شرایط فرزند خواندگی و آشنایی با مراحل گرفتن سرپرستی کودک

شرایط فرزند خواندگی و آشنایی با مراحل گرفتن سرپرستی کودک


منبع: آرگا

167

1399/12/23

23:06


فرزند آوری یکی از اهداف ازدواج می باشد که گاهی بنا به دلایل مختلفی امکان داشتن فرزند برای زوجین ایجاد نمی شود، در این وضعیت برخی از افراد تصمیم به سرپرستی یک کودک می گیرند و کودک غریبه ای را به عنوان فرزند قبول می کنند که این موضوع خود دارای شرایطی است که در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را بیشتر با شرایط فرزند خواندگی آشنا کنیم.

زمانی که شخصی کسی دیگری را که فرزند او نیست به فرزندی قبول می کند فرزند خواندگی گفته می شود و پیش از گرفتن سرپرستی کودکی آن کودک باید توسط سازمان بهزیستی شناسایی شده باشد و حداقل به مدت دو سال در بهزیستی زندگی کرده باشد و همچنین حتما بی سرپرست نیز باشد، در این مقاله شما عزیزان را با شرایط فرزند خواندگی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

قوانین فرزند خواندگی

همانطور که می دانید امروزه روش های درمان ناباروری پیشرفت زیادی داشته است اما باز هم احتمال اینکه زوجی نتواند صاحب فرزند شود وجود دارد و تمایل به سرپرست گرفتن کودک بی پرست داشته باشد همچنین، بر اساس قانون جدید حتی دختران مجرد و همچنین خانواده های دارای فرزند و ایرانی های مقیم خارج از کشور نیز می توانند کودکی را به سرپرستی قبول کنند، اگر شما نیز در مورد شرایط فرزند خواندگی اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با شرایط فرزند خواندگی

فرزند خواندگی نیز قوانین مخصوص خود را دارد که این شرایط عبارتند از :

  • از تاریخ ازدواج زوجین پنج سال گذشته باشد و در این مدت صاحب فرزند نشده باشند.
  • زوجین صلاحیت اخلاقی داشته باشند.
  •  یکی از آن ها حداقل سی ساله باشد.
  • هر دو به مواد مخدر، مواد الکلی و دیگر اعتیادات معتاد نباشند.
  • هر دو یا یکی از آن از تمکن مالی برخوردار باشد.
  • هر دو محکومیت جزائی موثر به دلیل ارتکاب جرائم عمدی و مهجور نداشته باشند.
  • هر دو به بیماری صعب العلاج مبتلا نباشند.

آشنایی با شرایط فرزند خواندگی

مدارک مورد نیاز برای فرزند خواندگی

  • عکس سند ازدواج
  • عکس شناسنامه زوجین
  • گواهی پزشکی به منظور تشخیص عقیم بودن زوجین یا یکی از آن ها
  • گواهی بچه دار نشدن زوجه از پزشک متخصص زنان و زایمان
  • گواهی اعتیاد نداشتن
  • گواهی سلامت جسم و همچنین روان از پزشک قانونی
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری زوجین
  • گواهی سلامت پزشکی به منظور مبتلا نبودن به بیماری های واگیر و صعب العلاج
  • گواهی تمکن مالی شامل : فتوکپی سند منزل مسکونی، ماشین، فیش حقوقی و…
  • در اختیار داشتن حکم سرپرستی آزمایشی از مراجع قضائی

مدارک لازم برای فرزند خواندگی

در صورت لزوم سازمان بهزیستی باید متقاضیان را به منظور اخذ گواهینامه های مورد نیاز به سازمان های مربوط معرفی کنند و همچنین پیش از فرزند پذیری مشاوره بسیار مهم و ضروری است که قبل از تشکیل کمیته فرزند خواندگی باید در آن شرکت کرده و نتیجه جلسه در پرونده ثبت خواهد شد.

حضانت کودک به خانواده ها بر اساس اولویت ها

اولویت اول : زوجی که به مدت پنج سال فرزند نداشته و گواهی عدم بچه دار شدن از سوی پزشک قانونی به سازمان بهزیستی ارائه نمایند.

اولویت دوم : برای آن دسته از دختران و زنانی است که بیشتر از سی سال سن داشته باشند و همچنان مجرد باشند و زنانی که ازدواج کرده اما در حال حاضر به تنهایی زندگی می کنند.

الویت سوم : والدینی که فرزند داشته اما تمایل به فرزند خواندگی دارند و آن دسته از والدینی که سن آن کمتر از پنجاه سال باشد نسبت به دیگر والدین در الویت هستند.

الویت واگذاری فرزند به خانواده ها

مراحل تحویل کودک به عنوان فرزند خواندگی

بعد از اینکه دادگاه از نظر صلاحیت والدین را تایید کرد حکم سرپرستی موقت صادر شده و والدین به بهزیستی استان معرفی خواهند شد و بعد از اینکه حکم صادر شد کودکی که والدین انتخاب کرده اند به صورت موقت به زوجین تحویل داده شده و به مدت شش ماه مددکار بهزیستی طریقه نگهداری از کودک توسط والدین را مورد بررسی قرار می دهد. در صورتی که مورد تایید بود حکم نهایی به منظور تحویل کودک به صورت دائمی به والدین صادر خواهد شد و در این صورت والدین می توانند جهت اخذ شناسنامه فرزند با مشخصات خود اقدام کنند.

نکته : به دلیل اینکه کودک از والدین خود ارث نمی برند به منظور اطمینان از آینده این دسته از کودکان بنا به حکم دادگاه و همچنین تشخیص قاضی مبلغ معینی از اموال والدین به اسم کودک باید ثبت شود.

نکاتی در رابطه با فرزند خواندگی

۱. در صورتی که کودک اقوامی داشته باشد الویت سرپرستی وی با اقوام او است حتی در صورت نداشتن برخی شرایط قانونی.

۲. اگر دختران و همچنین زنان بدون همسر تصمیم به ازدواج گرفتند باید مشخصات فرد را به دادگاه اعلام کرده تا دادگاه پرونده فرد را به منظور ادامه سرپرستی یا فسخ سرپرستی بررسی نمایند.

۳. دختران و همچنین زنان بدون همسر تنها کودک یا نوجوان دختر بالای دو سال را می توانند به سرپرستی قبول کنند.

نکاتی در رابطه با فرزند خواندگی

در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو