100 هزار واکسن کوبایی به ایران رسید

63

1399/12/23

12:36


100 هزار واکسن کوبایی به ایران رسید

سلامت نیوز:عصر پنجشنبه بود که هواپیمای حامل اولین محموله واکسن کرونا کوبایی در فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به زمین نشست؛ واکسنی که به گفته مسوولان سلامت کشور، صدهزار دوز از آن به کشور وارد شده است؛ البته تاکنون فقط از واکسن‌های اسپوتنیک‌وی روسیه برای واکسیناسیون در کشور استفاده شده و سازمان غذا و دارو چهارشنبه گذشته مجوز مصرف اضطراری را برای واکسن سینوفارم چین صادر کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،کوبا یکی از معدود کشورهایی است که صنعت تولید واکسن آن، بسیار پیشرفته است و در سال‌های قبل نیز تنها کشوری بوده که فناوری تولید واکسن را به ایران انتقال داده. انستیتو پاستور ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی مأمور شد که واکسن پنوموکوک یا واکسن ذات‌الریه کودکان را بسازد و این واکسن یکی از پیچیده‌‌ترین واکسن‌های دنیا است که کمتر از پنج کشور قدرت تولید آن را دارند که کوبا نیز یکی از آنهاست.

انستیتوپاستور ایران در سال 98 همکاری خودش را با کوبا برای ساخت واکسن پنوموکوک شروع کرد.واکسن کرونای کوبا منطبق بر واکسن ذات‌الریه کودکان است و به‌عنوان جزئی از واکسن پنوموکوک، ایران وارد ساخت واکسن کرونای مشترک با کوبا شد و ماه‌هاست که همکاری بین دو کشور از مراحل اولیه طراحی واکسن، آزمایش حیوانی و کارآزمایی بالینی انجام شده است و در فاز یک و دو انسانی در کوبا مشخص شد که این واکسن، بسیار ایمن است و هیچ عوارضی نداشت و کارایی بسیار چشمگیری داشت.

سرانجام اما در آخرین روزهای هفته گذشته این واکسن به ایران صادر شد.دکتر کیانوش جهانپور با اشاره به بارگیری و ارسال صد هزار دوز نامزد واکسن کرونا از مبدا کوبا، گفت: این محموله از واکسن برای انجام مطالعه بالینی فاز 3 واکسن مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران از مبدا هاوانا و از مسیر ونزوئلا ساعت 18به وقت کاراکاس، بارگیری و ارسال شده و عصر روز پنجشنبه در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی؟ره؟ تحویل وزارت بهداشت داده شد.

جهانپور ادامه داد: کارآزمایی بالینی فاز 1 و 2 این واکسن تحت نظارت و اشراف انستیتوپاستور ایران در هاوانا با موفقیت انجام شده و با توجه به نتایج مطلوب فازهای 1 و 2، طبق تفاهم قبلی و در ادامه همکاری‌های قبلی و پلتفرم مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه فینلای کوبا فاز 3 مطالعه بالینی همزمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.

به گفته این مسوول دولتی، این واکسن با فناوری ساب‌یونیت پروتئین، بازتولید نوترکیب بخشی از RBD اسپایک(آنتی‌ژن S) ویروس کووید۱۹ کنژوگه با توکسویید کزاز به همراه اجوانت است و در دو دوز با فاصله 28روز استفاده خواهد شد.گفته می‌شود کوبا همزمان با مدیریت بحران همه‌گیری ازطریق اتخاذ تدابیر بهداشتی، با اتکا بر دانش و تجربه پزشکی خود، باوجود تحریم‌های آمریکا به تولید واکسن موثر کرونا همت گماشت و در این مسیر چشم‌انداز امیدبخشی از مهار کووید19 و ایمنی‌‌‌سازی در برابر دیدگان ملت خود و مردم جهان گشود.

در حالی که هاوانا مدت‌ها پیش سخت مشغول طی ‌کردن فاز‌‌های مختلف آزمایش‌‌‌های انسانی واکسن سوبرانا 2 در میان داوطلبان 19تا80ساله کوبایی بود، با چشم‌اندازی روشن از اثربخشی سوبرانا 2، به تولید صدمیلیون دوز از این واکسن به منظور انجام مراحل پایانی در دیگر کشورها ازجمله ایران تکیه کرد تا از این طریق درباره تاثیر مطمئن و بدون عوارض این دارو در میان ملت‌‌‌های دیگر نیز به اطمینان خاطر برسد.

طبق گزارشی که اخیرا رویترز منتشر کرده است، دکتر مایرا کارمناته، پژوهشگر سایت کلینیکی کوبا درباره رویه کارآزمایی‌‌‌های بالینی روی داوطلبان گفته است: پس از تزریق واکسن، عوارض جانبی در افراد مختلف در طول یک‌ساعت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سپس با پیگیری سرپایی درمان، بیمار تا 28 روز تحت نظارت فعال قرار می‌گیرد.

دکتر کارمناته خاطرنشان کرد که مردم مشتاقانه به عنوان داوطلب واکسیناسیون به پلی‌کلینیک‌ها مراجعه می‌‌کنند. آنها به سیستم بهداشت اطمینان دارند و کسانی هم که در واکسیناسیون مشارکت نمی‌کنند، با دیدن پیشرفت مراحل آزمایشی در سرزمین خود احساس غرور می‌کنند. انتخاب بیماران منتخب برای این امر نیز همه با رضایت شخصی آنها بوده و پس از امضای فرم رضایت‌نامه از سوی آنها صورت گرفته است. در میان داوطلبان و کادر متخصصان فضایی آکنده از اعتماد به علم پزشکی کوبا در راه غلبه بر کووید۱۹ با تدبیر و فداکاری حکمفرماست.

در حالی که روند واکسیناسیون با واکسن‌‌‌های آمریکایی فایزر و بیون‌تک به دلیل اخبار منتشرشده درباره عوارض خطرناک این واکسن‌ها و افزایش بی‌اعتمادی عمومی فعلا معلق مانده و از آنجا که افراد زیادی در آمریکا و اروپا از دریافت این واکسن‌ها سر باز زده‌اند و بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران حوزه‌‌‌های مختلف از عواقب پیدا و پنهان واکسن‌‌‌های آمریکایی سخن گفته‌اند، واکسن کوبایی به‌ویژه با پیشینه روشن دانش پزشکی در این کشور، با برانگیختن اعتماد عمومی می‌‌تواند خبر نویدبخشی برای داوطلبان واکسن مطمئن و موثر کرونا باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو