسب برای رفع یبوست: یکی دیگر از مزایای مصرف روغن زیتون به طور مستقیم برای دستگاه گوارش است. اعتقاد بر این است که روغن زیتون یکی از بهترین تسکین دهنده های طبیعی برای یبوست است، همچنین به عنوان نرم کننده مدفوع و تنظیم حرکات روده نیز کار می کند، بنابراین مصرف آن به صورت روزانه توصیه می شود.

روغن زیتون از سلامت قلب حمایت می کند: مدت زیادی است که روغن زیتون به عنوان یک روغن سالم برای سلامت قلب شناخته می شود و مصرف مستقیم آن مفیدتر است. عوامل زیادی در پشت آن برای سلامت قلب نهفته است، نه تنها حاوی انواع خوبی از چربی ها است بلکه در کاهش خطر ابتلا به بیماری ها و عوارض قلبی هنگامی که به طور منظم مصرف می شود نیز موثر است، همچنین رعایت توازن در استفاده از سایر منابع چربی در رژیم روزانه مفید است.

روغن زیتون باعث کاهش وزن می شود: مصرف روغن زیتون به صورت مستقیم نیز عادت خوبی برای علاقه مندان به کاهش وزن است. برخی تحقیقات نشان می دهد افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند با به حداقل رساندن میزان کلی دریافت چربی از طریق مصرف مستقیم روغن زیتون به جای افزودن آن به وعده های غذایی احساس سیری بیشتری می کنند.

جدا از این موارد روغن زیتون، منبع چربی خوب مزایای زیر را نیز نوید می دهد:

سطح قند خون را تثبیت می کند

ضمن کمک به حفظ و ارتقای سلامت استخوان ها، تراکم استخوان را نیز بهبود می بخشد

مو و پوست را تغذیه می کند

به کاهش التهاب کمک می کند

به عنوان مسکن درد عمل می کند

برای سلامت کلی دستگاه گوارش خوب است

سالم تر در مقایسه با سایر منابع چربی

آیا مصرف روغن زیتون به صورت مستقیم عوارض جانبی دارد؟

پس از توضیح نکات مثبت مصرف روغن زیتون به صورت مستقیم به یاد داشته باشید فقط شواهد حکایتی در مورد فواید و ادعاهای مصرف مستقیم روغن زیتون وجود دارد. اگرچه مصرف روغن زیتون فوایدی دارد که باعث می شود بخواهید آن را امتحان کنید، اما موارد منفی احتمالی آن نیز قابل تامل است. در مورد چند مورد از آنها صحبت می کنیم:

کالری روغن زیتون زیاد است: حتی اگر مصرف مستقیم روغن زیتون به شما در دریافت چربی توصیه شده برای روز کمک می کند، اما باید بدانید همچنان کالری زیادی دارد. در صورت عدم رعایت اعتدال در مصرف آن کالری می تواند مشکلات احتمالی از جمله افزایش وزن را ایجاد کند.

جایگزین غذاهای کامل نمی شود: باز هم، در حالی که روغن زیتون سرشار از مواد مغذی است، اما یک غذای کامل محسوب نمی شود و به تنهایی نمی تواند جایگزین آنها شود، بنابراین باید برای زندگی سالم انواع غذاها از گروه های مختلف غذایی مصرف شود.

می تواند به عنوان یک ماده حساسیت زا عمل کند: برای افرادی که نسبت به چاشنی های مزه حساس هستند روغن زیتون یک عامل محرک به شمار می آید. حتی اگر نادر باشد باز روغن زیتون می تواند به عنوان یک ماده حساسیت زا عمل کند و حتی باعث عفونت های وحشتناک پوستی از جمله درماتیت شود.

شواهد علمی کافی وجود ندارد: همانطور که در بالا توضیح داده شد مزایای نوشیدن مستقیم روغن زیتون از طریق اعمال سنتی و روایات حکایت یافته است. تحقیقات پیرامون آن هنوز در جریان است و به طور انحصاری توسط مطالعات پشتیبانی نمی شود، بنابراین بسیاری از ادعاها ممکن است مفیدترین ادعاها نباشند.

بهتر است درمان را فقط پس از مشورت با یک متخصص تغذیه یا یک پزشک امتحان کنید.

در پایان

به طور خلاصه در حالی که روغن زیتون به طور قطع باید به برنامه رژیم غذایی اضافه شود، اما نوشیدن مستقیم آن فقط در مقادیر کم گزینه خوبی محسوب می شود. باز هم، در حالی که شواهد کافی برای اثبات ادعاها در دسترس نیست ممکن است فرد با مصرف روغن زیتون به صورت مستقیم به مقدار محدود از مزایای آن بهره مند شود. مصرف بیش از مقدار توصیه شده احتمال می رود بیش از فایده مضر باشد، بنابراین سعی کنید با خوردن یک یا 2 قاشق روغن زیتون از بدن سم زدایی و تغذیه کنید.

مترجم: الهه زارعی